Har börjat fundera över första steget i helrenoveringen av vårt gamla dåligt underhållna hus. Det falsade plåttaket är i dåligt skick (specielllt pappen under), fasaden är fuktskadad på åtminstone ett ställe och fönstren (icke original monterade inuti originalkarmarna) är ganska rutta pga dålig ventilation. Vi kommer alltså att börja med ny fasad med nya fönster samt nytt tak.

Huset är lite annorlunda uppbyggt. Stommen består av stående 3 tum * 7 tum "reglar" med 40-70 cm mellanrum (ungefär som en regelstomme) och sedan dubbla lager liggande 1" plank på båda sidorna. Original-ytterfasaden måste alltså vara viktig för uppstyvningen av husstommen. I tomrummen mellan reglarna har man i vissa fall fyllt på med diverse skräp från byggarbetsplatsen, andra har lämnats tomma. På 30-talet har fasaden putsats. I slutet av 60-talet monterade dåvarande ägaren aluminiumplåtar på hela fasaden.

Vi skulle nu i samband med fasadrenoveringen vilja tilläggsisolera samt återställa lite av den känsla som fanns från början. Till att börja med river vi alltså ner alu-fasaden och putsen.

Skulle följande vara okej och funka byggtekniskt?: Vi reglar på 95mm samt fyller på med lämplig isolering (som klarar viss fuktvandring, vill inte börja med plast) mellan reglarna och sätter någon slags väv/papp på reglarna. Sedan lodrät bärläkt för att sedan avsluta med liggande panel i samma stil som original. Vi passar även på att montera nya fönster i "originalstorlek" i nivå med den nya fasaden.

Verkar detta okej eller bör vi göra något annorlunda? Har jag missat något? Tips på material/produkter att använda?

Mycket tacksam för input!
/Klas
 
Hej,

Den liggande 1" utanpå den stående 3" reglarna gör vare sig till eller från för den bärande konstruktionen.
Rent värmeekonomsikt skulle jag nog ha satt ett lager liggande och ett stående med 45x45 reglar istället för 45x95.

Passa på att dra elrör för belysning inomhus (t.ex. ovanför fönster) och utomhus (fasad etc) samt rör för telefon, IP, antenn etc. Lika bra att passa på när man kan dra det dolt... Jag har precis gjort om fasaden (putsat) och jag har gömt en massa rör... T.ex. dragit tomma rör mellan källare och krypvinden, källaren etc.

OBS, är amatör-hemma-pulare så ovanstående är bara baserat på egen känsla, inte något fackmannamässigt grundat ;)

Mvh Tobbe G
 
Tack för inputen!

Helt klart en god idé med 2 x 45mm isolering istället för att minimera köldbryggor. Dock kan jag tänka mig att det blir lite omständigt eftersom jag kommer köra någon form av lösull. Finns det någon bra "skiv-isolering" som inte kräver fuktspärr? Men det kanske inte blir så mycket jobbigare även om jag använder lösull, ska klura lite på detta!

Några fler tips på tillvägagångssätt och materialval?

/Klas
 
Eftersom ni gör en utvändig isolering ska ni inte montera någon fuktspärr. Att använda lösull blir nog svårt som tilläggsisolering mellan 95 mm reglar och med en fiberduk som vindskydd. Vindduken kommer att bukta ut mellan läkten så att luftspalten mot den ny fasadpanelen försvinner. Spruta in lösull i de befintliga tommrummen i stället.

2 x 45 mm som klabban föreslår är ett bra alternativ eller byt eventuellt ut yttre 45:an mot en 50 mm fasadskiva, http://www.isover.se/sw9358.asp?showproduct=ja&idnr=3111a&typ=bygg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.