Hej,

Jag har bott i min lägenhet i 4år och har inte behövt byta en enda lampa. Min kunskap är 0.

Taklampan i mitt sovrum har typ aldrig fungerat. Böt LED-lampan en gång under första året men den fungerade fortfarande inte heller så jag gav upp och löste det på annat vis (liten bordslampa). Jag har ett vagt minne att lampan fungerade i början när jag flyttade in men vet inte om det stämmer.

Det finns ett uttag vid taket, har för mig att "hanen" kallas för adapter som man stoppar i det uttaget? Den är iallafall tom. Och sladden är ihopkorvad rakt ovanför taklampan och sen inget mer. Jag kikade i taklampan häromdagen och såg att det var som två små smala sladdar och så en del hål. Tog en bild:

Vägguttag vid taket i ett rum, nära en vit dörrkarm eller skåp, med vitmålat tak och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en taklampa i ett sovrum med omålade kablar och en anslutningsbox, set mot en mönstrad vit takrosett.
Skapa konto
Bild av taklampa med exponerade kablar och kontakt i taket, vita och blå ledningar synliga, lampan verkar vara oanvändbar enligt beskrivningen.
Skapa konto

Är det meningen att gemene man ska veta hur man gör sånt här?

Sen i vardagsrummet:
Lampan ser hel och (o)ren ut. Provade ta en spotlight och sätta den på en lampa som funkar och då lös den. Så det är något kajko med min taklampa i vardagsrummet nu som gör att den inte fungerar heller :(

Jag hade nån byggkille som kom in i min lägenhet och luftade elementen men det är min enda ledtråd jag har.
Takfläkt med två spotlights och dragkedjestyren, monterad i ett rum med vitmålat tak.
Skapa konto
Tak med eluttag och sladd, där sladden hänger oansluten nära takhörnet ovanför gardiner.
Skapa konto

Någon som har tips? Jag blir utmattad bara jag tänker på dessa saker. :(

Eftersom du frågar ett forum, så vet du inget om el, det är rätt enkla saker du frågar om, som en elektriker fixar snabbt. Ta hjälp av en elektriker eller någon som vet det med el.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Dizzymizzy Dizzymizzy skrev:
Är det meningen att gemene man ska veta hur man gör sånt här?
Ja 😉😎

• Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Känner du verkligen ingen lite mer tekniskt bevandrad människa du kan få hjälp av?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
4774
Det du ser i lampan i sovrummet där den bruna och den blåa sladden är så ser du också en vit fyrkantig plastbit som kallas för sockerbit. Där finns det hål som sladdarna ska stickas in i och förhoppningsvis sitter kontakten fast i andra änden av sockerbiten. Sätt kontakten i uttaget. Skruva i lämplig ledlampa och tryck på lysknappen

• Gilla
Dizzymizzy
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Eftersom du frågar ett forum, så vet du inget om el, det är rätt enkla saker du frågar om, som en elektriker fixar snabbt. Ta hjälp av en elektriker eller någon som vet det med el.
det känns overkill att be en elektriker om hjälp för att koppla in en lampa, men om denne skulle kunna utbilda mig i samband med det så hade det kanske varit något... Vore skönt att kunna lösa det själv dock.

D Dilato skrev:
Ja 😉😎
Alright, då har jag sannerligen bristande kunskaper i området. Då vet jag :D

RoTe RoTe skrev:
Känner du verkligen ingen lite mer tekniskt bevandrad människa du kan få hjälp av?
min lillebror har en vän som är elektriker t.ex.

Jag är lite otålig och vill gärna prova själv. Men el ska man ju respektera. :)

4774 4774 skrev:
Det du ser i lampan i sovrummet där den bruna och den blåa sladden är så ser du också en vit fyrkantig plastbit som kallas för sockerbit. Där finns det hål som sladdarna ska stickas in i och förhoppningsvis sitter kontakten fast i andra änden av sockerbiten. Sätt kontakten i uttaget. Skruva i lämplig ledlampa och tryck på lysknappen
åh tack så mycket, och tack för att du lägger till terminologin - det uppskattas! :D

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
åh tack så mycket, och tack för att du lägger till terminologin - det uppskattas! :D
Så lite så 😃

• Gilla
Dizzymizzy
  • Laddar…
Jag skruvade loss min lampa med "sockerbiten" och kvar är ett hål där i taket. (I sovrummet) Vill sätta upp min nya lampa och vet inte om det var en dålig idé att ta bort skruven som höll fast sockerbiten och sladdarna som var trädda genom den? :S är helt trött i armarna nu iallafall.

Vill sätta upp min nya lampa nu men aa, vet inte om det var ett dåligt move som sagt... Om man ska borra in en ny skruv där så kommer det ju bara bli massa hål och bortnött material?

• Takrosett med hål i mitten efter att lampa och sockerbit har tagits bort, syns mot vit takyta, i samband med renoveringsprojekt.
    Skapa konto
Provade också byta ut en 10ma strömbrytare i mitt proppskåp som jag tänkte kunde vara kopplad till tak-uttagen men visade sig att man måste trycka igång taklampan för att strömmen ska nås dit. Har köpt en sån där ström-mätarpenna. Min käre far var förbi och hade en sådan så köpte en likadan.

K
Provade också byta ut en 10ma strömbrytare i mitt proppskåp som jag tänkte kunde vara kopplad till tak-uttagen men visade sig att man måste trycka igång taklampan för att strömmen ska nås dit. Har köpt en sån där ström-mätarpenna. Min käre far var förbi och hade en sådan så köpte en likadan.
Jag är ledsen, men det är oerhört svårt att förstå vad du försöker säga.

Du har nog inga 10mA-säkringar (proppar) i proppskåpet. Mer sannolikt 10A.

Vad gäller uttaget på väggen, uppe vid taket, så om det är inkopplat och säkringarna hela, då har du 230v mellan fas och nolla/neutral.

Notera att du måste dra en kabel från armaturen till ett uttag. Dina första bilder visade en upphängd lampsladd. Sladden var inte inkopplad i sockerbiten på bilden och det gick inte vidare kabel till ett uttag. Förutsättningarna för att kunna tända lampan var därför rätt dåliga.

Vad gäller uppsättning av ny lampa så spelar det ingen roll att du tog bort den skruv som den gamla lampan (armaturen) hängde i. Det var nog snarast en förutsättning för att kunna byta lampa.

Är den lampa du ska byta till tung? Vad är det för tak? Satt skruven du tog bort iskruvad i en plugg?

• Gilla
Dizzymizzy
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag är ledsen, men det är oerhört svårt att förstå vad du försöker säga.

Du har nog inga 10mA-säkringar (proppar) i proppskåpet. Mer sannolikt 10A.

Vad gäller uttaget på väggen, uppe vid taket, så om det är inkopplat och säkringarna hela, då har du 230v mellan fas och nolla/neutral.

Notera att du måste dra en kabel från armaturen till ett uttag. Dina första bilder visade en upphängd lampsladd. Sladden var inte inkopplad i sockerbiten på bilden och det gick inte vidare kabel till ett uttag. Förutsättningarna för att kunna tända lampan var därför rätt dåliga.

Vad gäller uppsättning av ny lampa så spelar det ingen roll att du tog bort den skruv som den gamla lampan (armaturen) hängde i. Det var nog snarast en förutsättning för att kunna byta lampa.

Är den lampa du ska byta till tung? Vad är det för tak? Satt skruven du tog bort iskruvad i en plugg?
Åh tusen tack för det kvicka svaret! Ber om ursäkt för min otydlighet. Du har rätt att det var 10A.

Tack för förklaringen hur taklampor fungerar, har letat efter youtube videos och googlat men tycker det är svårt att hitta någon information som förklarar allt från grunden. Försökte få ner min kökslampa som fungerar så jag kan kika lite (hänger på en krok) men fick inte loss den, tror jag måste skruva ut kroken lite kanske så ska ev. göra ett nytt försök sen.

Är den lampa du ska byta till tung?
Väldigt lättviktig, i bambu: nya taklampan

Vad är det för tak?
betong

Satt skruven du tog bort iskruvad i en plugg?
Jag kollade och det såg ut som att det satt en vit plastplugg eller nån form av plastögla. Jag kanske kan försöka ta bort armaturet? Det är i nån form av frigolit..

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.