Förutsättningar:
Huset är byggt på 60 talet med källare. Grundplattan är oisolerad. Alla ytterväggar är omdränerade 2007 och har dessutom 100 mm cellplast isolering.

Gillestugan var inred med stående pärlspont med gulfiber som isolering samt byggplast mot putsad betongvägg. I taket var det plåtpaneler med tunn gulfiberisolering bakom. Bakom detta var det papp och sedan trosbotten. På trosbotten var det papp igen och sedan träspån. Golvet är endast målat.

Nu har vi rivit ut ALLT... (har även slipat bort all gammal puts från väggarna) och ska nu få till ett extra vardagsrum / gäst rum där nere.

Så här har vi tänkt.. men ju mer man läser desto mer blir man lite konfunderad på om man verkligen tänkt rätt.

Steg 1.
Måla alla väggar med våtrumsfärg. Detta för att binda allt damm som finns kvar från när vi slipade bort putsen.

Steg 2.
Lägg platonmatta över hela golvet och sedan... ja.. kan man lägga spånskivor på detta eller något mer fukttåligt?

Steg 3. Regla med metallreglar på väggarna samt få in en elektriker som kan dra kabel för dosor i väggar och tak. Vi ska ha LED spottar i taket. ( jo visst kan man göra detta själv men eftersom elektrikern sedan ska koppla in allt så är det lika bra att det är samma firma / kille som gör det så får vi förhoppningsvis en bra lösning för transformatorerna och elen till LED spottarna.

Steg 4. Våtrumsgipsskivor på reglarna och sedan OSB skivor. I taket sätter vi gips och lägger in ny isolering. typ gulfiber. På med ventilerade lister.

Steg 5. Elektrikern kommer tillbaka och ansluter all el till centralen.

Steg 6. Nya ytskikt på väggar och golv. På väggarna kommer det att målas alt tapetseras. på golvet blir det antingen click golv eller heltäckningsmatta.

Uppvärmning i källaren har vi tänkt att bli 1-2 st vattenelement alt en vatten/luft värmepump.
 
Det är väl inget badrum/simhall ni ska ha där ??
1/ Inte våtrumsfärg, det är för tätt. Jag målade direkt på putsen m vanlig väggfärg. Den ska släppa genom ev fukt, inte spärra.
2/ Platonmatta sedan byggfolie sedan typ parkettgolv direkt därpå gjorde jag.
3/ Går väl.
4/ Inga våtrumsskivor. Räcker med 1 lager gips om ni vill ha skivor på väggarna. Vad ska OSB vara bra för ? Har ni tagit bort all takisolering ? Isåfall ok. Ventilerade golvlister så undersidan av platon ventileras.
5/-
6/ Är det inte enklare att putsa/spackla väggarna direkt utan reglar/skivor ? Parkettgolv av trä är att föredra framför laminat pga att det upplevs varmare.
 
Jag håller med "largab" - det känns som att ni tänker göra ett badrum. Ni har ju dränerat, och det kommer vara stor skillnad mot tidigare.
Vi har lagt platonmatta på golvet i vår gillestuga, parkettgolv och ventilerade golvlister. Väggarna är tapetserade med strukturtapet och målade med vanlig väggfärg. Det funkar jättebra.
Enda problemet vi märker av fukt i källaren är i tvättstugan på sommartid, men där kör vi med avfuktare som går igång vid behov.
Ang. Led-spottar i taket: Tänk på att Led oftast har en något kallare ljusfärg än vanliga glödlampor/halogen, ett bra tips för att få så bra ljusfärg som möjligt är att köpa lite dyrare armaturer. Det är inte alltid bra att använda Led som allmänbelysning, däremot jättebra som punkt- och effektbelysning.
 
Håller själv på ett liknande projekt och jag föredrar rena putsväggar med diffussionsöppen färg (tycker att putsade väggar är snyggt).

Kommer inte tapetsera eftersom jag är lite nojjig mot allt organiskt material i gamla källare.

På golven kör jag diffussionsöppen epoxifärg direkt mot betongen. Jag är väl medveten om att detta kan upplevas som kallt, men det löser jag med stora mattor (ej organiskt material).

Fördelen med att skippa skivor på väggar och golv är att du i princip kan vattenfylla källaren utan att behöva renovera så mycket efteråt. Skulle du få översvämmning eller ett läckage kanske det t.o.m. räcker att måla över eventuella missfärgningar på väggarna när fukten torkat ut. Det är ju dock inte varje dag man har läckage/översvämmning, men är man nojjig så är man... ;)

I taket har jag kört stålreglar och gips. För LED-spottarna i taket drogs VP-rör till apparatdosor och sedan fäste jag sådana här spottar i apparatdosorna:
http://www.designlight.nu/index.php...iew=item&id=323:p-104mw&cid=8:350ma&Itemid=15

Dessa ger ett mycket behagligt (varmt) sken med bra färgåtergivning. De sitter med ca. 1 meters mellanrum nära väggarna och duger väldigt bra för att ge rummet allmänbelysning. Detta eftersom de har bra spridning på ljuset.

Ditt problem kan ju lösas på många sätt och föregående skribenter har ju gett dig goda råd. Ville bara dela med mig av av mitt sätt att se på saken... :)
 
Redigerat:
Hej igen,

Oj vad snabbt tiden går. jag hade tänkt svara tidigare men, men.

Jag får lov att korrigera lite grann i min beskrivning..

Tanken är att det ska vara OSB skiva först och sedan gips. (dock vanlig gipsskiva) Anledningen till att jag vill ha en OSB skiva är för att jag är allergisk mot Mollyplugg, gipsankare och allt vad det är som ibland behövs för att montera upp hyllor och barnsäkra garderober och annat.

Ang. färgen så känner jag mig lite dum nu så här i efterhand. Vet inte riktigt hur jag tänkte.

Tänkte på en annan sak. Jag antar att jag måste lämna ett litet glapp mellan golv och väggar så att socklarna kan ventilera ut luften i rummet. Hur mycket rekommenderas?
 
Jag har ca 10 mm mellan golv och vägg. Har sedan satt golvlisterna på ca 5 mm distans fr väggen.
Angående osb. Måste du ha skivor på väggarna? Osb är ju organiskt. Visst det går om man ventilerar bakom dem.

sänt from my fån
 
Som sagt.. jag litar inte på gips.. jag vill ha något bakom som jag vet skruvar och spikar fäster i. där av OSB skivan..

nå väl..

jag hade tänkt mig något sådant här: (ej i skala)

Golv_1.jpg

Det känns som om jag använder både hängslen och livrem men det kanske är lika bra?

Behövs tex Platon Uppvik längs väggen när jag ändå har reglar längs källarväggen?

Något nytt som kommit upp på tapeten är vattenburen golvvärme i hela utrymmet. Detta ersätter då "floorboard" lagret i skissen. Jag vill helst bygga så lite som möjligt på höjden utan att bila en massa i betongen under.
 
Platon uppvik behövs inte. Den skyddar inget där.
Se till att väggen är ventilerad i ovankant också, så luften kan cirkulera något bakom OSB.
Om du ska ha värme i golvet så kan man ju limma spårad EPS direkt på betongen om den är plan. Golvet kan läggas direkt på det. Kolla system från tex LK.
 
  • Gilla
Kiffep
  • Laddar…
En tanke som jag hade var att platonmattan tillsammans med cellplasten skulle agera isolering från betongen..

Allt annat jag har läst så bör man ha 150-300 mm med isolering under golvvärmen så att värmen inte torkar ut betongen.
 
Jag litar inte på organiska material i en källare, dessutom är en källare ingen plats att göra "bostadsyta" i. Det är en källare av en anledning. Skulle jag dock vilja göra något för att snygga till min källare skulle jag använda mig av "döda" material. Putsa väggar så att väggen kan andas. Sedan lägga klinker på golv, visst det blir kallt, men som sagt, det är en källare.
 
Jag tänkte också renovera min gamla 60-talskällare. Det blir putsade vägar med diffusionsöppen färg och klinker med golvvärme. För att få plats tänker jag hyra kontainer och transportband och gräva ut golvet. Därefter blir det isolering och gjuta ett nytt golv med golvvärme.

För luftkvaliteten och fuktigheten blir det ftx.
 
Jag hade gjort det betydligt enklare, silikatfärg på väggen och nålfiltsmatta direkt på betongen. Det blir förstås en annan känsla i rummet då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.