Vad brukar en nyanslutning till vägförening kosta på ett ungefär (det här gäller nyanslutning på egen mark)? Är det vanligt att man måste betala en årlig avgift för nyanslutning på egen mark?

Jag har fått svar på min fråga!
 
Redigerat:
Det känns som att det saknas information. Blir den nya vägen en del av samfälligheten?
 
  • Gilla
Annapåbyggahus
  • Laddar…
Det gäller en sommarstuga som byggts på egen mark, vi har alltså inte avstyckat någon mark. Anslutningen vi byggt går från samfällighetens väg ner till stugan. Förstod jag dig rätt Daniel 109?
 
Det där varierar nog en del mellan olika samfälligheter, och hur stadgarna är formulerade.

Oftast är det ju fastigheten som avgiften grundar sig på, och du har fortfarande bara en fastighet. Jag förutsätter att den fastigheten är med i samfälligheten?

Sedan kan man ha lite olika regler i samfälligheter som kopplas till hur fastigheten används, där kan en extra bostad på fastigheten innebära högre avgift, men att just byggandet av en extra infart skulle kosta något extra till samfälligheten är nog ovanligt.
 
  • Gilla
Annapåbyggahus
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där varierar nog en del mellan olika samfälligheter, och hur stadgarna är formulerade.

Oftast är det ju fastigheten som avgiften grundar sig på, och du har fortfarande bara en fastighet. Jag förutsätter att den fastigheten är med i samfälligheten?

Sedan kan man ha lite olika regler i samfälligheter som kopplas till hur fastigheten används, där kan en extra bostad på fastigheten innebära högre avgift, men att just byggandet av en extra infart skulle kosta något extra till samfälligheten är nog ovanligt.
Hej! Ja, den tillhör samma samfällighet. Du tänker precis som jag. Tusen tack för ditt svar - det är väldigt uppskattat
 
Redigerat:
En infart blir ju väldigt liten påverkan glr samfälligheten så det bör inte påverka. Jag har flera infarter tillmin fastighet tex. Det är möjligen att de räknar in din infart i samfälligheten. Men så brukar man inte göra.
Du borde bara betala för anläggandet av infarten. Sedan blir det sannolikt en ökad avgift på grund av byggandet av stugan.
 
  • Gilla
Annapåbyggahus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En infart blir ju väldigt liten påverkan glr samfälligheten så det bör inte påverka. Jag har flera infarter tillmin fastighet tex. Det är möjligen att de räknar in din infart i samfälligheten. Men så brukar man inte göra.
Du borde bara betala för anläggandet av infarten. Sedan blir det sannolikt en ökad avgift på grund av byggandet av stugan.
Hej! Jag har redan en infart till huvudbyggnaden så jag förstår inte varför jag ska betala för en ny infart till en extra byggnad på samma fastighet. Jag har inte styckat av någon tomt, det är samma fastighetsbeteckning, och tillhör samma samfällighet. Eller tänker jag fel Daniel?
 
Okej. Då bör det inte bli någon ökad avgift. Möjligen kan man hävda att den ska ses som en separat sommarstuga omden nytjas så. Men det går inte att höja avgiften bara för att du bygger en gäststuga. Det låter inte rimligt.
 
  • Gilla
Annapåbyggahus
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Okej. Då bör det inte bli någon ökad avgift. Möjligen kan man hävda att den ska ses som en separat sommarstuga omden nytjas så. Men det går inte att höja avgiften bara för att du bygger en gäststuga. Det låter inte rimligt.
Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.