Hejsan tänkte bygga färdiga betong väggar själv? Bygget ska bli enplan ca 10 x 19m någon som hur konstruktionen på väggen ska va?
 
Glömde att dom skall vara isolerade
 
Hur tänkte du lösa fasaden?
 
Fasaden tänkte målad betong, finns ju nån lite reflad variant. Men förslag mottages gärna,
 
S
tänkte du gjuta först och sen sätta dit dom?
 
M
Det finns väl ihåliga frigolitformer som man fyller med betong. Sen väljer du fasad efter det.
 
Jag tänkte göra väggarna helt färdiga hemma. Gjort nåt med fasaden och en slät yta på insidan som man kan måla på. Allt för att minska byggtiden på plats.
 
S
Rygell skrev:
Jag tänkte göra väggarna helt färdiga hemma. Gjort nåt med fasaden och en slät yta på insidan som man kan måla på. Allt för att minska byggtiden på plats.[/QUOTE

jag skulle tro att om du beställer färdiga så skulle det bli billigare.

väggkonstruktion i princip betong cellplast betong.
 
Tänkte enbart matrial kostnaden lär inte bli så hög. Jag har tänkt att bygga ganska många hus så min tanke var att göra dom själv
 
S
Rygell skrev:
Tänkte enbart matrial kostnaden lär inte bli så hög. Jag har tänkt att bygga ganska många hus så min tanke var att göra dom själv
hur har tänkt göra formen?
hur ska du fixare cellplasten i väggen när du gjuter?
hur fungerar det att lyfta den färdig gjutna väggen?
hur löser du transport?
hur löser du lyftning på plats?

kan nog komma på fler frågor
 
Rygell skrev:
Tänkte enbart matrial kostnaden lär inte bli så hög. Jag har tänkt att bygga ganska många hus så min tanke var att göra dom själv
Jag tror att det blir både enklare och billigare att bygga traditionella väggblock i "trä" om du vill göra det själv. Det är rätt komplicerat och dyrt att gjuta med stora formar så om du vill ha en kort byggtid men ändå betong är det nog billigast och enklast att köpa dem färdiga.

Själva stommen till ett hus är ändå inte det dyraste oavsett material.

Lycka till!

/Krille
 
Formen borde gå att lösa. Måste reda ut hur konstruktionen ska va först. Lyft och transport är inga problem. Jag håller på att bygga i trä just nu. Men underhållsmässigt är ju betong mycke bättre.
 
S
Rygell skrev:
Formen borde gå att lösa. Måste reda ut hur konstruktionen ska va först. Lyft och transport är inga problem. Jag håller på att bygga i trä just nu. Men underhållsmässigt är ju betong mycke bättre.
men inte värst snyggt. och låser sig väldigt mycket.
skall detta bli bostadshus har du tänkt?
 
Parhus men två lägenheter i varje huskropp. Men det går ju att få betong ganska snyggt ändå. Har sett lite alternativ på nätet.
 
Du ska gjuta så kallade sandwich-väggar i horisontellt läge. 7-8 cm betong som klimatskikt nederst, därefter 15-20 cm frigolit, därefter 10 cm betong som bärande innervägg. Betongskikten hålls ihop med rostfria ankare av olika slag från Halfen. Hål för fönster och dörrar sparas enkelt ut med lådor som du snickrar av formplywood.
Du måste bygga ett gjutbord i stål med någon form av hydraulik för att lyfta upp och ställa av väggelementen efter hand. Eller om du har tillgång till en kran på byggplatsen.
Kolla vidare på tilt-up på nätet.
En fördel är om du börjar med att gjuta utstockningsputs samt rödgrund, innan första betongen hälls för klimatskiktet. Då behöver du sen bara ytputsa och färga när huset står upp så är fasaden klar.
Som du säger är det en mycket ekonomisk byggmetod.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.