Jag har tänkt att göra en totalrenovering av vår hall och lägga klinkers med vattenburen värme istället för det slitna trägolv vi har idag. Jag har tänkt mig att montera värmeslingorna i glespanel i träbjälklaget (med golvvärmeplåtar) för att inte bygga så mycket på höjden. Ett flertal diskussioner angående stabilitet pågår ju på detta forum men jag har tänkt i alla fall tänkt mig följande:
CC-avståndet är 60. Spika kortlingar med delning 600 mm mellan golvbjälkarna och lägga glespanel på dessa. En 22 mm gipsskiva läggs tvärs golvbjälkarna som limmas och skruvas i dessa. Not och fjäder hellimmas längs kort och långsidor. En golvgipsskivan (13 mm) hellimmas fast i golvspånskivan. Källa Wirsbo.
Min okunnighet gör att jag måste ställa följande frågor…
1. Om jag säger hellimma, vad menar jag då? Vilket lim skall jag ha?
2. Vilken skruv och avstånd mellan skruvar vid fastskruvning och limning av 22 mm spånskiva i golvbjälkarna?
3. Samma fråga fast gällande hellimning av not och fjäder?
4. Om jag säger hellimning av gipsskiva mot golvspån, vad menar jag då? Hur gör jag lämpligast detta?

Tack på förhand! /Jonas
 
Du skrev att du skulle lägga en 22 mm gipsskiva tvärs golvbjälkarna. Jag förmodar att du menar golvspånskiva???

Limma golvspånskivan i not / fjäder. Skruva fast i bjälklaget med cirka 200 mm CC. Limmet är "traditionellt" trälim. Skruven du anänder är spånskiveskruv (längd ca 45 mm).

När du sedan skall fästa gipsen mot spånskivan använder du korta gipsskuvar (är de cirka 20-30 mm?). Dessa skall skruvas mycket tätt (cirka 100 mm´s cc) över hela ytan. Du lägger på en sträng lim på spånskivan innan du fäster gipsskivan ("lagom" mycket). Glöm inte markera var du har rören så att du inte skruvar igenom någon skruv och punkterar rören.

Beträffande nomeklaturen "hellimma" så menas det att man limmar hela ytan dvs hela gipsytan skall limmas mot spånen.
 
Tack för svaret!

Du har helt rätt i att det är golvspånskiva och inte gipsskiva som jag menar.

Om jag förstår saken korrekt så blir det 100 skruvar per kvadratmeter... Får sätta skruvdragaren på laddning!

En fråga till. Jag har tänkt att isolera bjälklaget. Något tips på vad jag bör använda. Hallen finns på undervåningen i ett trähus från 20-talet. Källarvåning finns under hallen. Är det islerskivor jag skall använda eller finns det något bättre? Anledningen till att jag frågar är att jag ser problem med kortlingarna i och med att det då blir svårt att isolera ända upp till glespanelen?

Tack för hjälpen återigen!
 
Hej

Jag förstår att du tycker det blir bökigt med kortlingarna. Det är allt lite svårt att komma åt att skruva/spika mellan golvbjälkarna. Men envis som synden så går det.

Om jag vore som dig skulle jag först sätta dit kortlingarna (du får kanske rensa undan sågspån om du har detta i trossbotten). Därefter skulla jag fylla upp med isolering i form av lösull (glasull). Jag skulle ta lösull eftersom det är väldigt lätt att fylla ut och få jämnt.

Därefter är det bara till att slänga på glespanel och resten...
 
Tack för hjälpen!
Håller precis på att spika de sista kortlingarna. När man bygger så dyker hela tiden nya frågor upp som jag måste plåga detta forum med. Jag har tagit bort isoleringen som bestod av sågspån som hölls uppe av gamla dagstidningar som låg på trossbotten (rätt fackuttryck?). Jag skall lägga i ny isolering (satsar på lösull) och undrar om jag behöver någon motsvarighet till tidningarna eller om jag kan lägga ut det direkt på trossbotten? Vad skall jag i så fall använda? Papp?

Tack, förhand återigen!

Jonas
 
1971 skrev:
Tack för hjälpen!
Håller precis på att spika de sista kortlingarna. När man bygger så dyker hela tiden nya frågor upp som jag måste plåga detta forum med. Jag har tagit bort isoleringen som bestod av sågspån som hölls uppe av gamla dagstidningar som låg på trossbotten (rätt fackuttryck?). Jag skall lägga i ny isolering (satsar på lösull) och undrar om jag behöver någon motsvarighet till tidningarna eller om jag kan lägga ut det direkt på trossbotten? Vad skall jag i så fall använda? Papp?

Tack, förhand återigen!

Jonas
Får jag rekommendera dig att INTE använda lösull där i bjälklaget?

Anledningen är att det är svårt att få rätt konsistens på ullen (tillräcklig volym helt enkelt) bara genom att "kratta" ut ullen. Man måste blåsa ut den med maskin man kan får låna där man köper ullen (låna en så går det bra att använda ull!).

Har du något halvvarmt utrymme under så behövs ingen papp eller liknande. Har du ett helt ouppvärmt (KALLT!) utrymme under rekommenderas man att lägga plastfilm längst upp i konstruktionen - men det är knappast aktuellt här.
 
Hej.
Min fundering är när det gäller att limma och skruva gipsen på spånet. Jag blev informerad om att man inte längre använde skruv utan istället tandar på ett asdyrt lim och hellimmar gipsen helt utan skruv. Limmet kostade 1500kr för en 25kg säck (ardex) och den gick åt 2kg/kvm.
Mvh Tommy
 
Ännu en gång: tack för hjälpen!

MathiasS: Pga kortlingarna så blev det ändå lösull trots din rekommendation. Ditt resonemang är säkert helt korrekt men med tanke på att mina kortlingar "förstör" en enkel iläggning av matta samt att jag har en varm källare under så bortsåg jag från konsistensproblematiken.

Benno: Det blev tidningar, tänkte att de kunde vara festligt när någon renoverar om hundra år eller så. Vad är anledningen till att du hellre vill använda cellulosaisolering? Skulle vara intressant att höra!

Tommiz: Jag ångrar att jag läste ditt inlägg... För mig bir det i alla fall trälim och 100 gipsskruv per kvadratmeter som gäller!

/Jonas

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.