Tjena alla monsterdiggare. Jag hittade den har sidan nar jag var ute och ovade mig i Google-fu, en amerikansk ungsmakare som gett sig pa att bygga en vattenmantlad stenugn kopplad till golvvarme fast utan att anvada sig av en ackumulatortank.

http://heatkit.com/html/lopezs.htm

Vad tror ni om systemet? Ar det vettigt att bygga vattenmantlade system utan ackumulatortankar, vad tror ni om konstruktionen? Vad kan goras battre, vad gillar ni? Vad gillar ni inte?
 
1/eldstaden är stor men man kan inte ladda så mycket ved eftersom påfyllningslucka sitter långt nere.
Omöjligt att fylla på fullt betyder att man får fylla på ofta.
2/ Gissar att vatten ska värmas med rökgaser som sveper runt det inbyggda röret. Något möjlighet till att sota och rengöra rörets yta finns ej ( utan att riva kaminen) - verkningsgraden kommer att falla proportionellt till beläggningen som fastnar på röret. Oavsiktig pyreldning kommer att sota ihjäl kaminens vattenrör.
3/ tegel ser porös och påminner mej om schamottetegel som är eldfast och isolerande och lagrar magasinerar värmen dåligt. Den del av producerat värme som inte förs över till vatten försvinner genom skorsten - elda för kråkorna. Förstår inte ideen med en så vällisolerad kaminyta.
4/ ser inga luftjusteringsmöjligheter utom en springa i bakväggen. Kanske finns i luckorna?
5/ rökgångar svåra att komma åt och sota.
6/ dumstridigt att bygga vedeldat utan en akumulator. Var ska värmen akumuleras när golvet blir för varmt? Kokning i röret?
7/ golvvärme kräver låga tenperaturer typ under 50 grader och fuktkondensering/ rostskador på röret blir ett stort problem - den storsta problem jag kan se bland alla uppräknade om man inte tänkt på en blandningsventil typ Ladomat.
Fint murningsjobb men inte mycket mer som jag gillar i denna skapelse ....
Elda ved utan akumulator är ingen bra lösning :)
gaia
 
Men ser man på ritningen längst ner, verkar det som både laddventil och ackumulatortank är inritat?
 
Jag tror att ritningen visar hur dom kunde ha gjort den.

Tack for input Gaia! Jag tyckte ocksa att det sag skumt ut men jag kan inte tillrackligt mycket for att vaga saga nagot om amnet pa egen hand. Hur sjutton kan det komma sig att jankarna inte har koll pa sadana ratt elementara problem du tar upp? Brist pa litteratur i amnet? Brist pa erfarenhet? Hm....
 
tja, en kakelugnbyggare har bra erfarenhet av kakelugnar där gas/luft är värmebärare men det räcker inte hela vägen om man blandar i vattenburen värme. Själva principen är OK men det praktiska är också viktigt och det skall vara enkelt att sota och styra värmeproduktion och få en hyfsat verkningsgrad.
Här har vi moderna pannor med rökgaskanaler som sotas ofta för att behålla verkningsgraden, akumulatorer för att magasinera värmen och slipa pyrelda oekonomiskt , ladomat för att skydda järn mot kondenskorrosion .... all samlad erfarenhet hur man bygger en vattenburen system - bara att kopiera :).
gaia
 
Diskutera detta med en bekant efter du hade postat första inlägget.
Denna bekante sa att energipriserna är så låga i USA att det helt enkelt inte finns kunskap eller vilja att optimera och effektivisera saker och ting. Bara att googla lite på pannkonstruktioner från USA så kommer du se HEMSKA saker precis som med husen i delar av USA. De är nog där vi var för 30 år sedan.
 
Heja Gaia!
Förlåt men jag tycker du var lite väl snabb med att sabla ner hela projektet.
För det första schamottegel isolerar, ja, men den lagrar värme alldeles förbannat bra! Bättre än lersmacket inuti våra "förnäma" kakelugnar.
Tittar man noga så finns det sotluckor så det räcker.
Eldstaden sitter inte så himla lågt. Man kan hålla ett öga på brasan och inte lägga på mera ved när man ser det börjar bli lagom varmt.
Golvet blir inte för varmt. det ser termostaterna till.
Det går att spola genom det stora röret inuti kaminen med kalltvatten om man måste kyla.
(inom parantes har jag haft en gjutjärnspanna i hallen med 2" grova rör med självcirkulation till alla elementen och ingen pump. Ingen ack.tank.Det värsta som hände om man lade in lite för mycket ved var att det knäppte i systemet när det bildades ångblåsor. Inget gick sönder. Man lär sig snabbt att inte lägga i för mycket mot slutet av eldningen.)

Om man bortser från magasinering och fördelning och hela det system vi byggt upp runt ack.tankarna, så behövs de egentligen bara för att kunna ta reda på överskottet när pannan brinner med stor brasa och vattnet är redan varmt. Det skulle egentligen räcka många gånger med ett ångblåsrör.

De här människorna som bygger den här kaminen är nog inte födda i farstun och inte utelämnade till bruksanvisningen och med tummen mitt i handen. De springer inte till konsumentverket för en repa i lacket. Jag tycker mig märka en viss protektionism och "eget är bäst, hurra för Volvo" mentalitet i de få svaren som kommit så här långt.

Visst finns det "hemska" saker i olika delar av världen. Det finns de som t.o.m. bygger hus av vass än idag. Men tänk om de är förbaskat ändamålsenliga och miljövänliga på platser där de finns? Å på Malta har de en massa vattentankar på taken med gratis varmvatten och självfall. Egentligen väldigt smart. Vi skickar in kallt vatten när vi tömmer varmvattenberedaren för att få ut det varma. De behåller det varma kvar som inte går åt utan att kyla ner. Fast det är klart, det rinner inte med 10 kilos tryck. Å de spar in det tredje vattenröret som är i ropet nu för att slippa vänta på att varmvattnet skall komma fram i kranarna. Bekvämt?

Som barn har jag upplevt kakelugnar av helt andra modeller än den allenarådande svenska. I de länderna har man ont om ved och andra bränslen så kakelugnarna var effektivare och snålare än de svenska. Dels hade man självcirkulation genom skorstenpipan/röret innan den försvann in i väggen. Dels motsvarande luftcirkulation genom själva kaminen. Strålningsvärme snabbt. Samt det som våra kakelugnar har förståss, den långsamma goa eftervärmen, återigen strålning från värmen lagrad i kaklet och lersmacket innanför skalet. I de fallen i teglet.
Slutligen en liten detalj till. Sotet fastnar inte så himla lätt på schamotteglet som på järn och annan tegel.
Hälsningar,
Skalman
 
Tack.
Kul när andra engagerar sig och sedan hittar en intressant sak.

Kollade sajten.Tycker spisen/kaminen är faktiskt snygg.
Tänk om jag skulle kasta ut min Tirolia plåt-köksspis och mura en sådan i köket.:)
 
Konstigt att folk alltid lockas till miljöskadliga hälsovådliga och bränsleoekonomiska hugskott när det gäller värme.
I Ryssland använder man traditionellt massugnar. men där åker man också utan säkerhetsbälten på 6-filiga motorvägar i hastighet av 120 med ett avstånd mellan bilarna på 20 meter.
Behöver inte gå längre än till Danmark så är iden med ackumulatortank inte alls självklar.

Är nog snarast ett psykologiskt fenomen varför folk lockas till sådan här skit när det redan finns utveckad teknik till att ur ved i en villaanläggning utvinna värme på ett energiekonomiskt sätt och med minsta möjliga inverkan på miljö och hälsa.
Tror personligen att fenomenet har med samhällstrots att göra.
 
danskarna kan dom inga acktankar som ska stå i vägen. bara och elda upp i 90g slänga i fullt i lägg och släppa igen draget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.