Jag har påbörjat en helrenovering av vardagsrummet, 30 kvm. Slipa o olja eklamellparket. Måla tak, fönster, tapetsera en del samt sätta bräder a la New England på ena kortväggen.
Huvudproblemet gäller golvet... ska det tas först eller sist? Brädväggen kräver ju lite tyngre hantering med bräder, kapning, målning, montage osv som lätt kan skada golvet.
Hade tänkt olja golvet och läser nu att det efter oljning bör vila i 1-2 veckor före belastning.
Så jag tänker slipa golvet före allt annat och sedan täcka ordentligt med skyddspapp före arbete med tak, väggar o fönster... för att sedan avsluta med golv o oljning som sista moment.

Eller tar jag allt golvarbete - slipning o oljning - som allra sista moment?

Hoppas att någon kan svara. :)
 
Jag gjorde samma som du tänkt göra, dvs slipa golv först och sen täcka noga, göra tak/vägg och sen olja golv.
Undvik att tejpa skyddspappen direkt mot golvet då det lätt blir märken efteråt
 
N Nyfiknast skrev:
Jag gjorde samma som du tänkt göra, dvs slipa golv först och sen täcka noga, göra tak/vägg och sen olja golv.
Undvik att tejpa skyddspappen direkt mot golvet då det lätt blir märken efteråt
Tack för svar. Jo det känns bäst att göra de smutsigaste momenten först … tänker på slipdamm.

Tyckte du inoljningen och polering var svår eller känslig? Tar det så lång tid som 1-2 veckor?
 
TorstenMalmö TorstenMalmö skrev:
Tack för svar. Jo det känns bäst att göra de smutsigaste momenten först … tänker på slipdamm.

Tyckte du inoljningen och polering var svår eller känslig? Tar det så lång tid som 1-2 veckor?
Nej men jag läste på och kollade guider innan.
Och jag använde hårdvaxolja.
Jag använde osmo hårdvaxolja och den fick vila någon dag innan vi gick på den och ett par dagar till innan möbler åkte på.
Bättre ventilation minskar eventuell torktid.
Lämna ett fönster på glänt och ha köksfläkten igång på max
 
Tackar… låter som man skulle kunna fixa det här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.