Hej.
Jag har jobbat 1 år nu som snickare. Jag håller på med anläggningsarbete som t.ex. formbyggnad för betong. Undrar bara nu.. jag skulle vilja lära mig bygga ett hus från grunden... är det någon som kan tala om för mig steg för steg hur man gör alltså med reglar och allt.. om ingen orkar så kanske det är någon som har en bra sida som visar exakt hur man gör.

Tack på förhand
 
Välkommen till forumet!

Det var ingen dålig fråga du inledde med. Den sammanfattar väl ungefär vad hela forumet handlar om.

Jag tror inte det går att berätta steg för steg hur man bygger ett hus. Det är en allt för stor och komplex operation. Dessutom finns det inte ETT sätt att göra det på. Varje liten detalj kräver eftertanke och beslut. Bara en sån sak som hur långt avstånd det ska vara mellan trallbrädorna på altanen diskuteras om och om igen med hundratals inlägg och olika åsikter mot varandra.

Du får nog skaffa dig grundkunskaper på egen hand. Om du jobbar som snickare borde du väl ha tillfälle att studera massa olika hus under uppförande. Besök ditt bibliotek och kolla vad de har om husbyggnad. Läs lite böcker så du får "kött på benen."

Sen kan du fråga på detaljer. Det är lättare att besvara dessa mer avgränsade frågor på forumet.
 
Tja ign.
Tack för svaret!
Jag undrar bara en annan sak nu. Det är så här att jag har köpt en bostadsrätt.
När jag flyttar dit kommer jag ha bottenvåning med trädäck.
Men trädäcket har bara ett insynsplank på ena kortsidan, så det jag kommer vilja göra är att bygga ett staket på ena långsidan (från insynplanket och bort). Nu är saken den att jag funderade först på att fästa stående staket pelarna i trädäcket och upp till den liggande regeln som jag kommer fästa i insynsplanket hade jag tänkt. Men sen kom jag på att staketet kommer väl inte bli stadigt då. Hur skulle ni göra? gräva hål och ljuta fast stående staketpelarna eller bara slå ner dom en bit i backen? hur hade ni löst det på smartaste sätt?

Tack!
 
Rome, jag tror att du vinner på att starta en ny tråd om din nya fråga under rätt rubrik och i rätt delforum. Du får nog fler svar då. :)

Edit: Såg nu att du redan gjort det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.