Jag är på gång att bygga ett pannrum för spannmålseldning, men tvekar på vilken utrustning jag ska ha.
Å ena sidan kan man komma ganska billigt undan med en spannmålsbrännare med tändfunktion i en pelletspanna kompletterad med askutmatning.
Å andra sidan kan man köpa en komplett spannmålspanna (tittar främst på Benekov och Fumo) där det mesta är inbyggt. Troligen är dessa bra, men är de värda merkostnaden?
Jag är intresserad av att få ett system som funkar bra tillsammans, med relativt lågt regelbundet underhållsbehov.

Mina krav är:
Åretrunteldning, därmed tändfunktion
Askutmatning
Relativt stort inbyggt spannmålsmagasin alt. matning från lagringsficka.
Hög driftsäkerhet (vill inte behöva gå ut till pannrummet mer än ett par gånger i veckan)

Jag är inte så intresserad av att diskutera etiken kring spannmålseldning, huruvida jag borde sätta in en värmepump etc. Är inte heller intresserad av ett komplett hemmabygge a la Oppfinnar-Jocke. Jag vill helt enkelt ha ett system som lirar bra ihop och inte kräver evigheter av intrimning.

Så, vad säger ni som har erfarenhet av spannmålseldning?
 
Jag har inte egen erfarenhet men vill ändå påskina vikten av att ha rätt skorsten. En felaktig skorsten kan ätas upp väldigt fort eftersom röken inte är snäll.
 
Snabelost skrev:
Jag har inte egen erfarenhet men vill ändå påskina vikten av att ha rätt skorsten. En felaktig skorsten kan ätas upp väldigt fort eftersom röken inte är snäll.
Riktig eldningsutrustning är viktigare, även en rostfri skorsten är snabbt uppäten om myrsyra börjar att kondensera i den.
 
Vad får ni allt ifrån har kompisar som eldat spannmål i 10 år i skorsten av cortenrör och det syns inget enligt sotaren att skorstenen har tagit skada, men det bästa är väl att välja en skorsten av keramikrör från Isokern så har du skorsten i din livstid,när jag byggde för 5 år sedan var meterpriset ca. 1000 kr har väl gått upp lite sedan dess.
 
Skumpen skrev:
Vad får ni allt ifrån har kompisar som eldat spannmål i 10 år i skorsten av cortenrör och det syns inget enligt sotaren att skorstenen har tagit skada, men det bästa är väl att välja en skorsten av keramikrör från Isokern så har du skorsten i din livstid,när jag byggde för 5 år sedan var meterpriset ca. 1000 kr har väl gått upp lite sedan dess.
Ja då har dom bevisligen rätt förbränning, med tillräcklig rökgastemp d^_^b
 
Måste hålla med Skumpen här! Även om jag har en keramisk skorsten så har jag också en takkupa i plåt väldigt nära. Där är inte tillstymelse till rost, så mycket myter kring spannmålseldning. Kanske var det så med gårdagens brännare, vad vet jag.

Så till TS frågor! Enligt min uppfattning så går pris och kvalitét hand i hand som med så mycket annat. Vill du ha något som fungerar bra och enkelt, diftsäkert och hållbart så skippa de billigare lösningarna. En del säger säkert annat för att försvara sig eller av andra anledningar. Vad spelar det för roll att man eldar billigt om inte sakerna håller, allt för mycket underhåll eller täta driftstop? Gjorde själv ganska mycket forskning och var ute och klämde och kände hos både kända och okända.

Jag fann att störst information fanns att hämta i grannlandet Danmark där detta är betydligt vanligare än i Sverige. Finns många bra danska forum samt Dansk teknologiks institut tror jag det heter där en hel del fakta precenteras. Motsvarar väl svenska SP.

Har du plats i pannrummet skulle jag personligen undvika att köpa en panna med allt för mycket inbyggt. Bygger man in för mycket delar blir det inte bara trångt utan svårare att serva och byta ut eventuella delar men framförallt bygger man ofta i klenare material för att få plats med allt.

Fumo vet jag inget om men det ser ut som precis en sådan panna som jag beskrev ovan där allt är inbyggt och trångt. Benekov har ju lovordats av många men den har aldrig imponerat på mig. Förutom att jag anser den vara klent byggd så har jag en god vän som har en sådan och driftstopen är väl lika vanliga som en stokerpuls. Kanske han har fått ett måndagsex men det räckte åtminstone för mig.

Kolla in Reka, TwinHeat eller KSM, finns säkert fler men det är de som jag kommer ihåg då jag letade spannmålspanna.

Hade min TwinHeat haft eltändning så hade det kanske varit något för dig. Vill du prompt ha detta så kanske de har detta som en option annars välj en som har detta som standard.

Jag har en TwinHeat M-CS 20i med cellsluss och direktmatning från silo. De finns även med interna förråd. Den har 4 grundprogram, spannmål, pellets, flis samt ett öppet. Där kan man sen gå in i menyerna och justera allt mellan himmel och jord men grundinställningarna har fungerat klockrent. På hösten slänger jag in några nävar pellets, lite tändvästka, tuttar på och trycker på Start sedan sköter sig allt helt automatiskt. Eltändning är inget jag saknar då solfångare får ta hand om värme och vatten under sommarhalvåret.

Du frågar om en dyrare spannmålspanna är värt pengarna? Ja i mitt fall definitivt! Jag är ibland iväg längre perioder i arbetet och då vill det till att systemet fungerar.

Svarar gärna på fler frågor om du har. Hoppas att du hittar något du blir nöjd med!
 
Är inne på att köpa en Scheidel Rondo skorsten, keramisk alltså. Dessutom är jag inne på att ha tillräckligt varma rökgaser!

Snurre:
Vad är det som krånglar på kompisens Benekov? Vilken modell är det? Jag är inne på en R25 i så fall, men själva panndelen verkar vara samma på fler varianter, kanske även samma som Ling-pannorna? Denna panna ligger nog närmast för mig att köpa, men jag har som sagt inte bestämt mig ännu. Det som fått mig lite tveksam är att jag hörde att på tidigare modeller behövde keramiken bytas i princip årligen. Iofs kostar den bara ca 1500 kr, men det känns ändå lite sådär. Nu hade de förstärkt konstruktionen men de kunde inte riktigt svara på hur länge den förväntas hålla.

Jag har fått för mig att Fumo fungerar bra, men frågan är om det är värt 30000 extra?

Ska kolla upp KSM, Reka och TwinHeat. Någon som vet prisbilden hos dessa? Är intresserad av ca 25 kW.
 
Prislistan på TwinHeat finns på sidan http://www.bnenergikonsult.com/prod01.htm och klicka på dokument. Finns både fakta och tillbehör.

Min brännare har ingen keramik utan ett vattenkylt brännarrör.

Vad beträffar min vän så borde jag skrivit "hade" för han har sålt gården men jag kan ju naturligtvis ta reda på det. Du ser ju själv att det finns en anledning varför man förstärkt och dessutom inte verka kunna ge några garantier på hållbarheten. Om det inte brinner i knutarna så ta dig tid att åka ut och titta och prata med folk med olika pannor. Det var så jag själv kom underfund med hur klena vissa var samt det där med att det är bättre att inte allt är inbyggt, både vad gäller godstjocklek, lättare att byta ut eventuella delar samt lättare att komma åt en grundlig årlig service, inspektion och rengöring.
Kopplar själv loss stoker och brännare varje år för just tillsyn, rengöring och service.

Om det nu måste vara inbyggt (kan kanske vara begränsat med plats?) allt så kommer jag ihåg att Passat var populär i danmark samt Baxi som ju inte är allt för okänd här i Sverige, tror t.o.m. att Rinkaby rör säljer Baxi Multiheat.

Det är ju trots allt du själv som skall leva med din panna och därmed du själv som avgör vad som är värt vad.
 
Eftersom jag endast tänker elda spannmål tänker jag att jag kan leva med en klenare panna. Det är ju mycket stor skillnad att skruva flis jämfört med spannmål! Fast om din kompis Benekovpanna har krånglat mycket så är det ju oroande. Jag skulle vara väldigt intresserad av vilken modell han hade samt vad som orsakade stoppen.

KSM, Twinheat och Reka kan ju inte erbjuda eltändning. Jag vill kunna elda med spannmål även på sommaren. Är det ett alternativ att sätta in en stor acktank och "veckoelda" med spannmålsbrännare manuellt? Hur stor tank behöver man då?

Ett annat "snålalternativ" är ju att köpa en Fokuspanna och koppla till en spannmålsbrännare. Det blir ju lite billigare än en färdig anläggning, men jag är lite orolig för driftsäkerheten. Å andra sidan kan man ju byta brännare när den tar slut, utan att behöva byta panna...

Hur stor acktank har du? När jag pratar med olika försäljare får jag olika besked, alltifrån ingen ute till 1800 liter (behöver ju en tank med vvb inne). Jag tänker mig att en hyfsat stor tank ute är att föredra för att få ner antalet tändningar. Varje gång pannan tänder/går upp i effekt lär ju innebära slitage på anläggningen.
 
Hej td789

Som sagt, redan det första svaret ett typisk "usch".Om det bildas myrsyra beror det på dålig förbränning, eller/och att elden pyr mellan brinntiderna för att på et viset ha en "automatisk" återtändning.

Som du beskriver det så måste du ha eltändning i brännaren.
Sedan kommer du inte ifrån att du måste sota pannan. Gärna 2 ggr i veckajn. Det går utan sotning kanske en hel månad med kontinuerlig drift men då tappar du oerhört med energi.(tar iofs bara 5 minuter)

Sedan har vi askan. Det blir väldigt mycket aska. Den måste man ta ut helt automatiskt ur panna. sedan skall dem mellnalagras inna den kan köras ut på åkern igen där det växte.Kan man inte fixa det så skall man inte elda med havre.

Med andra ord, det krävs en del "runtikring" Själv eldar jag nu 6:e vintern med min egen framtagna brännare. Å ändå gör jag inte direkt reklam som du märker. Det är lite bök hur man än gör.

Snurre, förstår inte varför din brännare-rör måste vattenkylas. eller för den delen, det finns de som har dubbla rör med kylluft mellan. Jag har ett enkelt rör och den har inte frätts sänder än på dessa år. Felet ligger i hur man förbänner!

Då är ja ginne på detta med brännare. Jag avråder från att köra havre i pelletsbrännare. Det är att be om problem. En del, bla LIng panna kringgår en del av problemen genom att maxa pannas med brännare. Men askan sok komme rut är inte helt förbännt. Det är priset man får betala. Baxi pannan den speciella för havre med brännaren ihop liknar Ling pannan väldigt mycket. Både har felet att man trycker in havret underifrån, som i en pelletsbrännare och måste ha två av varndra oberoende vattensläckningssystem då konstruktionen ber om att få baktända.

Sedan skall vi sluta snacka keramik i pannan. Vi eldar inte ved utan havre och det brinner upp i brännaren eller i röret och inte mot pannväggarna som veden.

Jo en sak till, havret brinner så speciellt, jag vet genom 1½ års experiment, att jag förkastar alla de brännare som kan ta allt. Det är stor skillnad på att bränna vete, eller gula ärter eller pellets och flis. Även pelletsen varierar så mycket så egentligen skulle brännarna trimmas om när man byter till en ny sändning pellets. Å har inte brännaren el-tändning så är det redan ett dåligt tecken på att resten inte är bra. För då måste det ligga och pyra=myrsyra och sot och skit och fler dåliga rykten.

Om du köper separat brännare så måste du kolla att panna-brännare passar ihop. Jag torskade på en nödlösning förra vintern då pannan sprang läck och jag fick i all hast ställa in en som snabbt modifierades om, luckorna bla. Den enda jag med säkerhet vet passar för havre är Focus pannan. Jag har den kombinationen själv nu och hunnit prova denna vinter. Man får inte göra reklam så jag säger inte att det är mest optimalt. Och inte heller prata skit om andra brännare. Men de som brukar heta något fint med natur eller eko-(-logi) är inte de allra bästa.

Så blev du egentligen klokare nu? Ett färdigt system kostar mera men det funkar hyfsat. Se bara till att askurmatningen verkligen fungerar och inte är en skrivbordsprodukt eller kostar en massa extra. Begär system garanti på hela anläggningen som sådant i så fall. Du kan läsa tidigare inlägg från mig om detta, samt en del mothugg, det mesta ogrundat och fördomar och lite skitsnack. Som att man eldar upp maten.

Lycka till.
 
Hej igen td78
Såg inte att ditt svar från 21:24 ramlade in medan jag skrev mitt.
Ang acktank. Eftersom havrebrännaren går mer eller mindre som en oljebränanre så behöver mna egentligen ingen ack-tank alls. att värma duschvattnet via acktanken kräver att du har hög temp i den. Men du skickar kanske inte ut mer än säg 50 grader till elementen Så varför värma upp 1-2 m3 vatten som bara ligger där?

I synnerhet på sommaren, kan du ha en värmespiral liggande modell i toppen på pannan, drar igång havret och eldar tills det behövs och det är färdigduschat. Jag får varmvatten efter ca 10 minuters eldning.
Men jag har ändå gjort så att jag har en 20 liters elektriskberedare som är på året om. Men den drar ström endast då havret är avstängt. Hetvattnet från spiralslingorna i pannan går genom det elektriska och sedan ut i huset. Funkar kanon. Många har avrått mig från det och jag har fått mothugg, återigen en hel del "okunnig snack".

Acktanken är i stort sett bara till för att jämna ut topparna så det inte blir så många starter. Men havret är att jämföra med en oljebrännare som sagt i det avseendet. Jag skulle inte vilja ha en större tank än max 1 m3. Eg skulle det räcka med på 500 liter för min del. Jag kör utan och det går bra det med.

Ang slitage vid start.Nej det slits inget! Men det blir en lite rökpuff och luktar kafferosteri i 2 minuter när det tänder.Det bildas faktiskt mer "fula" gaser när man släcker ner. Ett tips, då skall man låte det verkligen brinna ut tils det finns någonting att elda/bränna. Men sedan skall man strupa/kväva glöden.Då får man minst med tråkiga rökgaser vid nedsläck.
(Jag törs väl inte skriva att det är så min brännare gör för då kommer jag att få käften av någon genast här på sajten...ack...ja.....)
Lycka till.
 
Skalman skrev:
Snurre, förstår inte varför din brännare-rör måste vattenkylas. eller för den delen, det finns de som har dubbla rör med kylluft mellan. Jag har ett enkelt rör och den har inte frätts sänder än på dessa år. Felet ligger i hur man förbänner!
Två anledningar, dels så är det pannvatten som cirkulerar i brännarröret och därmed en effektivare tillvaratagning av producerad energi men också en viss kyleffekt i eldstaden som bidrar till minskad risk för sintring.

Skalman skrev:
Jo en sak till, havret brinner så speciellt, jag vet genom 1½ års experiment, att jag förkastar alla de brännare som kan ta allt. Det är stor skillnad på att bränna vete, eller gula ärter eller pellets och flis. Även pelletsen varierar så mycket så egentligen skulle brännarna trimmas om när man byter till en ny sändning pellets. Å har inte brännaren el-tändning så är det redan ett dåligt tecken på att resten inte är bra. För då måste det ligga och pyra=myrsyra och sot och skit och fler dåliga rykten.
.
Delvis felaktigt påstående. Jag kan på ett väldigt enkelt sätt justera/ställa om parametrarna för olika bränslen. Skulle aldrig för mitt liv binda upp mig till en panna som bara kan hantera havre. Jag vill kunna välja bränsle beroende på tillgång och kvalité och bryr mig inte om det är havre, vete, majs, ärtor, torrfoder, huvudsaken är att systemet verkligen klarar det, lätt att ställa om.
Brännare utan eltändning tecken på att resten inte är bra? Säger som du själv gör Skalman, ogrundat skitsnack!

td78!

Har varit i kontakt med killen som hade en Benekov. De stop han hade berodde oftast på bakåtbrand där sprinklern utlöste. Keramiken fick han också byta lite för ofta. Han fick också icke förbränd havre i askan. Handen på hjärtat så var detta visserligen en första generation brännare så man får väl förutsätta att det har skett förbättringar.

Tog en titt på R 25 och på bild ser den ju fin ut. Dock är det ju en s.k. kompaktbrännare och jag säger det igen. Sparar man in på utrymme så sparar man även in på kvalitét och godstjocklek, men framförallt försvårar det vid service och underhåll. Nu är det jag som generaliserar men det tycker jag att man i detta fall kan göra.

Jag har en acktank på 750 l med inbyggd beredare och solslinga. Som Skalman mycket riktigt påpekar så behövs detta inte. Jag har den dock p.g.a. solfångarna som jag kör sommarhalvåret och därmed då inget behov av eltändning. Visst det hade varit bra att ha det men dels är det ytterligare en sak som kan gå isönder och när jag väl startar pannan på hösten går den hela vinterhalvåret. Tanken är kopplad så att jag endast värmer övre delen då jag panneldar. Skall du sommarelda så tycker jag definitivt att du skall ha eltändning och kanske en acktank som du under sommarhalvåret värmer hela tanken och eldar en gång per dygn. Vinterhalvåret när effektbehovet är större kanske som jag bara värma övre delen. Går att lösa med avstängningsventiler.

Alla pratar ju utifrån ens egna förutsättningar och så skall ju du också göra. Sålla friskt på både mina och andras idéer och åk istället ut till folk på plats och bilda dig en uppfattning som passar just dina behov.

Bifogar några bilder på brännarör, förbränning och silo.
 
  • Panna1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panna2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panna3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Snurre!
Måste bemöta ditt svar, tar det delvis som personangrepp om att jag snackar i "nattmössan" ogrundat.Du var snabb på att spegla tillbaka det men undrar om du var lika snabb att läsa det jag skrev eller i vart fall inte tagit till dig innehållet. Så jag förklarar igen.

Havret brinner speciellt, (till skillnad från de övriga sädesslagen. Bla sintringsproblemet.)
Nu pratar jag om havre endast.
Det finns som du vet två sätt att "starta om" så det blir "automatik"
1 Låta det pyra mellan eldningarna
2 Stänga av och starta om.

Metod 1 gör att det bildas en massa otrevligheter.Bla den ökända myrsyran. Det är det jag angriper och därmed dömer ut majoriteten av de på marknaden befintl. havrebrännare.
Metod 2 kräver en anordning där elström är involverat på olika sätt. Det kallar jag elstart.Den metoden ger inte en massa sot/elakt rök/mm. så den är vänligare för miljön.

(Det var för att många pyreldade ved i vedpannor som man "uppfann" ack-tanken. Då kan man elda fullt med bra förbränning. Men brasan måste få brinna ut. Går inte att strypa utan att det blir elakt. Så man tar överskottet och skickar den till acktanken som en buffert.Detta känner ju alla till idag men att man låter brännarna ligga och pyra, då är man tillbaks till ruta ett liksom) (Skrev också att man måste släcka elden på ett visst sätt för att just slippa elaka gaserna mm)

Det var det här jag skrev, men kanske inte tydligt nog formulerat?

Nästa sak om att bränna olika biobränslen i samma brännare. Jag dömer ut de brännarna också.I vart fall om man skall elda just havre i dem. Det är havret jag snackar om fortfarande.Det brinner speciellt. De parametrar man kan ändra är i stort sett bara bränsle mängden/luften. Möjligen att skicka in luft i olika proportioner på olika ställen för olika bränslen. (Detta har jag dock inte sett hos någon brännare)

Man kan elda vad som helst som brinner. Men det jag säger är att jag vill få ut max av havret å eftersom den är kinkig så går det inte attt bara justera luft /havremängd, det måste till annat och mera. Å det är detta som jag dömer ut hos "all"brännarna för det går inte att trimma in optimalt för havret.

(Vad exakt det är vill jag inte berätta pga ev patentskäl. Det är min egen långa experiment som har kostat mig tid och pengar)

( En god vän, min havreleverantör, köpte en komplett brännare-panna-förrådstanksystem- fabrikat.......(ej svensk) å det är väldigt stor skillnad på askan och effekten och allt det andra som blir i hans brännare. Å det är ett "fint" känt märke så....)

Så om jag nu på dessa grunder anses snacka i "nattmössan" så får jag väl göra det.

Nu lämnar jag detta för min del. Kan inte förklara tydligare.Finner ingen anledning att behöva försvara min brännare å tar avstånd från pajkastning och annat otrevligt på en seriös sajt som jag tror byggahus.se är.

Vattenmantlad brännarrör som du har Snurre på din brännare.Ta det inte personligt, det är brännaren jag pratar om. Fast det är lite som att säga att grannens bil är bara skräp medans ens egen "schabilack" är världens bästa bil.

Vattencirkulationen kräver ju en del saker extra som mycket riktigt komplicerar det hela. Ökad risk för läckage, korrosion där vatten,rök,syror möts. Den kyler ner glöden istället för att ta vara på värmen för brandhärden. En stor fördel är däremot att man får snabbt igång cirkulationen och med smarta rörledningar/kanaler inuti pannan kan man få snabbare varmvatten att duscha. Men det är en konst och en stor avvägningsråga att skicka in lagom kallvatten till att kyla röret när det är olika hett där. Jag tror inte att man har gjort anordningar för det. Det skulle bli tokdyrt och ännu fler grejer som mankelerar. Där kylan och värmen möts i plåten får man "utmattnings"korrosion. (Kommer inte ihåg det rätta ordet just nu....) Det skulle inte jag våga ha i min brännare och panna.

Därmed är vi inne på snacket om att köpa kombinerad panna och brännare eller att man plockar ihop panna/brännare själv. Det är som vanligt en avvägningsfråga och pris och komfort. Vill man köpa separat brännare så måste man sätta sig in i hur den funkar ihop med den panna man tänkt sig. Alla klarar kanske inte det arbetet att undersöka. Eller har inte kunskaper, tid, ork.Då är det enklare att köpa en Baxi eller Ling eller vilken annan som helst för den delen som man faller för. Det är som med bilar. De är alla lika bra eller dåliga, beror på hur man ser det.

Trevligt med dina bilder Snurre. Det är en rejäl silo du har.Min rymmer bara max 7 m3 men jag brukar inte kunna fylla mer än ca 5m3. Nu skall jag ta bort den och köra med en 4-kantig container av plåt på 6m3. Den ställer jag av med containerlyften. Bara dra iväg när jag skall fylla på till silot hos bonden och fylla på från utmatarfickan.Det blir enklare än att skruva upp det som jag gör idag.

Hoppas mina rader klargjorde en del och är till nytta för er som funderar på att elda med havre.
Hälsningar,
Skalman
 
hallå jag har eldat havre i ca 10 år i en ling 25.Det har gått helt perfekt. Kollat till den var 3 dag ungefär för att töma aska .Jag har påfyllnad genom lings vacumsystem funkar super.Har rostfritt rör i skorstenen syns inga skador på det.Men vi har isolerat tak/hus i sommars sen dess har det inte funkat alls bara pyr och sotar på grunda av för lågt effekt uttag .Annars e jag mycket nöjd med pannan
 
Hej Skalman!

Jag skall också göra ett försök att bemöta ditt svar. Får väl börja med att be om ursäkt för om det upplevdes som personangrepp. Men det är också inte första gången som jag upplever det som att du tycker att det du har är det enda fungerande att elda havre med. Om du har den uppfattningen så är det ganska naivt. Jag håller med om att det finns mycket skit på marknaden, men också mycket väl fungerande grejor. Förstår att du inte vill avslöja hur din brännare fungerar men då blir det ju samtidigt svårt att bemöta varför du dissar alla andra system.

Du säger att havre brinner speciellt. Ja har man inte ordentliga grejor så visst. Men med torr havre och och en riktig panna så är det en bagatell att elda havre. Kom igen nu, gör det inte krångligare än vad det är! Jag har aldrig sett någon sintring med mitt system och den fungerar lika bra som en oljebrännare, d.v.s. bara går och går med en mycket bra förbränning.

Jag har ingen pyreldning förutom när jag stänger ner på våren och låter det självdö. Annars går pannan i drift konstant och aldrig i paus. Därför för min personliga del så finner jag eltändning helt onödigt

Läser att du dömer ut de brännare som kan hantera andra biobränslen! Jag vill säga tvärtom, jag dömer ut de brännare som inte kan hantera andra biobränslen. För mig som bor på gård vore det orealistiskt med en brännare som bara kan bränna havre. Inga som helst problem att ställa om. Jag kan ändra mer än de parametrar du beskriver. T.ex manuell eller automatisk syrestyrning, önskad syre i % manuellt och automatiskt, mängd bränsle in, stoker fördröjning, stoker puls, stoker paus, eftergång på fläkt, fläkten kör i autoläge med pulserande drift, således att luftmängden går ned vid lägre effektuttag ur pannan. Dock så finns det 3 färdiga program och ett öppet, spannmål, pellets och flis. Fabriksinställningrana är så pass bra att det egentligen bara är och tuta och köra på dessa, eventuellt lite finjustering för havre kan ju variera från år till år både vad gäller vilken jord den har vuxit i samt övrig kvalité.

Du behöver inte försvara din brännare och inte heller dina kunskaper, för vad jag läser så är du väl insatt. Men bara för att man kanske älskar Volvo behöver ju inte SAAB vara en skitbil för det.

Vattencirkulationen i mitt brännarrör är ju som sagt pannvatten och kommer inte i kontakt med någon rök. Kyleffekten där du säger ger utmattning i plåten är jag inte ett dugg orolig för då godset i brännaren är rejält tjockt. Returvattnet till pannan håller min 60-65 gr. Brännaren i min panna är själva brännarröret som är perforerat med hål så att syre kan tillföras från alla hål och kanter.

Jasså du gillar min silo? Ja det är faktiskt två stycken intill varandra. Den ena rymmer 14 kubik och den andra 16. Köpte dem begagnade för 5 000:- styck och då följde vinkelväxlar och skruvar med så att jag kan flytta spannmålen mellan silona samt fylla på från vagn med skruv. Kan ju naturligtvis få det blåst också.

Ja jag svarar och kommunicerar gärna mer med både dig och andra. Synd att inte fler eldar spannmål för det är både billigt och enkelt om man nu råkar ha turen att bo så att man kan ha en sådan anläggning.

Du kanske skall komma och inspektera anläggningen på plats du envise man? ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.