Jahopp, sådär ja, nu har man sått gräs i lördags, kopplade in slangen för första gången sen vi flyttade in i oktober förra året. Nu har vattenspridaren stått o tuggat i 4-5 timmar per dygn (2 dygn) och idag måndag upptäcker jag att det kommer vatten på INSIDAN av väggen... Hur kul är det då? Utkastaren är väl till för att kasta UT vatten, inte för att fylla väggen med vatten och/eller dregla ner det för väggen...
Felet är felanmält & jag hoppas VERKLIGEN att de åtgärdar felet OMGÅENDE så mitt nysådda gräs inte dör av törst.

Någon som vet vad man har för rättigheter & skylldigheter i de här fallen, så man inte hamnar i en sits där entreprenören skylller på hantverkaren som i sin tur skyller på kontsruktionsfel & konstruktören säger att det inte alls är deras fel utan handhavandefel?

Herrej*vlar vad sur jag är just nu, inte fasen får jag tag i rörkrökaren som monterat skiten heller, utan bara telefonsvarare på kontoret samt ett mobilsvar.

Lägger med 3 biler där man ser att det börjat svälla lite runt röret, och att det redan längst ned mot golvet börjat ta skada.

Vattnet rinner ner för väggen, inte jäms med röret.

//Andreas
 
  • foglossning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • svullo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • svullo2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett fall för Magnus...
 
Då vi flyttade in i nytt hus drog vi alla fel med besiktningsmannen. Det var bara att åtgärda. Du behöver inte ens argumentera.
Ring gärna även till säljaren på Eksjöhus. De brukar vilja hålla ryktet uppe och kan jaga hantverkare om det skulle behövas.
 
Besiktningen var i slutet av september ;)
Rörkrökarn har varit här (i måndags) och åtgärdat problemet, nu återstår bara att ta med en fuktmätare och testa o se vad den säger.
 
Hur skall man egentigen installer en vattenutkastare för att undvika detta problem?

Nån som vet?
 
Du menar problemet att det läcker..? För vi vet ju inte vad det var som orsakade felet i det här fallet eller var det läckte. Men ja, man får väl installera den korrekt, enligt tillverkarens anvisningar, och se till att den lutar utåt lite så att den blir självdränerande som den ska.
 
Mikael_L
Man kan också tänka på att isolera röret! På sommaren (visst är det då man använder vattenutkastet? :D ) så blir det annars mycket kondens, som är en onödig fuktbelastning på väggen.

Det är antagligen inte det som var problemet här, men ändå bra att tänka på, för gds:aren.
 
jon_h skrev:
Du menar problemet att det läcker..? För vi vet ju inte vad det var som orsakade felet i det här fallet eller var det läckte. Men ja, man får väl installera den korrekt, enligt tillverkarens anvisningar, och se till att den lutar utåt lite så att den blir självdränerande som den ska.

Jag bara förutsatte att det var kondesproblem ni hade.
 
Det tro jag knappast det var om det var sådana mängder vatten som han beskriver.
 
Paint is teh shit!
Den inringade låsringen(?) är det som det läckte ifrån.
 
  • DSC02810.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara jag som inte tycker det är en snygg installation i ett nybygge?? Massa kopplingar av olika slag och "rörigt". OK hade det varit vid renovering och eftermontage man vid nytt tycker jag det ska vara planerat på ett sådant sett att man slipper detta utseende även om nu detta kanske normalt döljs i garderob eller liknande.
 
Om ni tycker det där är ett fult montage då har ni inte sett det värsta, där fjärrvärmen kommer upp...
Ska ta en bild senare & lägga upp åt er så ni får se.
 
Sådär, nu kan ni få se den OTROLIGT fina dragningen av rör & även den "fina" upptagningen av fjärrvärmen.
Det gula/bruna på golvet antar jag är från kopparrören ovanför, kondens som droppat & färgat golvet.
 
  • DSC02826.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det var ju inte vackert, varken morgon, middag eller kväll =/ Tur man kröker sina egna rör =)
 
Mikael_L
Jag tror inte att jag skulle gjort det bättre själv :surprised: , men kanske inte så mycket sämre heller :rolleyes: .
Självklart är det inte så lätt att göra ett snyggt resultat när de inkommande rören börjar mitt ute på golvet.

Du kommer väl bygga in rören lite?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.