Ja som sagt har lite problem med min dörr problemet är att i lägenheten sitter en friggebods dörr alltså totalt värdelös. Men jag har då en pvc helglassad dörr som passar men problemet är att den e inåt gående hur skulle det funka tror ni ?
 
Då måste du byta även karm såklart. Jag tror inte att inåtgående ytterdörrar är vanliga i Sverige, har aldrig sett någon. Din dörr är troligen från kontinenten (Tyskland eller polen) där man nästan alltid har inåtgående ytterdörrar. Så tekniskt är det säkert helt OK. Frågan är hur färsäljningsvärdet av din lägenhet påverkas.
 
Det här är i Ytterhogdal det är en lägenhet i ett garage på 200kwm allt kosta 50000kr så värdet är inget ja oroar mig värst mycket om och ja den kommer från Polen hur menar du med att byta karm pvc dörren har ju egen karm ?
 
Fungerar gör det säkert, bara du får plats i hallen. Men tänk också på brandrisken, en stor anledning till att dörrar öppnas utåt är att man lätt ska kunna ta sig ut om det börjar brinna.
Finns det inte möjlighet att låta dörren öppnas utåt trots att gångjärnen sitter tvärt om mot gamla dörren?
 
Dheri skrev:
...Men tänk också på brandrisken, en stor anledning till att dörrar öppnas utåt är att man lätt ska kunna ta sig ut om det börjar brinna...
Det är första gången jag har hört denna motivering till att vi mest har utåtgående dörrar här.
Var har du hört eller läst detta?.

Och menar du att brandrisken är mindre i Polen, Baltikum och Tyskland t. ex.?
 
Vad jag hört är det bl.a. olika brandskyddsregler som styrt hur dörrar öppnas.
När det gäller Sverige skall det vara att i flerfamiljshus ska man enkelt kunna trycka upp dörren och snabbt få fri väg ut.
I t.ex. USA verkar det som man valt modellen att brandkår, etc, enklare ska kunna slå in dörrar för att komma in i bostaden och därför går den inåt. Se på alla amerikanska polisfilmer där de slår in dörrar, tänk er en amerikansk polis i Sverige som kastar sig mot en ytterdörr som dessutom har ett riktigt lås ;)
Och sedan finns det säkert en hel del annan historik beroende av land, t.ex. att man ska öppna inåt som vänlig gest för besökande.
En annan tanke som jag själv har när man kommer norrut och mera snö är att om snön blåst upp mot en ytterdörr i villa vill jag inte att den ska rasa in när man öppnar dörren, vilket är risken om den går inåt. Med utåtgående dörr kan jag skjuta undan snön.
 
Redigerat:
En fördel med pvc dörren är ju att den är 50 60 % tätare än en trä dörr så när det blåser så rör ju sig inte dörren och det där mer att dörren ska gå utåt för brandrisken vet jAg inte om jag tror på för ska man öppna dörren så är det nog lika enkelt och sparka in dörren skulle jag nog hellre göra med plast dörren efter som det är glas och inte sten hårt trä fan va ont man ska få om man ska sparka in en riktig trä dörr 😂
 
Bästvit skrev:
En fördel med pvc dörren är ju att den är 50 60 % tätare än en trä dörr så när det blåser så rör ju sig inte dörren och det där mer att dörren ska gå utåt för brandrisken vet jAg inte om jag tror på för ska man öppna dörren så är det nog lika enkelt och sparka in dörren skulle jag nog hellre göra med plast dörren efter som det är glas och inte sten hårt trä fan va ont man ska få om man ska sparka in en riktig trä dörr 😂
Varför skulle en PVC-dörr vara 50-60% tätare än en trädörr och påverka när det blåser, det får du nog förklara?;)
En ytterdörr är ju uppbyggd av olika material beroende hur den är konstruerad, vissa dörrar har även inbyggda metallskivor både ur stabilitet och säkerhetsaspekt.
 
Ja har du sett en vanligt trä dörr som
Är runt 2 år gammal man ser rakt ut genom alla springor som finns på dörren men pvc dörren slutet helt tätt då den har så hög kant
 
Bästvit skrev:
Ja har du sett en vanligt trä dörr som
Är runt 2 år gammal man ser rakt ut genom alla springor som finns på dörren men pvc dörren slutet helt tätt då den har så hög kant
Om dörren har glipor så du ser ut genom den då tillhör den absoluta budgetsortimentet eller är felmonterad.
Är regelverket stabilt och karmen riktigt fastsatt, samt att dörren har gångjärn som klarar vikten så blir det inga springor. Ett dörrblad ska vara så konstruerat att det inte kan slå sig, vilket är risken med enklare dörrar.
Även vilken typ av tätningslist som används påverkar.
Men som i ditt fall en enkel friggebodsdörr så är risken större att du får springor beroende på att de inte har lika stabila dörrblad och med risk för att de kan slå sig.

Så det har ingen betydelse när det gäller täthet om grundmatetrial är trä eller PVC, med rätt montering och en dörr av rätt kvalite så blir det tätt. Men väljer man en budgetmodell av PVC eller trä så finns risken att dörrblad, gångjärn, tätningslister inte klarar att hålla dörren tät eller att man får justera den för att uppnå ett bra resultat.

Sedan kan vi ha olika definition på trädörr, men för mig är det en ytterdörr med träkarm och dörrbladet med ramverk i trä, trösklar kan vara i trä eller aluminium.

Så att generalisera att "trädörr" inte är tät köper jag inte. Lika lite som att PVC-dörrar är täta, många av de jag sett i mellan-sydeuropa är inga underverk av täthet. ;)
 
Nä men ska jag då köpa en trä dörr för 10000kr som har ett u värde som
Är betydligt mycket sämre än en hel glassar pvc dörr för 2500kr låter inte rimligt
 
Bästvit skrev:
Nä men ska jag då köpa en trä dörr för 10000kr som har ett u värde som
Är betydligt mycket sämre än en hel glassar pvc dörr för 2500kr låter inte rimligt
Men vänta nu, jag svarade på ditt påstående om att en PVC-dörr var tätare, vilket jag anser var ett felaktigt generellt antagande. Har överhuvudtaget inte nämnt att du ska köpa en dörr om du nu ska köpa någon du verkar ju vara nöjd med den du har att kunna byta med.
Och sedan den förklaring jag fått varför dörrar i flerfamiljshus, lägenheter, går utåt i Sverige, samt att inåtgående ytterdörrar kan vara en nackdel om snö brukar blåsa upp mot ytterdörren och riskerar att ramla in när man öppnar.

Trodde du ville få synpunkter på din fråga om inåtgående dörr, därav din fråga om problemet med din PVC-dörr.
 
Är det bara jag som tycker att det låter som om TS endast vill berätta hur bra PVC är?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Haha ja varför ska jag inte säga det vill ju inte ljuga
 
AndersS skrev:
Vad jag hört är det bl.a. olika brandskyddsregler som styrt hur dörrar öppnas.
När det gäller Sverige skall det vara att i flerfamiljshus ska man enkelt kunna trycka upp dörren och snabbt få fri väg ut.
I t.ex. USA verkar det som man valt modellen att brandkår, etc, enklare ska kunna slå in dörrar för att komma in i bostaden och därför går den inåt. Se på alla amerikanska polisfilmer där de slår in dörrar, tänk er en amerikansk polis i Sverige som kastar sig mot en ytterdörr som dessutom har ett riktigt lås ;)
Och sedan finns det säkert en hel del annan historik beroende av land, t.ex. att man ska öppna inåt som vänlig gest för besökande.
En annan tanke som jag själv har när man kommer norrut och mera snö är att om snön blåst upp mot en ytterdörr i villa vill jag inte att den ska rasa in när man öppnar dörren, vilket är risken om den går inåt. Med utåtgående dörr kan jag skjuta undan snön.

Jag såg ett TV-program om husköpare i Alaska, där gick dörrarna utåt för att björnarna inte skulle kunna ta sig in så lätt.:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.