Hej!

Jag har en gamla kombipanna från 1981, Egor V-25F. Är det tänkbart att elda den med havre eller är det dömt att misslyckas?? :S

Jag får tag på Havre till rätt peng och tänkte försöka hitta beg. utrustning.

Om jag skulle testa - Vilket är bäst, att köra med brännare som sitter direkt i pannan (Som typ EcoTec Agroline) eller är en Stoker brännare (Te.x. Sonnys) som sitter före/indokad mot pannan att föredra?

Tacksam för tips & råd..:rolleyes:
 
Oj det var inte många svar - nån som har samma panna men som kör med pellets?
 
Men kära nån, du kan inte vänta en massa svar bara efter en dag.
Men jag eldar nu den 6:e säsongen med min egenutvecklade havrebrännare.
Det jag kan råda dig är att kombinationen brännare/panna är rätt viktigt.
Min första panna var rätt just, en gammal CtC, den sprang läck. Nästa fick jag svetsa om luckorna på men eldstadens volym var för liten. Lågan studsade tillbaka in i brännarröret. Den pannan har blivit armeringsjärn. Nu kör jag i en äldre Focus och den fungerar kanon.

Att ställa en stoker framför kan jag inte uttala mig om.Annars finns det i stort sett bara 2 grundmodeller. De som ser ut som en pelletsbrännare. Man skruvar in havre underifrån och det brinner i toppen i en skål. Sedan rinner det mer eller mindre genombrända havret ut över skålens kant och ner till pannans askutrymme.
Metoden har sina för å nackdelar. Sök å läs på trådarna här så hittar du mycket.
Den andra modellen har ett brännarrör. Med eller utan kylning, med eller utan dubbla väggar. Olika effektiva att krama ur energin tills sista "kornet"
De har också sina för/nackdelar.
Ingen, nåja, nästan ingen av dem förbränner ordentligt och ingen återtänder automatiskt. I varje fall inte utan krångel. De som gör det brukar ha en liten pyrande glödhärd. Det är som att be om myrsyra i skorstenen.

Har du ack.tank så ta en modell där du tänder den själv. Kasta in en näve pellets att tända med.
Annars det du skall se upp med är hur det blir med myrsyra.
Den jag köper min havre utav här på landet har installerat ett vanligt känt märke, ej självåtertändande men hans plåtar på taket har börjat bli syraanfrätta efter bara en säsong. Så han tänker stoppa in ett stålrör i skorstenpipan. (jag skulle byta brännare jag!)

För att skryta lite, min egen brännare skapar inga sådan "trevliga" saker. Det går bra att stå uppe vid skorstenen på taket och sniffa. Ingen myrsyra där inte.

Återkom gärna om du har fler funderingar. Svarar så gott jag kan.
Hälsningar,
Skalman
 
Tack för ett bra svar Skalman!

Jo jag har sökt, och läst en del trådar och förstått att du har utvecklat en egen brännare! Imponerande! d^_^b

Tyvärr har jag inte den kunskapen/tiden/energin men ville prova ändå.
Jag har tänkt testa med begagnade prylar (som jag inte köpt än) i den befintliga pannan, utan ack.tank jag har. Därav dessa funderingar!

I en stoker bränns ju havren i typ 1200 grader och jag har fått för mig att hög temp ger bättre förbränning och mindre aska samt minskad risk sintring och myrsyra? Kan det stämma med dina erfarenheter?
 
Min far eldade med pellets i en Egor V25 med goda resultat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.