Hej, har köpt hus, på tomten finns ett garage som är nybyggt 2023-24, garaget har isolerad betongplatta. Inga av de kartonger vi haft stående på golvet i garaget i flera månader visar minsta spår av eller påverkan från nån typ av fukt alls så det känns bra.
Hade tänkt göra om en del av garaget till kontorshörna. Tanken var att lägga heltäckningsmatta med foam under, detta borde väl funka?

Eller borde man bygga upp golvet lite med nån luftspalt under? Bara för att vara på den säkra sidan?

Golvet är diamantslipat men inte 100% helt rakt, det "svajar" lite på sina ställen, dvs lägger man ett långpass tvärs över ser man att det är minimala ojämnheter i golvet, men sen är det ju också ett garage så... Därav tanken med foam under för att kompensera för dessa minimala ojämnheter samt göra det lite mjukare att gå på :)
 
nålfiltsmatta utan foam släpper igenom ev fukt
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
nålfiltsmatta utan foam släpper igenom ev fukt
tack för input :) Nålfiltsmatta har jag varit inne på tidigare, men det blir inte lika "mysigt" när man ska vistas där en hel del :)

Foamen är också för att få det lite mjukare under, så det inte blir den hårda betongen att gå på rakt genom mattan.

Hade en heltäckningsmatta i förra huset i källaren, en sådan som släppte igenom fukt. Den var helt om, men den blev väldigt platt och trist efter ett tag...
 
renoveringsrebellen renoveringsrebellen skrev:
tack för input :) Nålfiltsmatta har jag varit inne på tidigare, men det blir inte lika "mysigt" när man ska vistas där en hel del :)

Foamen är också för att få det lite mjukare under, så det inte blir den hårda betongen att gå på rakt genom mattan.

Hade en heltäckningsmatta i förra huset i källaren, en sådan som släppte igenom fukt. Den var helt om, men den blev väldigt platt och trist efter ett tag...
lägg ett flytande golv gärna med platonmatta som extra säkerhet
 
renoveringsrebellen renoveringsrebellen skrev:
tack för input :) Nålfiltsmatta har jag varit inne på tidigare, men det blir inte lika "mysigt" när man ska vistas där en hel del :)

Foamen är också för att få det lite mjukare under, så det inte blir den hårda betongen att gå på rakt genom mattan.

Hade en heltäckningsmatta i förra huset i källaren, en sådan som släppte igenom fukt. Den var helt om, men den blev väldigt platt och trist efter ett tag...
Nu har du ju ett isolerat golv i en modern byggnad, så kanske inte lika kritiskt, men en vanlig foam tänker jag inte är särskilt genomsläpplig för fukt, så spontant skulle jag ändå inte rekommendera det. Men det går att lägga andra heltäckningsmattor också, bara de inte är täta. Vi har en heltäckningsmatta i källaren på ett oisolerat golv och det är en "riktig" matta och inte nålfiltsmatta, men det var en variant som inte hade ett tätt plastskikt och därmed fungerade den typen av golv också.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Balkongmatta / altanmatta.
 
H Hajjen skrev:
Nu har du ju ett isolerat golv i en modern byggnad, så kanske inte lika kritiskt, men en vanlig foam tänker jag inte är särskilt genomsläpplig för fukt, så spontant skulle jag ändå inte rekommendera det. Men det går att lägga andra heltäckningsmattor också, bara de inte är täta. Vi har en heltäckningsmatta i källaren på ett oisolerat golv och det är en "riktig" matta och inte nålfiltsmatta, men det var en variant som inte hade ett tätt plastskikt och därmed fungerade den typen av golv också.
har lite samma tankar, la en heltäckningsmatta som "andades" på betonggolv i en källare tidigare, betonggrunden var oisolerad. Det var inga problem med den under flera år.

Denna gång handlar det ju om en modern byggnad med isolerad grund dessutom, så samma matta borde fungera om inte annat. Men det vore mysigt med lite mjukt under också :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.