Jag har under en liten tid funderat över möjligheten att bygga en "duschkabin" som ett fristående badrum liksom. Om man tänker sej en hytt med kakel och mosaik och som står löst på golvet. Det skulle kunna bli ett kul alternativ i till exempel en tvättstuga i källaren. Då kan man ju anpassa den efter vad som funkar med rummet och dessutom klara fuktproblemet bättre. Vad tror ni? Är det nån som har provat kanske?
 
Kaklet måste du fixera mot nåt styvt. Annars spricker det i fogarna. T.ex. en vägg som du bygger med godkända material.
Du bygger ett fristående badrum. Och klart den håller.
 
När du säger att den står löst på golvet, hur tänker du dig det? Är det alltså något som du ska kunna flytta på vid behov? Och har "hytten" även eget golv med golvbrunn, som du sedan leder till någon annan brunn utanför "hytten"?

Föreställer mig att det kan bli svårt att få ihop något som är så pass vridstyvt att kaklet inte börjar spricka och lossna om du ska flytta runt den och samtidigt väger så pass lite att det ändå är möjligt att flytta på. Är ju mycket enkare att få det stadigt om man kan fästa in i existerande tak/golv/väggar.
 
Vart skall du samla avlopp och ta vatten om den skall stå fritt? I dunkar bervid? :)
 
Byggis1976 skrev:
Vart skall du samla avlopp och ta vatten om den skall stå fritt? I dunkar bervid? :)
Jag skrev ju " Till exempel en tvättstuga"... Naturligtvis ska det ju vara på ett ställe med golvbrunn. man behöver väl inte göra sej mer korkad än man är?? :S
Har du någonsin sett en duschkabin med dunkar under så kanske det är så du kan tänka dej detta också..
 
kamilenski skrev:
www.byggmagroup.se/dt_subfront_Byggma.aspx?m=2335

Med detta går det att lösa.
Till exempel! :)
 
Just o husvagnar och husbilar är det oftast stora dunkar / kanistrar /behållare för smutsvatten. Och det funkar. Men visst kan allt kopplas med flexibla slangar.
 
Taken skrev:
När du säger att den står löst på golvet, hur tänker du dig det? Är det alltså något som du ska kunna flytta på vid behov? Och har "hytten" även eget golv med golvbrunn, som du sedan leder till någon annan brunn utanför "hytten"?

Föreställer mig att det kan bli svårt att få ihop något som är så pass vridstyvt att kaklet inte börjar spricka och lossna om du ska flytta runt den och samtidigt väger så pass lite att det ändå är möjligt att flytta på. Är ju mycket enkare att få det stadigt om man kan fästa in i existerande tak/golv/väggar.
Ja, eget golv med golvbrunn. Sen ett rör till annan golvbrunn som då kanske finns i tvättstugan. Jag tänkte mej detta som ett alternativ till att bila upp och isolera mm om man vill ha en trevlig duschplats extra i källaren. Man måste inte absolut kunna flytta omkring den. Eller så är det helt enkelt en asdålig idé från början? Tyckte det verkade lite kul att kunna vara lite friare från alla stenhårda regler för att kunna tvätta sej och bygga nåt med personlig prägel.
 
Nå om du inte ska flytta på den så har du ju i så fall möjlighet att fästa lite i väggar och tak och så, och då blir det ju klart lättare att få det hela stabilt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.