Tjenare!

Jag har nu fått ihop min anläggning:

V65 med lucka på sidan för eventuell pellets- eller flisbrännare
2X1500 liters tankar från rinkaby varav en med 120 liters beredare samt solslinga (används som förvärmning)
400 liters tryckexpansion
Skall kompletteras med isolering snarast, det viktiga är trots allt att jag inte kör på el även om jag får elda varje dag nu när allt är oisolerat.

ca 30 meter kulvert till boningshus.
värmen shuntas ute i pannrummet
vvc (så fort jag fått mina kopplingar) som vänder före en 30 liters elberedare

Problemen:

Säkerhetsventilen läcker ut vatten redan vid 1,2 bar, om nu manometern visar rätt.

Den övre termometern på tanken visar för högt värde, just under 100 grader när bottentermometern visar på ca 80, kan väl inte stämma?

När tempen blir för låg i tankarna, 30-35 grader, så får jag på nåt underligt sätt undertryck i systemet och luft sugs in i min automatavluftare, även med pumpen avstängd. känns mycket mysko!!! Då visar även manometern på 0

Mitt system borde ju alltid stå under ett visst övertryck då jag har tryckexpansion samt övervåning på huset, eller?
Det känns som att mitt expansionskärl är defekt, men jag testade det idag med en såndär mätare för att kolla tryck i bildäck och den visade på ett förtryck på ca 0,7 bar.

Såhär i efterhand med ett nytt system så är väl funderingarna såhär ungefär:

Positivt:

Lite hantering med ved
billigt
kommer att koppla aerotemper till garaget för att värma där
Har kopplat varmvatten till utsida pannhus för att fylla plaskpooler och badtunna med billigt varmvatten
slipper betala el
anläggningen kommer troligtvis att hålla längre än en värmepump (när jag fått igång den)
och om den går sönder kan jag nog laga den själv


Negativt:
Jävligt irriterande när det inte funkar som det ska!!!



Är det nån vänlig själ som kan hjälpa mig med mina problem?

Jag skulle även vilja ha en billig lösning på att se hur varma mina tankar är innifrån huset!

mvh
//Warlock
 
Hej! Ditt expansionskärl kan va för litet.Såna där aouto luftare brukar det bli problem med dom ska visst inte tåla trycket som blir när man eldar ,ja har själv bytt ut 2st.Nu luftar ja manuellt istället med en vanlig kran.:)
 
Tjenare!

Tja, visst kan kärlet vara för litet men det tycker jag inte att det borde vara...Allmän praxis är val ca 10% av volymen dvs 300 liter. Nu har jag ca 13%!

Angående avluftaren så kan den iofs vara defekt men den förklarar inte fenomenet med undertryck i systemet...

//Warlock
 
Har du rätt förtyck i expansionskärlet? Vi hade för högt förtryck och fick diverse skumma beteenden.

Vad det gäller temperaturen i dina tankar, har du sådana där termometrar som man kan ta loss genom att bara dra dem rakt ut? Isf kan du ju lätt byta plats på dem för att se så det inte är termometern som visar fel. Om du får 100 grader överst kan det väl annars tyda på att du har för låg fart på pumpen som flyttar värmen från pannan till tankarna.
 
Tjenare!

Ja,jag har lite för högt förtryck i kärlet, ca 0,7 i stället för 0,5, men jag tycker inte att det ska göra att jag får undertryck! Men man har ju haft fel förr...

Angående att jag får för hög temp i toppen på tankarna så är det mer än observering än ett problem. Kan bero på defekt termometer antar jag. Eller, som ylven säger, för lågt flöde. Jag kör pumpen för fullt ,men det kan ju vara så att den också är paj, vem vet???

//Warlock
 
Mätarna kan ju stämma om laddomaten håller på att ladda varv nr2 då brukar det ju med standard termostat bli 95-100°.
Sen får man nog räkna med att termometrarna kan visa lite olika.
Vad visar översta termometern på laddomaten när du har 100° i toppen på tankarna?
 
Tjenare!

Jag kör inte med laddomat, jag kör med Trebemas variant med shunt och shuntmotor.

Tja, jag får väl se hur termometern funkar i framtiden, just nu pressar jag inte anläggningen pga mina problem med varierande tryck och undertryck.

//Warlock
 
Du kan ju kalibrera termometrarna lätt. Ta en digital termometer och värm lite vatten i vattenkokaren, sen doppar du din termometer och jämför med den digitala. Justerar gör du genom att vrida på muttern/skruven i ändan av termometern.
 
Tjenare!

Ok, tack. Jag skall prova det...


//Warlock
 
Det är stor skillnad i förtryck mellan 0,7 och 0,5!

När vi hade för högt förtryck så "kollapsade" trycket när tankarna blev tillräckligt kalla. Trycket blev noll. Orsaken var att förtrycket gjorde att blåsan "fyllde" hela tryckkärlet.
 
Tjenare!

Ja, det låter som mitt system, det kollapsar när tankarna blir ca 35-40 grader.
Jag måste köpa mig ett nåt ordentligt att kalibrera kärlet med!!!

//Warlock
 
Vi använde en vanlig tryckmätare till bildäck, enklaste varianten.
 
Tjenare!

Ja, jag har en sån. Lika bra att gå ut o prova på en gång!!!


//Warlock
 
Låter som sagt som om du har för högt förtryck, justera ner det en aning och efterfyll med vatten. Det tar så gott som en säsong innan man fått till förtryck/vattenmängd, dessutom så är det meningslöst att finlira innan all luft gått ur vilket också tar nästan hela första säsongen.
Automatavluftare verkar mest ställa till trassel, har en precis efter pannan och den kan också suga in luft när systemet kallnar ner så nu har jag proppat utloppet och luftar manuellt, skulle satt ett större samlingsrör för luften istället och en vanlig kran.
 
Hej. Jag har oxå samma beteende och börjar bli vansinnig! Måste tankarna vara "kalla" när man kollar förtrycket?
Hur märker man om en aoutomat avluftare inte funkar? Vad finns för alternativ till aoutoavluftare? Ska förtrycket vara 0.1 bar per meter från nivån på kärlet upp till överkant på översta elementet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.