Halloj gott folk, va har ni för errfarenheter av salttabletter? vi brukar ha från granngården 25 kg, biltema har på 20 kg och det skulle passa mej mera eftersom 25 kg e bra mycket tyngre men e biltemas lika brfa? han som sålde anläggningen sa att ni kan avända alla salttabletter förutom biltemas oklart varför
 
Jag har hört samma sak från en rörmokare, dvs. att man ska hålla sig ifrån Biltemas salttabletter.

Jag brukar köpa säckar (25kg) på Bauhaus.
 
Erfarenheter - nej. Jag brukar köpa salttabletter på Granngården på den lilla orten i närheten. Där lägger personalen saltsäckarna i min bil. När jag kommer hem tar jag ut dem med uppbådande av alla mina krafter och knep (emedan jag är tämligen gammal).
Jag blir mycket förvånad över påståenden att salttabletterna från Biltema skulle vara sämre. Vad kan det vara för skillnad? Det är ren natriumklorid på båda ställen! (Misstänker lite att t.ex. rörmokare hellre vill sälja själva.)
Jag skulle inte tveka att köpa salttabletter på Biltema, om de hade en butik här i närheten.
 
  • Gilla
Nikorasu
  • Laddar…
C Cider skrev:
Erfarenheter - nej. Jag brukar köpa salttabletter på Granngården på den lilla orten i närheten. Där lägger personalen saltsäckarna i min bil. När jag kommer hem tar jag ut dem med uppbådande av alla mina krafter och knep (emedan jag är tämligen gammal).
Jag blir mycket förvånad över påståenden att salttabletterna från Biltema skulle vara sämre. Vad kan det vara för skillnad? Det är ren natriumklorid på båda ställen! (Misstänker lite att t.ex. rörmokare hellre vill sälja själva.)
Jag skulle inte tveka att köpa salttabletter på Biltema, om de hade en butik här i närheten.
Jag vet som sagt inte varför jag fick den rekommendationen. Rörmokaren är f.ö. en avlägsen bekant och ville inte sälja någonting. Jag frågade vart jag borde köpa saltet ifrån istället och då sa han att jag kunde köpa i princip vart som helst ifrån men inte Biltema.
 
P
M Maledictus skrev:
Jag vet som sagt inte varför jag fick den rekommendationen. Rörmokaren är f.ö. en avlägsen bekant och ville inte sälja någonting. Jag frågade vart jag borde köpa saltet ifrån istället och då sa han att jag kunde köpa i princip vart som helst ifrån men inte Biltema.
Gammal tråd, men det där är bara trams!

Har använt biltemas salttabletter i flera år och det fungerar utmärkt i filtret.

Som tidigare skribent nämnde så är det natriumklorid oavsett vad man väljer att trycka för logga på säcken.

Biltema har mycket skräp, men dom har också mycket bra produkter (i vissa fall samma som andra dyrare märken)

Biltema köper enorma kvantiteter till sina varuhus i Sverige och är således mycket svåra att konkurrera med prismässigt, då är enda chansen för vissa att sprida falsk propaganda.

Köp ni biltemas tabletter och bli nöjda (y)
 
  • Gilla
Shawn R Cordeiro och 1 till
  • Laddar…
L Lars-olov Jonsson skrev:
Halloj gott folk, va har ni för errfarenheter av salttabletter? vi brukar ha från granngården 25 kg, biltema har på 20 kg och det skulle passa mej mera eftersom 25 kg e bra mycket tyngre men e biltemas lika brfa? han som sålde anläggningen sa att ni kan avända alla salttabletter förutom biltemas oklart varför
Servicemannen från JMS (mitt reningssystem) sa att jag inte ska hälla ned det sista "lösa" saltmjölet, det är inte bra för processen sa han. Jag köpte Biltemas salt för ett år sedan och det bestod av 25% saltmjöl, dvs mest krossat salt, det blir mycket dyrt om 25% inte kan användas!! Jag meddelade Biltema om mjöligheten
och dom bad mig meddela vilket leveransnummer el. dyl det var på påsarna men tyvärr hade jag slängt dom.
Förutom mjöligheten verkar tabletterna fungera som alla andra. Sorgligt att det inte går att se igenom påsen.
De flesta andra fabrikat går att inspektera ett tips: GÖR DET!
 
Det enda saltet jag och en del kunder stött på bekymmer med är just salt ifrån Biltema, någon form av restprodukt kanske bindemedel eller liknande bildar kristallliknande partiklar som kan sätta igen injektorn i salttanken.
 
S
S Snitzaren skrev:
Servicemannen från JMS (mitt reningssystem) sa att jag inte ska hälla ned det sista "lösa" saltmjölet, det är inte bra för processen sa han.
Aha…
Jag är helt ny rookie, nystartat avhärdningsfilter - och fick med ”en hygglig” mängd sådant löst saltmjöl ned i behållaren vid första påfyllniningen. Månne läge att ta fram matskeden för att skopa upp det mesta i helgen då…
 
Har inte vågat pröva men du får gärna pröva och tala om hur du tycker det blev, jag har hört dom som e nöjda oxå men jag vågar inte prova iallafall
 
S
B bergback skrev:
Det enda saltet jag och en del kunder stött på bekymmer med är just salt ifrån Biltema, någon form av restprodukt kanske bindemedel eller liknande bildar kristallliknande partiklar som kan sätta igen injektorn i salttanken.
För rookien… Vad gör man då, om det inträffar? Krångligt?
 
S
S Snitzaren skrev:
Servicemannen från JMS (mitt reningssystem) sa att jag inte ska hälla ned det sista "lösa" saltmjölet, det är inte bra för processen sa han.
”Inte bra för processen”, vet du (eller någon annan här i forumet) vilka konsekvenserna blir i praktiken? :thinking:
 
Blodsoppen
Har kört många olika märken genom åren, aldrig märkt skillnad på mer än priset. Sista åren har det mest varit Biltemas. Som sagt inte sämre eller bättre än andra. Men billigare.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Har kört många olika märken genom åren, aldrig märkt skillnad på mer än priset. Sista åren har det mest varit Biltemas. Som sagt inte sämre eller bättre än andra. Men billigare.
:ok:
Å det här med "det lösa saltmjölet", något du beaktat? Så som undvikit att hälla i, salt/tablettfacket. :thinking:
 
Blodsoppen
S Spanarn10 skrev:
:ok:
Å det här med "det lösa saltmjölet", något du beaktat? Så som undvikit att hälla i, salt/tablettfacket. :thinking:
Nej alltid tömt hela innehållet. Inga upplevelser med stora mängder mjöl, kanske några dl i varje säck
 
S Spanarn10 skrev:
För rookien… Vad gör man då, om det inträffar? Krångligt?
Då behöver man göra rent injektorn eller rent av hela saltventilen. Den går visserligen att byta helt och hållet.
Problemet i stort blir att filtret inte backspolar med rätt mängd saltlösning och det kan pågå ett tag innan användaren märker att det är något vajsing. Då kan vidare problem uppstå med filtermassan i form av minskad kapacitet osv.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.