Vi har nyss köpt en hemmabio av märket Philips MX5100 VR, och har lite problem med ljudet. När man tittar på tv är ljudet super, men när man sen slår över till DVD så låter det lite burkigt och är mycket lägre så man får höja rejält för att höra något över huvud taget. Någon som vet vad som är fel?
 
Troligen någon inställning, DVD ljudet borde vara betydligt bättre. DVD sänder troligen i 5.1 ljud, kanske har det något med dessa inställningar och vilken typ av Dolby eller liknade som du väljer från DVD och vad du har ställt in din förstärkare till?

Har du lös DVD spelare så kan det vara den optiska kabeln som det är något problem med
 
Hm.....maken har testat alla inställningar utan större framgång. Dessutom är videobilden kass, det är ränder i bilden trots att det så fint står i manualen att det ska bli sååå bra bild....:(
 
"Ljudinställning
Välj lämpliga ljudinställningar för din utrustning som bara
påverkar avspelning av DVD-skivor i DVD-systemet.
1 Tryck på SYSTEM MENU/PROG i STOP-läge.
2 Tryck på B för att välja CUSTOM, tryck sedan på OK.
• Läget CUSTOM visas.
3 Tryck på s eller B för att välja LJUD, tryck sedan på OK.
4 Tryck på K eller L för att välja bland objekten nedan och tryck
sedan på OK."

Sidan 20 i manualen.

http://www.p4c.philips.com/files/m/mx5100vr_02/mx5100vr_02_dfu_swe.pdf
 
Tack för tipsen men ingenting verkar hjälpa. Vi har provat att ställa PÅ vid alla ljudalternativ men ingen skillnad. Spelar heller ingen roll vilken DVD vi stoppar in, det blir samma sak.
Sen det här med att det blir kass bild på alla videoflmer....skit! Vi får nog höra med Elgiganten vad det är för fuffens med det här tror jag!
 
Det här har ni också provat utan framgång?

"Högtalarbalans
Du kan testa volymbalansen för varje högtalare på följande sätt.
1 Tryck på DVD för att försätta DVD-systemet i DVD-läge.
• Den röda DVD-lampan tänds på DVD-systemets panel.Tryck på STOP C för att stoppa avspelning vid behov.
2 Tryck på SYSTEM MENU/PROG.
• Skärmen SNABB. INST visas.
3 Tryck på B för att välja CUSTOM längst upp i menyn och tryck på OK.
• Menyn visas.
4 Tryck på B för att välja LJUD längst upp i menyn och tryck på OK.
5 Tryck på p för att välja 5.1ch, tryck sedan på OK.
6 Tryck på p för att välja BALANS, tryck sedan på OK.
7 TEST väljs. Tryck på OK.
• Testljudet kommer från varje högtalare (i samma ordning som i menyn) så att du kan kontrollera volymen på alla högtalare.
8 Tryck på OK för att stoppa testet.
9 Tryck på o eller p för att välja högtalare som du vill justera
volym på och tryck sedan på OK.
• Du hör ett testljud från den valda högtalaren.
10 Tryck på o eller p för att justera volymen av den valda högtalaren och tryck på OK.
• Menyn BALANS visas, med värdet som du har valt för den aktuella högtalaren.Tillgängligt volymintervall är -6 dB till +6 dB.Tryck på o eller p för att se alla tillgängliga volymvärden.
11 Tryck på SYSTEM MENU/PROG för att stänga menyn.
Obs!- Det går inte att höra ett testljud från Subwoofer-högtalaren."

Kör ni enbart scart till tv:n eller använder ni antennsladden också?
Prova i så fall att byta kanalfrekvens för RF ut, i fall någon närliggande kanal stör.
(sidan 10 manualen jag länkade till förut)

Sen blir det ju ränder om man försöker spela in en dvd med kopieringsskydd. ;D
 
Snigel skrev:
Hm.....maken har testat alla inställningar utan större framgång. Dessutom är videobilden kass, det är ränder i bilden trots att det så fint står i manualen att det ska bli sååå bra bild....:(
Hej!
Det låter i mina öron som om du har blandningsproblem.
Kan det vara så att ni anslutit DVD och VHS till TV'n med en "SCART-Box"?

Prova i så fall att rycka ut SCART -kabeln till videon och behåll endast DVD-kabeln inkopplad. Funkar det nu?

MvH
Thorsten
 
Hm....det där med balans tror jag han har testat. (Ska kolla i kväll för säkerhets skull.)
Vi har INTE kopierat DVD.....de videofilmer vi försöker titta på är såna som vi spelat av från tv tidigare eller köpfilmer spm funkat fint tidigare...:)

Det där med kopplingarna vet jag inte, men vi har en kombinerad DVD-video och jag tror det är kopplat med scart mellan tv och DVD-video, sen med antennkabeln till modemet och sen till uttaget i väggen. Borde vi göra annorlunda?

Vi ska testa alla tips och se om något hjälper.

Det är otroligt vad hjälpsamma ni är, man blir ju helt paff! :)
 
Thor-Sten skrev:
Hej!
Det låter i mina öron som om du har blandningsproblem.
Kan det vara så att ni anslutit DVD och VHS till TV'n med en "SCART-Box"?

Prova i så fall att rycka ut SCART -kabeln till videon och behåll endast DVD-kabeln inkopplad. Funkar det nu?

MvH
Thorsten
Philips MX5100 VR är en "alltiett-maskin" med stärkare, dvd, vhs i samma låda.
(oops, såg inte att Snigel hade skrivit det redan, sorry)
 
Snigel skrev:
Hm....det där med balans tror jag han har testat. (Ska kolla i kväll för säkerhets skull.)
Vi har INTE kopierat DVD.....de videofilmer vi försöker titta på är såna som vi spelat av från tv tidigare eller köpfilmer spm funkat fint tidigare...:)

Det där med kopplingarna vet jag inte, men vi har en kombinerad DVD-video och jag tror det är kopplat med scart mellan tv och DVD-video, sen med antennkabeln till modemet och sen till uttaget i väggen. Borde vi göra annorlunda?

Vi ska testa alla tips och se om något hjälper.

Det är otroligt vad hjälpsamma ni är, man blir ju helt paff! :)
Testa gärna med att köra videon enbart med scarten kopplad till tv:n och se om det blir någon skillnad.
(det där med kopieringen var bara ett skämt men kopieringsskyddet ställer faktiskt till problem,
jag vet ::) )
 
Nithin skrev:
Testa ryck ut antensladen då ni ska kolla på DVD.
och om det hjälper se till att ställa in tv'n så ni tittar på scart-signalen och inte antennsignalen.

Det ska fungera utan några antennsladdar alls inkopplade, annars är det felinställt antagligen på tv'n (det är olika på olika tv, men det ska iaf bli svart bild och inte snö om ni slår av den där hemmabiolådan)

Gäller inte om ni har en tv tillverkad före 80talet ;D då är det antennsladd som gäller :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.