Jag ska helrenovera badrummet. Har börjat riva ut inredningen och tar väggar och golv sedan.
Men jag funderar på vilken ordning man tar?
River man vägg först och golv sen? I så fall lägger man väl in nytt golv före ny vägg? Eller är det ny vägg före nytt golv?
Ska bygga igen en lucka i taket som går upp till vinden (konstig placering, så den flyttar jag till ett annat rum). Men i vilken ordning tar jag luckan? Vet inte om jag måste byta hela taket med eller om jag bara kan bygga igen luckan?.
Det känns för kallt att vara på vinden nu för att göra en ny lucka. Vinden är oisolerad, och ute är det kallt.
Någon som har tips hur jag lättast gör?
 
I regel river man allt som ska rivas förs och sen bygger man upp det i lämplig ordning. Men du skriver inte ett dugg om ditt hus. Är det trä eller murat? När är det byggt? Vad ska du göra, ha plastmatta eller keramik?

Sen undrar jag lite när du skriver som du gör, har du någon aning om hur det här ska går till? För det är ett våtrum vi pratar om, så det är väldigt viktigt att det blir rätt.
 
Är det kakel på vägg brukar jag bila
ner det först för det brukar vara lättare
att plocka upp det från golvet om det
inte är uppbilat.
Sen hade jag bilat golvet och gjutit upp
det nya.
Sen tagit och gjort luckan och väggarna.
Då får man lite torktid på golvet.
Förutsatt att Du har betong.

Mvh Putte
 
jon_h skrev:
I regel river man allt som ska rivas förs och sen bygger man upp det i lämplig ordning. Men du skriver inte ett dugg om ditt hus. Är det trä eller murat? När är det byggt? Vad ska du göra, ha plastmatta eller keramik?

Sen undrar jag lite när du skriver som du gör, har du någon aning om hur det här ska går till? För det är ett våtrum vi pratar om, så det är väldigt viktigt att det blir rätt.
Det är trä. Ett gammalt hus utan isolering i innervägg såg jag när jag rev.
Nja, jag är lite nybörjare. Vill göra det jag klarar av själv. Men jag vill lära mig. Och det jag inte kan lejer jag utbldat folk till

Huset är byggt 1936. Jag ska ha plastmatta. Rummet är uppe i mitten av huset. Det låg en vanlig matta och vinyltapet. Under var det bara masonitskiva. Och så kanske vi bygger ut, mot en skrubb. Det är ett litet och avlångt badrum med två dörrar. En från var sida från sovrummen. Så vi bygger igen ena dörren för att få mer utrymme.
 
Det låter bra. Det gäller bara att se till att man vet vad det är man inte kan, så det inte blir fel.. Och då är ju det här forumet en bra hjälp. Ett tips är ju att läsa en massa gamla trådar i badrumsforumet.
 
Ja det finns ju hur mycket som helst att läsa.
Såg en som hade gjort en 3D skiss på sitt badrum,
det ska jag prova. Svårast är ju att veta hur det färdiga badrummet ska se ut.
Mitt är ca 2,43*2,03. Inte stort precis. Men vi tänkte ju bygga ut ca 0,50 cm. Då blir badrummet 2,43*2,53. Nackdel är väl att det blir snedtak i den utbygda delen. Men det kan väl bli bra ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.