Jag har byggt en bastu med snetak om nu detta är bra eller inte kan man fundera på men nu vill jag ha beysning i den.

Då det är glas mellan bastu och badrum önskar jag att de går i samma stil.

Där tak möter nock har jag satt en aluminium L-list på väggen 40 cm ner och en list i taket på samma höjd.
Mellan dessa lister har jag tänkt mig lägga frostade glasrutor (alternativt vita plexiglasskivor om det finns värmetåliga)
Ovanför dessa rutor vill jag ha en lämplig belysning.
Denna "lampa" kommer vara 2 meter i bastun och 3,5 meter i badrummet. Eftersom vi har rutor ända upp i nock ger denna lösning en skön känsla av ett långt badrum.

Detta ljus skall i princip bara vara snyggt och inte lysa upp så mycket.

Problemet är självklart värmen då det inte verkar finnas många armaturer som är godkända för 125 grader.

Ett alternativ är självklart att sätta godkända glödlamps armaturer, men nackdelen med denna lösning är att det krävs en massa armaturer för att få ett jämt ljus samt att det kommer dra en massa el.
Det perfekta vore om man kunde ha lysrör, men jag har inte kunnat hitta någon information om de klarar värmen?

Ge mig inspriration/lösningar tack :)
 
Har inte de svenska reglerna och vet inte om de har bestämmelser om bastun, men de finska elsräkerhetsbestämmelserna har ett helt kapitel om bastu. Där står det:

"Det är ej önskvärt att lysrörsarmatur installeras i bastu över 1m höjd", sedan följer en skiss som visar armaturen infälld i väggen 30mm med galler för och 50mm till nedre vägg och 100mm till övre. Armaturen skall vara märkt T125.
 
det var nästan det jag tänkte :-?

Då får det bli en hel bunt med bastuarmaturer i taket då.

Dyrt i watt men skall man ligga på topp så...
 
Då får det bli en hel bunt med bastuarmaturer i taket då.
Glöm bara inte att taket är det absolut varmaste och fuktigaste stället... Alla bastun jag varit in i har haft belysningen i väggen.
 
Jag har iaf belysning i taket!  ;) :cool:

BHUS0001.JPG
 
Men du hade fiber eller hur? Det är annars ett elegant sätt att komma runt prtoblematiken med värme/fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.