D09
Gick med i en grupp på fb av ren nyfikenhet.

"Ödehus" något.

Skitspännande :) människor som hittar gamla ödehus mitt ute i ingenstans. Allt från helt underbara herrgårdar som tyvärr växer igen till gamla torp med gamla scaniaorginal :)

Nu till frågan, var går hemfridzonen på ett ödehus, eller finns det överhuvudtaget någon sådan?




OT, kan varmt rekommendera den gruppen, riktigt fina byggnader med en garanterad spännande historia :)

Klistrar in smakprov från deras galleri

ImageUploadedByByggahus.se1403379446.232961.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1403379946.008121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det borde väl vara densamma som för befolkade hus (tror jag).
Det är ju alltid någon som äger byggnaderna även om dom tyvärr inte tar hand om dom.:confused:
 
Njaa, man får givetvis inte gå in i andras hus, även om de står öde. Men hemfridzon bygger ju på att det är ett hem, så om huset verkligen är öde, så borde allemansrätten ge dig rätt att gå på tomten.
 
Instämmer med Hempularen!

Att en ruin, full med igelkottar och fladdermöss, mitt ute i skogen, skulle omgärdas av någon slags tabubelagd hemfridszon känns lite creepy.

Finfina renoveringsobjekt dock!
Men har för stunden nog med att hålla stället jag bor i i beboeligt skick :)
 
Är det gruppen "Övergivna Platser" ??

Det va nästan lite kusligt att se alla bilder.......på nåt sätt så förknippas det ju med elände eftersom det övergivits...
 
D09
Remne skrev:
Är det gruppen "Övergivna Platser" ??

Det va nästan lite kusligt att se alla bilder.......på nåt sätt så förknippas det ju med elände eftersom det övergivits...
ImageUploadedByByggahus.se1403415307.446376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så Här ser gruppen ut :)

Finns det flera kanske, det gillas :)
 
Ok, det var en sluten grupp..
Den "största" verkar vara den jag nämnde innan med nästan 40k medlemmar i en öppen grupp...
Sök bara på "Övergivna" i sökfältet o filtrera sen "grupper" så hittar du allt möjligt från hus, bilar, båtar och tennisbanor
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hur länge ska det ha stått övergivet innan det blir till en fast fornlämning och åtnjuter skydd som sådan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.