Jag har varit i kontakt med LK systems ang att lägga vattenburen golvvärme. Jag hade tänkt lägga heltäckningsmatta i sovrummet, men dom avrådde mig från det. Dom sa att mattan lägger sig som ett lock och gör att jag inte kommer att få någon värme i sovrummet.

Har ni dessa erfarenheter att man inte kan lägga heltäckningsmatta i utrymmen där man har golvvärme?
 
Jag fått samma råd, men har trotsat det och lagt heltäckningsmatta i tre sovrum. För säkerhets skull har jag även dragit fram radiatorrör (om jag i en framtid vill komplettera med radiatorer). Än så långe har vi inte flyttat in, och det har inte varit superkallt den här vintern än så länge, men mina erfarenheter hittills när jag kollat termomentern är att de två rum som har kort lugg på mattan (ca 1 cm), och är välisolerade i övrigt, håller normal temperatur, med samma vattenflöde som i intilliggande klinkergolv.

I det tredje rummet däremot, som har längre lugg i mattan (ca 2,5 cm) har det tagit längre tid att få upp värmen, trots att jag har ökat flödet i det rummet jämfört med de andra. Vet ännu inte om det kommer att fungera helt och hållet, eller om jag måste komplettera med radiator där. Dock har jag dåligt isolerat tak (platt yttertak) i just det rummet, så det är svårt att veta i vilken utsträckning det är mattans fel eller takisoleringens fel att det inte blir ordentligt varmt.
 
Du måste då se till att få en matta som släpper genom värmen, typ nålfiltsmatta.

Det är rejäl skillnad i de rum där vi har tjocka mattor jämfört med där golvet är bart...
 
Då kanske det är bättre att använda vattenburna radiatorer om man ska ha heltäckningsmatta med andra ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.