Hej
Min fråga är finns det någon som lyckats montera sin helintegrerad Electrolux med Electrolux beslag och gångjärn till ett 59.5 cm ( Ikea )köksskåp ?
Snälla berätta gärna hur du gjorde det här.
Vi har provat till vi nu är helt tomma på idéer.

Söker komplettering på den bruksanvisning som media markt menar man själv ska hitta på nätet.
Jag hittar bara den vanliga bruksanvisning som uteslutit montage biten

Med vänlig hälsning, sannasuzanna
 
Har flyttat tråden till Vitvaror.

/Moderator
 
  • Gilla
SannaSuzanna
  • Laddar…
A
Är det en kyl?

Det skall alltid följa med en installations instruktion
En inbyggnadsprodukt skall alltid sitta inne i ett annat skåp och då blir ju bredden mindre än 59,5cm
Generellt sett lyfter man in kylen,frysen eller kyl/frysen i köksskåpet
Skruvar fast det på gångjärnssidan i skåpet då får man oftast rätt djup på installationen (kritiskt).

Sedan hänger man på ytterluckan, då finns det beslag som fästs ovanpå dörren/dörrarna. Beslaget måste mätas in och fästas på ytterluckan först
Dessutom finns det ett antal fästen för övriga sidor på ytterluckan (bipackas med installationsbeskrivningen). Vilka brukar gå att sätta dit efter det att ytterdörren hänger rakt och linjerar de övriga köksskåpen. Annars får man ta bort produktens dörr och ha den lös när man fäster övriga beslag.

Framgångsfaktorer
Skåpet är helt korrekt fastsatt i köksinredningen
Beslaget som man hänger ytterdörren på produktdörren är exakt (nästan) inmätt och fastsatt på ytterdörren.
Samtliga övriga beslag är väl fastsatta i respektive dörr.
Tålamod

Bra att ha
Gott om tid, kan ta väl över en timme att få allt att lira.

Omsorg krävs för att det inte skall lossna efter en tids användning.
 
A
Såg nu i rubriken att det var en smaldisk
Då är det mycket enklare
Då är det bara att mäta in ev handtag på ytterluckan, monteras exakt som till övriga luckor i köket

Montera maskinen skruva fast maskinen i inredningen och då är det 59,5 cm minst på bredden

Mät in luckans placering på maskinen
Sätt fast den provisoriskt med tex snabbtvingar öppna dörren skruva fast ytterluckan med två skruv i rätt hål
Kontrollera att luckan sitter rakt dra, fast övriga skruvar, eller gör om.

Diskmaskiner som är avsedda att stå på golvet har inga gångjärn till luckan numera
Har du en äldre diskmaskin med gångjärn till ytterluckan då är det nog rätt läge att köpa en ny

Har du bytt ut en äldre maskin till en ny tar man bort alla gamla beslag innan man monterar den nya
Se till att du har uttag i köksinredningens sockel så du kan öppna dörren på diskmaskinen när allt är klart.

Har du en så kallad bänkdisk för montering i skåp, då finns det extra gångjärn, men i stort kan man använda metoden för att installera kyl, fast utan överliggande till ytterdörren utan att gångjärnsfästena skruvas i luckan.
 
  • Gilla
SannaSuzanna
  • Laddar…
Hej

Tack så mycket
vi gjorde ett mer radikalt ingrepp igår kväll

Diskmaskinen är 55 cm bred
och köksskåpet 59.5 cm bted

Båda årsmmodell 2014.

Vi sågade av skåpet så det kom under diskmaskinen när den skall
öppnas.
Tyvärr förstördes ju köksluckan
och den nedre delen är nu helt öppen
och sedan kommer sockeln under detta.
Så vi satsar på klistra limma fila båda sågade partierna
eller köpa ny kökslucka

Men det var inte att tro
att man skulle såga av
och få en köksinredning som avsaknar estetik och elegans
flrsökte ta en bild
men har bara min mobil som inte lyckas fixa själva skylten som
kommer upp på skärmen för att klicka på ladda ner. Den är för stor och mobilen för liten

har du något annat förslag ?

Tavk för fin kunnighet !
Suzanna
 
Tack och hoppas du ser mitt svar här nånstans
Jag är ny medlem här
 
A
En bild skulle ju vara bra
Jag skulle sätta den för smala diskmaskinen i mitten av det 59,5 cm breda hålet
Sätta en täcklist på var sida om och därefter skruva fast diskmaskinen
Den 60 cm breda skivan skulle ja därefter montera centrerat på diskmaskinen
Eventuellt är luckan då för tung för maskinen men...
Tror inte att jag skulle behöva vålda luckan, men däremot sockeln så att luckan går att öppna
 
A
Är det så att täckluckan är för lång?(hög)
Går det inte att öppna diskmaskinens lucka helt utan att den tar i maskinens framsida?
Följde det med gångjärn?
I så fall kan man ju fästa luckan i överkant med gångjärnen och därmed låta nederkanten falla ner när luckan öppnas (som förf i tiden) och därmed vinna lite utrymme
Eller montera disken lägre (tråkigt) och då få ett mindre överhäng på täckluckan.
Innan jag gissar ytterligare en bild vore bra
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.