Flera slipade stenblock i röd granit, möjligtvis trappsteg, ligger på gräsmatta bredvid buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd granitsten misstänkt vara trappsteg, ligger på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter lite forskning så tror jag det är någon form av trappsteg i röd granit. Hört något som skulle kunna kallas
”Tranås-granit” vilket känns som en logisk möjlighet då dom ligger på min tomt i Östergötland. Har efter mycket googlande dock ej kommit fram till något bra svar. Någon kunnig här på forumet som kan ge mig svar?
Mvh
Johan
 
Ja visst är det granit, men var den kommer ifrån är ju en svårare fråga.
Förr var ju sten oftast lokal men naturligtvis fanns det undantag. Om det har funnits eller finns ett stenbrott i närheten är stenen troligen där ifrån. Då finns det säkert sten hos grannar som är lika. Men sten har ju också återanvänts vilket ju gör att den kan komma längre bort ifrån.
Inser att det här inte gör dig klokare på från vilket stenbrott den är i från. Men granit är rätt.
Vill du ha mer sten från samma stenbrott?
 
Jag tänkte mest om någon var intresserad av dom. Men svårt att annonsera när jag inte riktigt vet värdet.
Ligger just nu bara i vägen. Sedan hade det ju också varit intressant att veta vad ursprunget är.
 
Aha, säkert någon som vill ha dem. Granit är det ju och det borde väl räcka med det och några bra bilder kan jag tycka.
 
Jiji Jiji skrev:
Aha, säkert någon som vill ha dem. Granit är det ju och det borde väl räcka med det och några bra bilder kan jag tycka.
Tack för ditt engagemang och hjälp Jiji.
 
J Johan.72 skrev:
Tack för ditt engagemang och hjälp Jiji.
:DHade jag haft mina hus närmare hade jag varit spekulant.
 
Jiji Jiji skrev:
:DHade jag haft mina hus närmare hade jag varit spekulant.
Ok:giggle:
 
Är det möjligen Bohusgranit?
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Är det möjligen Bohusgranit?
Ja det kan det ju va. Varit inne på samma spår.
 
Bohuslän är ju känd för sin röda granit. Det var den som Evert Taube diktade om när han besökte Buenos Aires.

"...men kajerna är lagda med sten från Bohuslän.."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.