Hej!
Efter timmar av felsökning så förstår jag fortfarande inte vad som kan vara fel... Efter mycket sökning på Google har jag sett att många hör verkar kunna dem hör systemen bra, så jag hoppas någon kan hjälpa till!

Vi har alltså ett aggregat från FläkGroup från mitten på 80 talet. Närmare bestämt RDAA 1-4-1. Jag upptäckte att ventilationen, både till och frånluft står helt stilla och jag kan inte förstå vad som är fel.

Jag har haft in båda motorerna på verkstad där dem provkört och testat motorerna. De fungerar som de ska.

Jag har bytt kondensatorn till en ny.

Jag har kollat alla säkringar.

Jag har mätt alla plintar på kopplings skenan och har ström på alla och alla komponenter inuti.

Jag har mätt alla plintar på transformatorn som styr fläkten med ström på alla och alla komponenter inuti.

Jag har säkerställt att inga överhettningsskydd löst ut.

Trots detta så snurrar varken till eller frånluftsfläkten.

Har någon vart med om något liknande och kan tänka sig var felet sitter?


Bifogar lite bilder nedan
 
  • Närbild på typetikett för ett ventilationsaggregat från FläktGroup, modell RDAA 1-4-1, visar tekniska specifikationer som elementeffekt, motoreffekt och total effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en fläktmotorkomponent och mekanismen inuti ett ventilationsaggregat från FläktGroup, modell RDAA 1-4-1, från mitten av 1980-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre aggregat från FläktGroup, modell RDAA 1-4-1, med öppnad panel som visar en smutsig filterenhet och en fläktdel på höger sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsaggregat från FläkGroup RDAA 1-4-1, installerat på vinden. Locket är öppet och komponenter, inklusive kablage och monteringsdetaljer, syns inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manöverpanel för ventilation med inställningsknapp och kablar, monterad på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsaggregat märkt FläkGroup RDAA 1-4-1 från 1980-talet med öppnat karosseri som visar interna komponenter, inklusive en fläkt och filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsaggregatets inre mekanismer från FläkGroup på nära håll med komponenter märkta som "UPP".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsaggregat från FläkGroup med öppnad panel, synliga kablar, kopplingsplint och isoleringsmaterial. Ensamt ljus lyser på komponenterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr inte pillat jättemycket på just dessa aggregat. Men skulle börja med att testa att koppla ur värmebatteriet och se om det aggregatet startar då. Minn spontana gissning är att de kan blivit kortslutning i den.

Har du någon kontaktor i kretsen? isåfall mät motståndet i den för att se ifall spolen är hel.
 
Något stämmer inte riktigt i din beskrivning. Om fläktmotorerna är hela och fungerande och du har 230 V på plinten som du visar på bilden och vidare till fläktmotorerna så borde ju motorerna fungera.
Är du helt säker på din felsökning?

Det är inte rocket science, spänning via styrlåda och ev. en trafo för varvtalsstyrning.

Fläktmotorerna är mycket hållbara grejor. Fel på kondensatorn yttrar sig som stillastående och brummande motor eller svårtstartad motor med lågt varvtal.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
kommer det fram spänning till motorerna över huvud taget - fins ingen spänning där (du har ju kört motorerna och vet att de fungerar) så blir det att leta bakåt efter ledningarna till du hittar där det fins spänning igen och den vägen hittar var det är som gör att det är stopp.

jag skulle mäta före och efter kring säkringar, överhettningsskydd och kontaktorer och brytare längs efter strömslingan. - är det från 1980-talet så kan tex. överhettningskyddens brytare vara ganska tärda av tidens tand och ev fukt över åren
 
F fluffe97 skrev:
Tyvärr inte pillat jättemycket på just dessa aggregat. Men skulle börja med att testa att koppla ur värmebatteriet och se om det aggregatet startar då. Minn spontana gissning är att de kan blivit kortslutning i den.

Har du någon kontaktor i kretsen? isåfall mät motståndet i den för att se ifall spolen är hel.
Lägg märke till att jag inte är el projektör men bilden nedan visar hur allt är kopplat nu. Påverkar verkligen
X xxargs skrev:
kommer det fram spänning till motorerna över huvud taget - fins ingen spänning där (du har ju kört motorerna och vet att de fungerar) så blir det att leta bakåt efter ledningarna till du hittar där det fins spänning igen och den vägen hittar var det är som gör att det är stopp.

jag skulle mäta före och efter kring säkringar, överhettningsskydd och kontaktorer och brytare längs efter strömslingan. - är det från 1980-talet så kan tex. överhettningskyddens brytare vara ganska tärda av tidens tand och ev fukt över åren
Jag har nu mätt alla ställen där det kan ta stopp i kretsen, och det visar sig att termostaten inte verkar föra föra strömmen vidare, så där tappar man ju fasen om jag förstår det rätt för hela systemet Elschema för koppling av elkomponenter i ett system med två fläktar, elvärmare, kondensator, och överhettningsskydd. Termostat är markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast termostaterna bör inte påverka motorns drift - jag skulle kolla transformatorn som driver motorerna - vad jag förstår så är det stegad eller steglöst variabel typ.

Är det variabel med vridbar ratt så finns det en borste på baksidan som kontakterar mot nakna lindningsvarv på spartrafon - var försiktig, det är full spänning på denna och inte isolerande modell.

är den stegad mellan lindningsvarv så är det omkopplaren som förmodligen bränt sönder sig i någon eller flera av lägena. i värsta fall är det trafon själv som pajat med avbrunnen ledare eller annat fel som att den har en ej återställande termosäkring som löst ut
 
X xxargs skrev:
Fast termostaterna bör inte påverka motorns drift - jag skulle kolla transformatorn som driver motorerna - vad jag förstår så är det stegad eller steglöst variabel typ.

Är det variabel med vridbar ratt så finns det en borste på baksidan som kontakterar mot nakna lindningsvarv på spartrafon - var försiktig, det är full spänning på denna och inte isolerande modell.

är den stegad mellan lindningsvarv så är det omkopplaren som förmodligen bränt sönder sig i någon eller flera av lägena. i värsta fall är det trafon själv som pajat med avbrunnen ledare eller annat fel som att den har en ej återställande termosäkring som löst ut
Det är 4 steg på trafon, +,-,N och extern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.