Har börjat skruva 28x145 mm altan med heco decking tool. Den är förinställd på 120 mm bredd så jag flyttade några skruvar på handtaget för att passa 145 mm bredd.

Mitt problem nu är att skruvarna inte går ner hela vägen till plankan när jag skruvar med hecos skruv samt speciella bits. Den stannar ca 5mm ovanför trät och jag behöver skruva det sista utan mall. Så ser det inte ut på produktvideon så känns som något är fel.

Hittar dock ingen manual så undrar om något gått fel vid omställning av bredden. Någon som har sett en tydligare manual eller känner igen problemet.
 
Jag har nyss skruvat en massa dolda skruvar. Först gjorde jag som du och försökte med Hecos verktyg och skruvar. Vingligt, ojämnt resultat och allmänt kasst. För 145 breda brädor blir det dessutom extra vingligt.

Då åkte jag och köpte Essves svindyra skruvar och verktyg. Klart bättre, men inte perfekt. Vid något tillfälle behövde jag skruva med mindre mellanrum än att verktyget fick plats, så jag fick skruva utan verktyg. Det gick ungefär lika bra som med verktyget, men klart snabbare. Jag la verktyget åt sidan och skruvade nästan hela däcket utan.

Mot slutet tog Essve-skruvarna slut. I stället för att köpa en ask till för 850 spänn, så testade jag att skruva Hecos billigare skruvar utan verktyg. Det gick kanon. Är man bara noga var man sätter spetsen när man börjar, så går det både snabbare och blir bättre resultat än med verktyget.

Så allt svammel i det här långa svert kokar ner till en sak:

Att skruva dolda skruvar i trall går minst lika bra utan något fancy verktyg. Det går dessutom snabbare och det blir billigare.
 
  • Gilla
Nikage och 1 till
  • Laddar…
Tack, ja det känns som om skruven med Hecos mall går ner några mm kanske 5 mm på sidan av brädan och därmed inte kommer ner helt. Samt att den får mindre att fästa i. Känns inte perfekt.

Det bygger på min tanke om att spetsen ska in precis i hörnet på brädan. Är det där du sätter spetsen när du kör på frihand eller var tycker du är bäst att starta den?

Jag testade som du köra utan mall där det blev tajt nånstans men med ditt inspel här ska jag nog skippa mallen på resterande.
 
I hörnet, eller kanske någon mm nedanför. Görs det i färskt trä försvinner skallen rätt bra. Som överkurs kan man dra några gånger med ett dubbelvikt sandpapper mellan brädorna för att få bort flisor.
 
  • Gilla
Nikage
  • Laddar…
Toppen, mycket smidigare utan mallen!
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.