Hej
Som kvinna- tidigare boende med en halvhyfsad handyman har jag tagit den traditionella rollen (har verkligen jobbat hårt men målat, tapetserat och sånt) - står jag nu inför min första säsong som singel i huset. Och jag ska bygga klart min altan i vår och sommar.
Jag ska bygga en altan typ en meter ovan mark. i nivå med huset) storlek 9,20 i längd och bredd 4.20.Samt en mindre altan på en annan sida, 4.20 längd och bredd 2.90 med pergola tak över.
Jag tänker köpa virke o annat på Beijers eller Xl och få det hemkört och har kollat massa tutorials på nätet (fan, vad bra det är).. Så plintar ska ner, bärlinor ska upp, bra rostrfia skruvar ska köpas, etc..
MEN -jag vill få lite tips på vad jag ska tänka på. VAD är de kritiska momenten? HUR lång tid kan det ta för en novis som jag?
Tacksam för tips!.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
K Kane skrev:
Omöjligt att svara på tidsåtgång.
Det mest kritiska och det viktigaste är att underarbetet blir bra och att plintarna hamnar rätt och på rätt höjd. Planeringen av hur konstruktionen skall vara är viktig för det underlättar extremt mycket i kommande steg. Lite tips här, [länk] och [länk]
Sedan börjar det roliga jobbet med att skruva! Då går det ganska fort.
Stort tack. Ja, det verkar ju vara som det mesta praktiska man gör = Underarbetet är det som är skittrist men också det viktigaste. Tack för länken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.