ska sätta upp paneltak i köket men saknar dragen el där(för taklampan)
så jag vill dra kabel före jag sätter taket.
har inte allt för högt i tak så regle ner är inget alternativ.
möjligtvis att man kan fräsa ett spår i gamla panelen.

till frågan om jag vill dra kabel över panelen ,måste den ligga i slang?
eller går det att dra typ kulo i en liten fåra mellan taken?
eller har någon nått bra tips?
 
Om det finns vind från ovan så kan du ta den där igenom finns inte vind eller det är svårt att komma åt ovanifrån så hade jag kört kulo
 
  • Gilla
yxet
  • Laddar…
Hänger inte med.

Varför kan du ite såga ut 20mm för slangen?











.
 
Mikael_L
Ja hej på dej ...
 
yxet skrev:
...har inte allt för högt i tak så regle ner är inget alternativ...
Korten på bordet nu!

HUR högt i tak har du?

Ett VP-rör eller en slang är bara 16 mm
 
hej på er, ja det är ju inte jätte lågt men skulle helst inte vilja att det kommer ner längre.
taket går ihop med en nybyggd del som är 10 cm högre redan idag.
det sitter i dag masonite spikad på råspont.
över det så ligger det sågspån i rejäla mängder och golv över det osv.
min fråga var bara får man"skära"in en kabel eller måste den ligga i rör slang när den är inbyggd?
elen kommer att kopplas av behörig elektriker men jag skulle vilja göra lite förarbete.
tack för era svar.
 
Och härmed nominerar jag tråden till årets sämst rubriksatta tråd. ;)
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
yxet skrev:
hej på er, ja det är ju inte jätte lågt men skulle helst inte vilja att det kommer ner längre.
taket går ihop med en nybyggd del som är 10 cm högre redan idag.
det sitter i dag masonite spikad på råspont.
över det så ligger det sågspån i rejäla mängder och golv över det osv.
min fråga var bara får man"skära"in en kabel eller måste den ligga i rör slang när den är inbyggd?
elen kommer att kopplas av behörig elektriker men jag skulle vilja göra lite förarbete.
tack för era svar.
Om du ska "bygga in" en kabel ska den ligga i VP-rör eller flexrör (slang). Alternativet är att klamra en kabel utanpåliggande på taket. Använder du rör kan du dra kopplingskabel typ FQ eller FK om du vill. Använder du kabel ska du inte använda Kuhlo (heter EKRK idag) då den inte får byggas in. Förslagsvis används EQQ om du bygger in. Klamrar du är EKRK eller Kuhlo perfekt, använd klammer typ TKK så blir det snyggt också.

Om du använder rör kan du där du vill ha din ljuspunkt kan du antingen sätta ett lamputtag (infällt med infälld dosa eller utanpåliggande) eller bara släppa ut röret och koppla inte lampan direkt i kabeln.

Använder du kabel kan du antingen koppla in denna direkt i din lampa beroende på hur den ser ut, eller sätta ett utanpåliggande lamputtag.

Detta jobba skulle sannorlikt gå mycket snabbt för en elektriker om man nu vill gå den vägen.
 
tack för tips och hjälp.jag viker mej och reglar på med en rörshöjd;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.