Hej

Vaknade igår och sambon tyckte det var kallt i köket

Mycket riktigt i köket och vardagsrummet som ligger längst från jordvärme/vedpannan så var elementen kalla


Fipplade på under förmiddagen och luftade elementen mm

Tillslut blev alla element varma och allt var frid och fröjd trodde jag

Men icket

När vi skulle diska så upptäckte vi att vi inte har något varmvatten i någon kran

Väldigt märkligt tyckte jag då vi förutom acctanken även har 2 små vattenberedare 1 just under diskbänken och en just brevid acc tanken

Senare igårkväll när vi slutade elda för att övergå till jordvärme så märkte vi att tempen i acctanken inte går upp utan snarare ner, igår kväll var den 40/40 och nu 35/35

Har ni några förslag på vad som kan ha hänt?
 
Du pratar om jordvärme, elda samt elektriska vvb.

Ska du få några bra svar behöver du nog berätta mer om ditt värmesystem.

Annars kan man väl misstänka att en huvudsäkring har gått.

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Har ett system med jordvärmre och vedeldad panna

Acc tank på 2000 liter

Vattenburen värmre (såklart)

det är 2 system 1 för elementen och 1 för kranarna (kanske också självklart)

Något annat som jag behöver skriva?
 
Du skriver om två små varmvattenberedare. Är det rätt tolkat att de är vanliga eldrivna beredare? Kommer allt varmvatten från dem, eller har det stora värmesystemet också varmvattenproduktion, ex. till badrummet?

Jag skulle gissa att du har en trasig säkring, antingen en huvudsäkring eller någon till värmesystemet. Det kan ex. vara så att det ursprungliga problemet med dålig värme långt från pannan beror på att en cirk. pump inte fungerar. Om samma säkring även driver elberedarna så skulle det förklara fenomenet.
 
Precis som ni sa så enkelt som en säkring som satt i ett pyttelitet elskåp som jag inte ens visste existerade


Tack så mycket för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.