Hej! Nu blir det snart solvärme i kåken! Vakuumrör blir det. Frågan är vilken typ. Om någon vill dela med sig av praktiska synpunkter är jag mycket tacksam! Utbyte etc kan man ju läsa sig till, men robust, lättskött, flexibelt och effektivt tillsammans med vedeldandet...?

Sfinx har "plana vakuumrör". Har någon erfarenhet av dessa?

Målet är att slippa elda sommarhalvåret. 12 kvadratmeter takyta i söderläge, ca 32 graders lut finns att tillgå, strax ovanför ackumulatortank om 3000 liter.
 
Varför valde du vakuumrör och inte vanliga plana?
Jag håller också på och väljer solsystem och har ungefär samma förutsättningar som du. Vakuumrör verkar riskabelt när det kommer 1m tung snö och lägger sig på.
 
@JohanEO: Vedpannan ger ju hög laddtemperatur till acktanken, över 70 grader. Jag vill ha optimala förhållanden för skiktning i tanken, undviker slingor och tänker istället ta in solvärme med värmeväxlare och ta ut varmvatten med vvxl oxå. Med den höga arbetstemperatur och låga temperaturförluster som vakuumsolfångare har tänker jag mig att de kan "konkurrera" med vedpannan under en större del av året?
Dessutom mer effekt för samma peng och yta. Motivet att "vakuumrör inte avfrostar lika fort" är mindre intressant, den årstiden eldas det friskt här ändå.
Samma tankar som du kring snötyngd dock, och löv och kraschlandande höns och grenar... därför låter ju di däringa "plana vacuumrören" med täckglas intressanta.
 
Om du jämför ytan en solfångare tar på taket så ger en plan solfångare mer effekt per m2 än en vaccumrörssolfångare utan reflektorplåt...

Sen så är det ju på vår och höst man vill ha ut maximalt med effekt, och en plan solfångare har högre verkningsgrad upp till ca 50gr än en vaccumrörs.

Sen att dom är mer stabilt byggda och garanterat har en längre livslängd är väl även det ett plus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.