Hejsan jag har läst runt mycket om det här, men det är några informations tomrum som måste fyllas.

Om jag bygger egna luftsolvärmare till min grund samt isolerar den (jag vill ju ha in torr luft där)

Så om jag förstått det rätt så blir luften mycket varmare och fukten i luften som passerar solfångaren går ner drastiskt.

Det jag undrar är var tar fukten vägen,sammlas den i luftsolfångaren eller?

Och vad är bäst , att värma ta luften från grunden och värma upp?
Eller värma upp uteluft och skicka in i grunden?

Tacksam för svar,ett suveränt forum

M vh Anders
 
Nja, fukten i luften finns väl alltid där, däremot så kan ju varm luft innehålla flera gram vatten än vad kall luft kan.
Blåser du in uppvärmd luft i grunden så kommer du ju även att blåsa in vatten, men under gynnsamma förhållanden kommer denna varmare luft kunna ta till sig och få med sig lite fukt ut ur grunden.

Är det 10° i torpargrunden med luftfuktighet 70% så innehåller väl (om jag fattat det rätt) varje M³ luft 6,57 gram vatten, däremot luft på 25° med samma luftfuktighet innehåller 16,16 gram vatten.

Bäst är väl därför att blåsa in uppvärmd luft en solig vinterdag t.ex, att blåsa in varm sommarluft innehållandes massa vatten kan nog få förödande konsekvenser med kondenserande fukt i grunden t.ex.
 
Som exempel så fungerar ju avfuktningsagregat (åtminstonde en del) genom att kyla av luften, då kondenserar vattnet på kylellementet, därefter värms luften upp igen av den varma sidan av kylaggregatet. Kommer så ut med i stort sett samma temp, men med betydligt lägre relativ fuktighet.
 
kan det inte vara en idé att låta luftsolfångaren värma luft som den tar från grunden och sedan spottar tillbaka igen? ingen tillförd fukt...!?
 
moddha skrev:
kan det inte vara en idé att låta luftsolfångaren värma luft som den tar från grunden och sedan spottar tillbaka igen? ingen tillförd fukt...!?
Med risk för att jag minns fel tror jag att A80TD gjorde just det (han skriver bl a i den här tråden:http://forum.byggahus.se/solvaerme-vindkraft/69692-luftsol-pa-gang-tips.html). Har för mig att jag sett bilder på hans luftsolfångare i värmepumpsforum.com.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.