Jag skall hjälpa min far att hålla lite kolla på deras stuga men har själv ingen erfarenhet av avancerad hemautomation. Har själv enbart pysslat med Tellstick Net 433Mhz och Telldus Live tidigare. Är ganska händig och kan lära mig det mesta med ett GUI men skulle behöva hjälp lite med vad jag skall välja. Det han önskar åstadkomma är;
  • Mäta temperaturen i varje rum i stugan
  • Styra några lampor
  • Styra värmen automatiskt baserat på temperaturen i rummen
  • En magnetkontakt på ytterdörren för att hålla koll på om den är öppen eller stängd
  • Ev. en kamera eller två för att hålla koll på utomhusmiljön
Elementen är vanliga el-element med stickpropp. Han vill kunna ställa in att temperaturen skall hållas på ex. 5 grader när de inte är där och sedan öka till 22 grader lagom till att de kommer på fredag kväll. Det vore bra om det vore möjligt att ställa in olika "profiler", ex om "bortaprofilen" är vald så skall en pushnotis gå till hans telefon om magnetkontakten öppnas men om "hemmaprofilen" är vald så skall dörren kunna öppnas utan att en pushnotis skickas. Det är inte nödvändigt med SMS-funktionalitet o.dyl, inget renodlat larm som han önskar bygga utan mer bara för att kunna hålla lite koll.

Så frågan är då vilken controller han bör välja? Är det stor skillnad på ex. Vera Edge och Znet Lite eller kan båda åstadkomma det han önskar göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.