Hej!

Är helt ny här på stället och har sökt mig hit eftersom jag och min familj funderar på att köpa ut en gammal gård med ett skruttigt men troligen genuint byggt hus från gissningsvis 50-talet. Huset är alldeles för litet, 78 kvm i botttenplan, har oinredd vind och kallkällare, så vi skulle behöva helrenovera, inreda vinden det och ta hjälp av arkitekt för att rita en vettig tillbyggnad. Skulle uppskatta att vi behöver bygga till i 2 plan samt dränera runt huset, schakta om jord på tomten, byta tak och fasad, möjligen isolera, inreda kök och bygga 2 badrum, samt måla, tapetsera och lägga golv samt byta värmesystem. Frågan är om det kommer bli lönsamt. Kan gissa att vi skulle kunna köpa den för ca 1,5 milj ungefär.

Jag förstår att man inte kan säga rakt av vad sånt kostar men undrar om någon gjort ngt liknande och har en uppgift om vad slutsumman gick på. Tacksam för alla tips!
 
Det är självklart att det är känslorna som styr ibland.
Svårt att säga dessutom när man har so lite information att utgå ifrån.
Jag försöker i alla fall:
Räkna mellan 10.000 och 15.000 för ritningar.
Från 1.200 och uppåt per m² platta
360kr+moms per timme snickare/hantverkare
Sen finns det saker man kanske helt enkelt inte kan göra själv (el pga behörighet)
För mig verkar det vara på gränsen (ekonomiskt sett) att riva och bygga nytt istället.
Ett riktsnöre :
Vi köpte sommarstuga 75m² 1,5plan utan vatten och avlopp, fixade detta, samt taket.
Renoverade köket, byggde ett badrum. Byggde bastustuga, lusthus. Drog el i alla
uthusen. Byggde om stallet till verkstad. Nästan allt gjorde vi själva. Ändå är slutsumman
idag uppe i 1,5 milj.
Köp kåken för 1,5 milj och räkna gärna med det dubbla som går åt för nybygget, ombyggnad
och renovering.
MvH
Hobbit
 
Tack för dina synpunkter och tankar hobbit. Har en känsla av att det är på gränsen till olönsamt och vi har nog möjlighet att i närheten stycka av en rejäl bit mark till hyfsat pris, så det alternativet finns ju också. Dock ligger denna mark mycket nära mina föräldrar, på gott och ont. Kanske är det även mkt dyrt att underhålla rejält stora uthus och gamla lador som finns på denna gård, men å andra sidan finns de redan och man behöver inte få bygglov eller bygga dessa nya. Det kan ju bli väldans dyrt om man är ute efter extra utrymme. Som sagt är funderingarna i sin linda och vi överväger olika alternativ. Det är mycket känslan som styr skulle jag gissa....
 
Vi har också en gammal gård som ligger mellan Halland och Västra Götaland. Vårt hus behövde också göras det mesta på. Vi har precis gjort en utbyggnad i form av glasveranda i två plan, lagt nytt tak och köpt nya fönster till hela huset. Vi har gjort jättemycket av det själva men det har kostat oss över ½ mille. Så räkna med att allt kostar ca 3 gånger mer än vad man kan tro!!

Men till skillnad mot en helt vanlig villa så har ju gården möjlighet att ge lite avkastning. Nu vet jag inte vad det är för mark och vad ni har tänkt att använda den till?
 
Om du anlitar folk till allt 1,5-2 mille...
 
Har själv en känsla av att det kan gå uppåt två milj. Vi har båda ganska krävande jobb som kräver nästintill heltid och dessutom två småbarn så jag tror vi får leja bort en hel del, åtminstone av det nödvändigaste jobbet. Är rädd att fastna i ngn slags omöjlig renoveringssituation som knäcker oss. Däremot vad gäller lador etc behöver vi bara underhålla utsidan ibörjan. dock ser man att fasaden är rutten på många ställen, och vete 17 hur läget är med tak etc där....
vi har tankar om egen verksamhet i själva byggnaderna. Det är lite jordbruksmark som säkert går att använda men inte till top of the line-skördar sas. Kanske ngn gång ha några getter eller odla ngt ovanligt. Men det har vi inte helt tänkt ut än. Inga hästar eller planer på sådana om så undras.
 
Den som har lite pengar bygger nytt och själv
Den som har lite mera pengar bygger nytt och lejar bort
Den som har ännu mera pengar köper gammalt och renoverar själv
Den som har rikitgt gott om pengar och är dum nog köper gammalt och lejar bort
 
hobbit ;-) ja det är just det. gjorda av pengar är vi ju inte. är rädd att du har rätt kanske...
 
gjorda av pengar är vi ju inte
hhmmm..........
gjorda av pengar kanske inte.
Men gjöra pengar vore ju en ide.
Få se om jag hittar min gammla sedelpress i källarn någonstans.
Men vänta nu - den kunde ju bara trycka gamla femitlappen.......
Skit också då få det vara.

Trevlig helg
Hobbit
 
Hobbit skrev:
Den som har lite pengar bygger nytt och själv
Den som har lite mera pengar bygger nytt och lejar bort
Den som har ännu mera pengar köper gammalt och renoverar själv
Den som har rikitgt gott om pengar och är dum nog köper gammalt och lejar bort

Vad baserar du de där påståendena på?
 
@ marlene

Det är inte mitt påstående utan jag citerar bara (om nu ordagrannt eller inte kan jag inte
minnas) jag fick höra när jag pratade med en pensionerad snickare här i trakten. Så du
få gärna radera detta. Jag tycker dock att i varje skämt ligger lite sanning.......
Jag till exempel tillhör typ 4 ibland.

Trevlig helg
MvH
Hobbit
 
svårigheten är att faktiskt veta vad man gillar tror jag. nytt är snyggt och man kan få det som man vill om man har lite tur och en del stålar. jag tror när det gäller gammalt att det kan handla om känsla eller andra fördelar som man så att säga får på köpet. i det här fallet handlar det lite om sentimentalitet eftersom jag växt upp i närheten och har minnen från min barndom på den här gården. kan dock förstå hantverkarens pragmatiska syn. man får nog se upp så man inte köper skrutt och renoverar ihjäl sig och ekonomin.
 
@ trind

när vi köpte sommarstugan 1997 var det ett färdiginrett nyrenoverad charmig vykorts-stuga
150m från bandammen och alternativen var en ruckel utan vatten och avlopp, med risig tak.
Men läget var KANON.
Vi diskuterade detta i en vecka.
Och köpte sen ruckeln.
Idag - 12 år och 1,5 mille senare har huset blivit en del av mitt hjärta, ett barn, mitt happy-place.
Även om jag ibland står med hammarn eller motorsåg i näven och bara svär.

Köp huset mn var medveten om att det tar tid och kanske kostar mycket mera än vad du anar idag.
Lycka till och kom ihåg - du är inte ensam....
MvH
Hobbit
 
Nej då, jag vill inte radera. Jag hade bara aldrig hört det förr och tycker kanske att det kan diskuteras en del. Som du säger, ett skämt som det nog kunde ligga lite sanning i, i vissa fall i alla fall. (kanske när det gäller mitt eget hus t ex) . :)

Trevlig helg du oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.