I ett av husets rum ca 27m2 har vi klinkergolv med el golvvärme.Har tröttnat på det fula klinkergolvet och tänkte göra det lite mysigare till barnen. Om man lägger en heltäckningsmatta kan man fortfarande ha på golvvärmen eller finns det risk för brand?
 
Risk för brand är det inte, för då måste du ju få väldigt varmt. Nu har jag ingen kunskap/erfarenhet av el-golvvärme, men visst måste det finnas begränsning av temperaturen i de (precis som i vattenburen).

Vad gäller heltäckningsmattan så bör den vara 'godkänd' för golvvärme. Det innebär att den inte isolerar för mycket. Tillverkarna brukar ange det. Jag tror det är främst mattor med tjockbaksida som isolerar för mycket. Ryamatts liknande med tunn baksida går bra, t.ex. ege soft dreams.
 
Har hört att gummit blir tortt och spricker,finns det någon här som lagt matta på klinkers?
 
Sämre effekt kommer Du att få alla fall, oavsett vad tillverkarna anger så leder inte heltäckningsmattor värme lika bra och på samma sätt som klinkers. Men nån risk för brand finns knappast.
Finns det mattor där tillverkaren angett att det är ok med golvvärme borde den ju tåla det också.
 
Är golvvärmen enda värmekällan i rummet?
Annars är det bara att stänga av den. Behövs ju inte om du har heltäckningsmatta.
 
Det är ju inga höga temperaturer vi talar om i golvet!
Skulle i annat fall tänka mig att mattan far mer illa av att ligga med soljus från fönstren på sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.