Vad är lämpligt att blanda avkalkningsmedel, dvs lågt pH =syra som inte dunstar så fort.
Jag vill snygga till lite badrumsporslin som är missfärgat och det känns som att rengöringsmedlen dunstar och tappar effekten innan missfärgningar mjukas upp. Så om man kan göra mer som en pasta eller gel att pensla på tror jag att det skulle bli effektivare med mindre jobb.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Vad är lämpligt att blanda avkalkningsmedel, dvs lågt pH =syra som inte dunstar så fort.
Jag vill snygga till lite badrumsporslin som är missfärgat och det känns som att rengöringsmedlen dunstar och tappar effekten innan missfärgningar mjukas upp. Så om man kan göra mer som en pasta eller gel att pensla på tror jag att det skulle bli effektivare med mindre jobb.

/Höghus
24% ättika och potatismjöl? Det borde väl fungera? Det har det gjort när jag har tagit bort havstulpaner på båten. 😁
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Dränk toapapper i typ ättika och klistra dit pappersbitarna där avhärdning behövs. 3-5 i tjocklek är nog lagom. Låt stå lämplig tid, ett par timmar eller över natten.

Funkade bra i skålen i vår gamla toastol. Inte som ny, men bättre 🙂
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
D
Kan du täcka med plastfolie?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Citronsyra om du skall blanda själv, annars finns avkalkningsmedel på Bauhaus och då får du en skvätt fosforsyra utöver citronen.
 
Ett trick båtägare gör med oxalsyra är att blanda med tapetklister.
Alltså det pulver man köper och blandar med vatten, blanda med syran i stället.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ett trick båtägare gör med oxalsyra är att blanda med tapetklister.
Alltså det pulver man köper och blandar med vatten, blanda med syran i stället.
Blir det inte svårt att ta bort klistret?

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Blir det inte svårt att ta bort klistret?

/Höghus
Man väntar inte så länge att det blir torrt, och skulle det bli torrt så sväller det när du baddar på med vatten ett tag och sedan kan skuras bort. Gäller förstås att du använder klassisk stärkelsebaserad tapetklister.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T
Höghus Höghus skrev:
Blir det inte svårt att ta bort klistret?

/Höghus
Det är inte ovanligt att man täcker med plastfolie som fastnar i klistret och låter det verka innan man tar bort plasten och skurar.
 
Jag blandade Johnson Duck Active gel wc-rengöring, avkalkningsmedel med fosforsyra och vetemjöl. Den blandningen gjorde väl ingen större skillnad på porslinet.
Testade pastan på ett lindrigt rengjort slipstål, kanske 1mm gammalt bruk. Det var ganska enkelt att skrapa rent efter några timmar.
Det verkar som att glasyren blivit färgad.
Saltsyra skulle möjligen funka, men det är väl svårt att få tag på.

/Höghus

Bilden visar en metallbit med rost och slitningar, placerad på en arbetsbänk med diverse verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första reaktionen på den du försöker rengöra - är det inte för dyrt - köp nytt...

---

Saltsyra är än så länge ingen kontrollerad kemikalie mot privatpersoner och kan köpas på bygg och färgbutiker, ofta 30% i 1 och 5 liters-förpackningar typ Hornbash och liknande, men man får ibland fråga efter dessa då de inte är på display...

Det är får saker som tar kalk bättre än saltsyra och mycket bygger på att dess salt, kalciumklorid (aka vägsalt) är så väldigt lättlöslig vilket är problem med tex. svavelsyra med måttlig löslig gips som resultat och även citronsyra ger salter som behöver mycket vatten för att lösas, fosforsyra ger en i princip olöslig fällning av det (20 mg/liter) vilket gör att reaktionshastigheten ned i lagret bromsas av salterna som bakas upp på ytan och ännu inte löses av (mycket) vatten.

Ett gått råd - gör det utomhus och späd ut ganska mycket först och koncentrera upp med små givor koncentrat efter hur processen reagerar - givetvis skyddsglasögon, handskar, oömma kläder etc. ja du vet... - jo det kan ryka om syraflaskans öppning, speciellt i fuktigt väder, när du öppnar. - och för att upprepa SIV - syra i vatten, inte tvärt om.

och en sak till - det gillar också rost och järn - så har inte järnprylarna för länge i badet och skölj löjligt mycket, långt förbi punkten du tycker att det borde räcka, annars kommer det att rosta
 
richardtenggren
På TikTok brukar jag få upp någon städinfluencer som använder väteperoxid till fogarna, ser ut att funka bra men är väl lite otrevligt även i svagare koncentrationer 🤓
 
X xxargs skrev:
Första reaktionen på den du försöker rengöra - är det inte för dyrt - köp nytt...

---
Om det inte framgår av min trådstart är det alltså badrumsporslin jag vill göra rent, inte slipstål. Två toalettstolar är väl i runda slängar 5-6kkr, inte försumbart för mig iaf. Slipstålet var en billig recipient för att testa effekten av min blandning.
Nu har jag klargjort att avkalkning inte biter, alltså är glasyren påverkad, alternativt behövs det kraftigare doningar.

/Höghus
 
Väteperoxid gick att köpa för bara några år sedan i färghandeln i 30% koncentration. Idag tror jag det är max 12% man får köpa som privatperson.

Men väteperoxid är kraftfullt medel för att tex rengöra kakelfogar. Förr användes det även som sår-rengöring, i koncentrationer typ 3% max. Dock inte att rekommendera idag, man kör tex alsol-lösning stället.
 
Höghus Höghus skrev:
Om det inte framgår av min trådstart är det alltså badrumsporslin jag vill göra rent, inte slipstål. Två toalettstolar är väl i runda slängar 5-6kkr, inte försumbart för mig iaf. Slipstålet var en billig recipient för att testa effekten av min blandning.
Nu har jag klargjort att avkalkning inte biter, alltså är glasyren påverkad, alternativt behövs det kraftigare doningar.

/Höghus
Har litet bekymmer med någon toastol som har tråkiga avlagringar. Kollat runt på lösningar, det finns många som rekommenderar en stark citronsyralösning. Så jag köpte ett kilo citronsyra, bra till mycket. Avkalkning kaffebryggare, lysande!

Inte riktigt kommit till skott ännu med tråkiga toastolen, men redan konstaterat att det där husmorstricket med coca-cola är fullkomligt värdelöst och funkar ej för fem öre. Teorin var att fosforsyran i detta skulle vara verkningsfullt men koncentrationen är alldeles för låg tyvärr. Tänkte ha i en bra dos citronsyralösning inte bara i kröken utan även i reservoaren, på så vis avkalka ventiler packningar etc i den regionen.

Ska bli spännande att se om det ger avsedd effekt, "som på youtube".. :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.