Hej,

I mars månad bytte jag alla våra fönster i huset. Det var inga konstigheter och allting gick väldigt smärtfritt. Jag maskerade för fönsterna direkt efter bytet för att måla väggarna. Efter målningen var klar (2 veckor sedan) drog jag bort all maskering för att lägga på ny maskering som insynsskydd tills vi blir klara med renoveringen(Här var alla fönster hela), vid om-maskeringen upptäckte jag att ett av fönsterna hade fått en spricka som gick från ena kanten till andra. Fönstret i fråga är öppningsbart och kärvar inte vid öppning eller stängning. Sprickan kom till alltså bara under natten.

Ingen bor i huset under renoveringen.

Kontaktade leverantören av fönsterna för en reklamation och de menar på att de bara kan reklamera fönster som har sprickor vid leverans och inte efter montering. De säger att jag kan köpa en ny kassett från de och stå för kostnaden för kassetten samt snickare för att byta ut kassetten.

Vilka rättigheter har jag och vad kan jag göra?
 
  • Person speglar sig i fönster vid skymning, interiör och himmel syns, sprucken ruta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person tar selfie genom fönster, spegling, skymning, inomhusarbetsplats, byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Onlycasanova skrev:
Vilka rättigheter har jag och vad kan jag göra?
Tja, kan du bevisa att ni hanterade fönstret OK, och att det inte var helt vi leveransen?
Nej, det här får du/ni nog ta på er själva.
 
  • Gilla
s97danl och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tja, kan du bevisa att ni hanterade fönstret OK, och att det inte var helt vi leveransen?
Nej, det här får du/ni nog ta på er själva.
Nja, är rätt säker på att bevisbördan är säljarens enligt konsumentköplagen.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

O Onlycasanova skrev:
Hej,

I mars månad bytte jag alla våra fönster i huset. Det var inga konstigheter och allting gick väldigt smärtfritt. Jag maskerade för fönsterna direkt efter bytet för att måla väggarna. Efter målningen var klar (2 veckor sedan) drog jag bort all maskering för att lägga på ny maskering som insynsskydd tills vi blir klara med renoveringen(Här var alla fönster hela), vid om-maskeringen upptäckte jag att ett av fönsterna hade fått en spricka som gick från ena kanten till andra. Fönstret i fråga är öppningsbart och kärvar inte vid öppning eller stängning. Sprickan kom till alltså bara under natten.

Ingen bor i huset under renoveringen.

Kontaktade leverantören av fönsterna för en reklamation och de menar på att de bara kan reklamera fönster som har sprickor vid leverans och inte efter montering. De säger att jag kan köpa en ny kassett från de och stå för kostnaden för kassetten samt snickare för att byta ut kassetten.

Vilka rättigheter har jag och vad kan jag göra?
Detdär ser ut som en termisk spricka och den kan uppstå vid ojämn värmefördelning i glaset.
Ojämn värmefördelning kan man få exempelvis om man täcker för en del av fönstret, eller lutar exempelvis en dyna mot rutan. Den delen som man täckt blir då varmare än den otäckta.
Jag tror du får svårt att reklamera denna. Om leverantören tar den är det ren goodwill.
Läs vad det står i köpvillkoren.
 
  • Gilla
Onlycasanova
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Detdär ser ut som en termisk spricka och den kan uppstå vid ojämn värmefördelning i glaset.
Ojämn värmefördelning kan man få exempelvis om man täcker för en del av fönstret, eller lutar exempelvis en dyna mot rutan. Den delen som man täckt blir då varmare än den otäckta.
Jag tror du får svårt att reklamera denna. Om leverantören tar den är det ren goodwill.
Läs vad det står i köpvillkoren.
Jag tror det du säger stämmer väldigt bra om att det är en termisk spricka, efter att jag tog bort första maskeringstejpen såg fönstret helt ut, men eftersom jag inte hade mer täckplast så använde jag mig av en bit kartong som jag tejpade bara nedersta halvan med för insynsskydd för inbrott tills jag köpte mer täckplast. Dagen efter när jag skulle ta bort kartongen såg jag sprickan. Så då är det mitt fel. Får bli ett ärende för hemförsäkringen. Tack för alla kloka inspel :)
 
  • Gilla
s97danl
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.