Tänkte dela med mig av mitt linbanebygge.

Det har varit ett projekt som blivit till i flera steg.

Vajern är från Jula och mäter 40 meter x 8 mm.

Blocket eller vad det heter och hållaren till sittgrejen är från Ebay.

Jag började med att fästa upp den övre änden av banan i ett äppelträd men tyckte att den slackade med årstiderna för mycket så nu utgår den från en balk som är fastgjuten i marken och stöttas av två vinkeljärn som står på varsin plint.

I andra änden är linbanan fäst i ett trädgårdsskjul.

Skjulet har rört sig betänkligt när större barn har åkt, och särskilt när de bromsar in och kommer i gungning.

Jag gjorde en förstärkning av stålbalkar och det gjorde susen. Allt är väldigt stabilt nu.

I början hade vi ingen broms utan det var tvärnit vid slutet.

Nu sitter det en tremeters bromswire avsedd för "riktiga linbanor" där.
Dock så är den rätt styv och trycks max ihop 20-30 cm så det blir ganska abrupt stopp iaf.

Vi den övre änden i balken sitter en vantskruv för att ställa in wiren, banan är ca 35 meter och rör sig en del med temperaturen.

Plattformen att åka ifrån har gått från två pallar på varandra till en plattform med rutschkana, den tjänar också som nåt slags fallskydd. Detalj av ett hemmabyggt linbanebygge med vajer fäst i en förstärkt träkonstruktion med rund fönsteröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord linbana i trädgård med metallvajer, röd sits och turkos block i grön miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En del av en hemmagjord linbana med fastgjuten balk och stöttande vinkeljärn bland grenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stabiliserande stålbalkar och vinkeljärn på en träkonstruktion för linbanebygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hemmagjord linbana i en trädgård, med vajer synlig genom grenar och fastgjuten balk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålförstärkning i trädgårdsskjul för stabilitet i linbaneprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Linbana fäst vid ett trädgårdsskjul med förstärkta stålbalkar, blå himmel med moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplattform med rutschkana och byggmaterial i en trädgård, för linbaneprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo och 5 till
  • Laddar…
Fasen vad coolt! En dröm sedan barnsben
 
  • Gilla
bellman83
  • Laddar…
Intressant.
Håller detta än eller har något gott sönder?

Jag skall själv bygga en ca50m lång linbana mellan 2 träd i trädgården och letar hållbara komponenter.
 
P plan-g skrev:
Intressant.
Håller detta än eller har något gott sönder?

Jag skall själv bygga en ca50m lång linbana mellan 2 träd i trädgården och letar hållbara komponenter.
Det håller. Jag är ingen expert på nedhängning av vajern men på våra typ 35 meter så hänger den ner rätt rejält med en 8-åring på.
Alltså: skaffa en 10 eller 12 mm Wire med MYCKET robusta infästningar. Att bara ha en fet kabel hjälper ingenting om den inte är stumt uppfäst.
Sen kommer den att slacka på mitten och där behöver du ha markfrigång på nåt sätt.

I slutet på banan, då den är 50 meter måste du ha nån avancerad form av broms.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Du har ingen länk till blocket och sitsen , eller vad sökte du på?
 
Hur mycket höjdskilnad har du mellan början och slut?
 
B bellman83 skrev:
Höjdskillnaden är gissningsvis ett par meter.
Hmmm... Då får jag nog tänka om. Jag har en backe där jag tänkte bygga linbana åt barnen, men höjdskillnaden är 5-6m på 40m. jag gissar att det kommer att gå för fort om du redan har bromsproblem... Men det vore ju ett skoj projekt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.