Hej!
Jag köpte mitt drömhus i början på maj och kring 15/5 kom grävaren... Då inleddes arbetet med att dränera om huset! Huset står på en hylla av sprängsten (sedan bygget av gamla E4:an i höjd med Högakustenbron). Vart jag än satte korp, spett och spade så tog det tvärnit!

46 kvm tjära slipade jag bort med vinkelslip och lagade upp källarväggar utvändigt. Jag satte sedan pordränskivor, två utlopp till dräneringen, 6st spolrör och bytte avlopp och vatten. Avslutade med att återfylla för hand 112ton sand (spade för spade). Ville inte återfylla med gamla materialet som innehöll typ bara sten!

Jag håller på och sammanställer alla foton på en egen "projekt-hemsida". Ni finner den på adress nedan om någon vill se hela arbetet :)
https://sandovagen37.se

Jag gav 300.000kr för huset och allt måste bytas! Men skillnaden blev enorm i källaren efteråt. Förut skyhöga fuktvärden och betongsalter trängde ut.
Nu är väggarna torra :)
 
Vad har det kostat dig i kronor?
Vi gav 110000 för dränering, dagvatten och nya ledningar 5m till tomtgräns

PS hade en 159 i somras med, ägt tog ca 25 Alfa :)
 
  • Gilla
Sandö
  • Laddar…
Tack för din berättelse och hemsida för projektet, den kommet jag följa.
I vår väntar drämeringen hos oss, hoppas få mer kött på benen tills dess. Skönt att väggarna blev torra, det har jag bekymmer med nu. Tyvärr arbetar jag inifrån och ut och har grävt ur 30 kvm, 30 djupt för isolering, vattenburen golvvärme och ny betong.
(y)
 
  • Gilla
magnetens och 1 till
  • Laddar…
PeterStrandberg skrev:
Vad har det kostat dig i kronor?
Vi gav 110000 för dränering, dagvatten och nya ledningar 5m till tomtgräns

PS hade en 159 i somras med, ägt tog ca 25 Alfa :)
Hej :)
Jag har inte räknat ihop allt ännu men drog iväg med sanden på slutet (sand för ca 14.000kr). Men ca 60.000kr totalt inkl vatten och avloppsrör till brunnen. Då gjorde jag allt själv utom grävmaskin (blev oxå dyrare pga sten) och rörmokare som kopplade vattnet.

Jasså :-D Min tredje Alfa!
Avställd nu inför vintern, älskar Alfa :)
 
På några av bilderna ser det ut som att du använt dräneringsrör till dagvattnet?
 
Rören jag använde till dränering och dagvatten köpte jag från Byggmax och är lika till utseende från lite avstånd (utvändigt). Men invändigt är dagvatten försedda med en blå kanal och inga håligheter. Så jag har kopplat på dagvattenrör på dräneringsrör som spolrör :)

Jag frågade mycket kring färger osv (normalt är grått invändigt bruk och rött utvändigt/markavlopp) men det fanns det många åsikter om och XL-bygg hade helt andra färger än vad man kanske är van vid. Kan förstå man i ett komplext kommunsystem använder "rätt" färger.

Men jag köpte det som materialet sades klara av :) Jag kommer tillföra beskrivningstexter till hemsidans foton och varför jag hoppat över en sak som ett vant öga säkert ser :)
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Jag ska i vinter börja jobba inne i källaren och då "möta upp" sprickor på väggarna och laga dom invändigt.
 
Ser ut som ett tufft jobb att dränera själv. Vi håller just nu på och dränerar vårt hus, vi har dock tagit in en firma som gör jobbet. Orkar helt enkelt inte själv och vågar mig inte på ett sådant arbete..

Såg att du lagt markduk under dränrören och vad jag läst på nätet och som killarna som jobbar här (väldigt seriös firma) så ska man aldrig ha markduk under själva dränrören, bara uppepå och eventuellt på sidan..
Har läst på nätet att en del fått gräva upp igen för att det blivit föör tätt vid dräneringsrören..
Förr la dom tydligen fiberduk runt rören vid typ motorvägar och sånt men slutat med det för att det blir för tätt vid rören..
 
eddiw skrev:
Ser ut som ett tufft jobb att dränera själv. Vi håller just nu på och dränerar vårt hus, vi har dock tagit in en firma som gör jobbet. Orkar helt enkelt inte själv och vågar mig inte på ett sådant arbete..

Såg att du lagt markduk under dränrören och vad jag läst på nätet och som killarna som jobbar här (väldigt seriös firma) så ska man aldrig ha markduk under själva dränrören, bara uppepå och eventuellt på sidan..
Har läst på nätet att en del fått gräva upp igen för att det blivit föör tätt vid dräneringsrören..
Förr la dom tydligen fiberduk runt rören vid typ motorvägar och sånt men slutat med det för att det blir för tätt vid rören..
Hej :)
Jag har funderat på det oxå och det är som du säger: Många olika versioner och jag diskuterade det mesta med grävaren (som jobbat med detta i typ 20år åt kommunen och nu kör eget). Men han grävde bara åt mig.
Jag tror ju någonstans att är marklutning bra och ordentligt med singel i väven. Då kommer vattnet att rinna åt lutande håll med eller utan dräneringsrör :) Vid avloppets utgång från huset var sulan nästan 1m. Jag tror att varje hus måste få sin lösning. I mitt fall hade jag en sträcka på 5m med igensatta dränrör. Huset byggdes 55. Min tomt dränerar i sig otroligt bra pga sprängsten huset står på! Mina fuktproblem var huvudsakligen misshandel av huset med källarväggar som hade sprängsten emot sig (sprickor i väggarna) och halva stuprör där dagvatten runnit utmed husväggen.

Jag vände mig hela tiden till Pordrän om råd då många hade olika tankar och funderingar. Jag tänkte ofta! Detta lär inte bli sämre i allafall :)
 
Jag använde N2-väv (kraftigare än vit traditionell "markduk" men godkänd för dränering). Den rekommenderas också av Pordrän som skydd över drän-skivorna på väggarna samt utvikt över dräneringen. Hade så mycket sten som var spetsig och skarp att jag ville ha en starkare väv. Där dränväv och väv för skivor hamnar i lager lade jag singel emellan. Ska upp med tydligare foton på hemsidan som visar det. Mina drän-rör ligger oxå på ett väldigt tunt lager av singel (ska ta bort alla dåliga och missvisande foton). Under lång tid var det inte igenlagt och aldrig blev det några vattensamlingar... Kändes som ett bra val till detta hus.

MEN! Jag hyrde huset från oktober-2015 ->maj-16 och under den tiden så städade jag typ bara hustomt och huset (2 lastbilar och sju släpkärror med bråte kördes bort). Flyttkartonger jag då i oktober för över ett år sedan ställde på källarens betonggolv är fortfarande helt ok och inga fuktmärken på golvet. Bottenplattan har aldrig vad jag märkt varit fuktig. Bortsett från där det läckte från renslucka, tvättmaskinskoppling och varmvattenberedare men allt sådant satte jag stopp för (byte ut delar och tätade) och fukt på golvet i tvättstugan upphörde.

Plattan var lite fuktig i ena hörnet (pannrummet) oxå vid avlopets utlopp och det var även här som dränrören (dom gamla tegelrören) var igensatta. Men det berodde på avloppet! Det läckte bakåt och släppte ut i en söndervittrad skarv mellan husets stål/gjutjärnsrör och betongrören. Jag upptäckte inte det förrän jag fixade dräneringen. Sanden där vid utloppet var svart/sjuk och luktade illa. Jag krafsade och då forsade (typ några liter) ut avloppsvatten från husets undersida.

När avloppet sedan helt grävdes upp hittade jag en avsliten Kärscher "högtryckstvätts-avloppsslang) för påkoppling av högtryckstvätt! Längd 6meter !!!!!!!!

Alltså det är filmat och fotat och jag kommer visa det också på hemsidan! Avloppet stank DOLT FEL (i min värld åtminstone). Säljaren som bott i huset i 12 år lär ha känt till den avslitna slangen! Han tvärnekar och menade på att det måste varit någon innan honom. Har nu kontaktat Kärscher för få reda på när slangen med synlig modellbeteckning började tillverkas. :down:
Fast orkar inte processa men vill gärna skicka slangen till den riktiga ägaren...
 
Redigerat:
Sandö skrev:
Rören jag använde till dränering och dagvatten köpte jag från Byggmax och är lika till utseende från lite avstånd (utvändigt). Men invändigt är dagvatten försedda med en blå kanal och inga håligheter. Så jag har kopplat på dagvattenrör på dräneringsrör som spolrör :)

Jag frågade mycket kring färger osv (normalt är grått invändigt bruk och rött utvändigt/markavlopp) men det fanns det många åsikter om och XL-bygg hade helt andra färger än vad man kanske är van vid. Kan förstå man i ett komplext kommunsystem använder "rätt" färger.

Men jag köpte det som materialet sades klara av :) Jag kommer tillföra beskrivningstexter till hemsidans foton och varför jag hoppat över en sak som ett vant öga säkert ser :)
Grå rör går fint att gräva ner som bekant. Orange färg får däremot inte användas inomhus som jag förstått det. Det har tydligen med att göra hur de reagerar vid eldsvåda, alltså röken är giftig.
 
  • Gilla
Sandö
  • Laddar…
Alltgår skrev:
Grå rör går fint att gräva ner som bekant. Orange färg får däremot inte användas inomhus som jag förstått det. Det har tydligen med att göra hur de reagerar vid eldsvåda, alltså röken är giftig.
Aha! Intressant info :)
Tack för den infon för jag har funderat på någon "vettig" riktig skillnad! Jag ska i vinter byta avloppsrör från diskbänk ned i källaren avloppet...
 
Avundas inte er med källare, verkligen inte det roligaste jobbet att dränera om.
 
Bra jobbat! Måste vara underbart o ha en tomt där du kan släppa vattnet neråt utan pumpar. Vårat hus ligger i en svacka så ja har byggt ett system med 3 dränkbara pumpar och en mellanbrunn. Skit att få bort vatten hos oss :)
 
Stefan N skrev:
Avundas inte er med källare, verkligen inte det roligaste jobbet att dränera om.
:)
Min förhoppning är att det går så lång tid till nästa dränering att jag glömt bort hur jobbigt det var. Under dessa år hoppas jag att husets yta under jorden/marknivå känns bra att ha där :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.