Hej!

Ska bygga nytt hus och undrar lite över olika smarta hem lösningar!

Många pratar om telldus osv men hur är det, är inte det bäst i befintliga hus eftersom det är trådlöst?
Borde man satsa på trådbunden installation istället?
Kollat en del på control4 och det verkar fint! Någon som vet något om det? Eller liknande lösningar?
Control4 är även kompatibelt med nuvo multimedia inbyggnadssystem...
Hur kan man annars styra ljus på något smart sätt både genom appar och vanliga knappar alt. Kontrollpaneler?

Är som sagt även inne på att ha lite inbyggt ljud i väggar o tak! Kikat lite på Nuvo där och det verkar bra.. Ska både kunna streama från mobil och spela ifrån kontrollpaneler i väggarna!
Hade tänkt mig ca 5 zoner, vill kunna spela samma musik i alla zoner samt separata ljudkällor samtidigt...
Hur ska man göra med 5.1 systemet? Tänkte bygga in bakhögtalarna i taket pga öppen planlösning men vet inte hur man ska göra med resterande högtalare.. Ska dom vara helt separat system eller en egen zon?

Var på mediacenter i Mjölby där dom har både control4 och nuvo ihopkopplat och kan styra och programmera ljus och ljud samtidigt och spela olika scenario. Imponerande!

Någon som har lite roliga prylar och erfarenheter att dela med sig utav??

Behöver lite inspiration och tips!!!
 
Jag hade precis som du storslagna planer och förhoppningar men tyvärr så blev husbygget (som alltid) dyrare än vi tänkt oss, vilket gjorde att mitt KNX system till slut fick strykas.
När jag läste på och gjorde research så upplevde jag att Creston och Control4 är väldigt dyra och mest anpassade för den amerikanska marknaden. Jag tyckte det var begränsat med elkontakter och brytare mm som passar i Sverige. Det är klart det finns, men begränsat utbud.

I och med att det var nybygge och man inte behövde ta hänsyn till något "arv", så föll jag till slut på KNX som kändes som i mitt tycke den bästa lösningen. Massor med komponenter, öppna standarder, verkar som man skulle klara att programmera om de enklare delarna själv, och någonstans i slängarna "bara" 20-50% dyrare än en vanlig el installation.

Ungefär vad tänker du dig för prislapp på det hela?
 
Okej så blev inget av det då för din del?

Jag har inte hittat allt för mycket om det utan jag var i en lokal media butik här där dom hade byggt en liten lägenhet inne i butiken för att demonstrera allt och då var det just control4 som dom hade...så är inte insatt riktigt i alla tillbehör!
Pris vet jag inte riktigt, hade tänkt mig under 100k iallafall för allt men efter man läst lite om knx här på forumet verkar det jättedyrt..
Men det är bra om man kan börja någonstans och eventuellt bygga ut framöver... Behöver ju inte ha alla funktioner! Från början se jag mest intresserad av ljudet efter sett mycket inbyggt i ett annat hus vi kollade på... Sen började man bli sugen på ljusstyrning också...

Men vad betyder knx egentligen? För det är väl inget märke på produkter?
 
Kolla på KNX (som du redan nämnt) och Z-wave. Z-wave är trådlöst.
 
Vi kommer köra zwave i vårt kommande bygge, känns mest prisvärt
 
Nej, blev bara vanlig el och nät i vårt hus. Elektrikern håller på och drar för fullt.
Surrade lite med honom idag om knx. Han sa att han gjort ett par knx installationer och det brukar bli kring 50% dyrare än traditionellt. Jag har läst här på forumet folk som säger 20% dyrare, men det låter rätt lågt när man tittar på vad allt kostar...
Fick offert på el ute och inne i vårt hus på 170-280.000 (varierade på 3 olika firmor) inkl garage, bastu och gäststuga. Att då lägga 100 sek till för knx blev för saftigt.
 
ullberg
Jag kör KNX och är väldigt nöjd, mycket stabilt och gör det man kan önska (mer egentligen). Däremot kostar det en del, och kanske är något av alternativen (typ z-w) bättre prissatta, jag har inte full koll på dessa.

Jag skulle hur som helst rekommendera dig att satsa på någon standard hellre än något märkesspecifikt, ger mycket fler möjligheter i slutändan....

/U
 
Är mest intresserad av knx efter att man läst om z-wave och liknande....

En stor fråga är ju priset såklart... Vet inte hur mycket eksjöhus tar för elen så svårt att räkna nu hur mycket extra det kan bli....
 
Om man ska ha z-wave, kan man efterinstallera det helt o hållet?
Alltså slippa krångla me dom när huset byggs utan ta det med en elektriker efteråt?

Borde ju gå om allt är trådlöst?
 
JoakimJohansson skrev:
Om man ska ha z-wave, kan man efterinstallera det helt o hållet?
Ja. Det finns nog ingen jättestor fördel med att ta det i samband med bygget. Har man möjlighet så är det ju bra att se till att ha djupa dosor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.