Jag har en fördelare med styrdon från Uponor men dessa verkar inte fungera så jag har tagit av samtliga och ökar bara värmekurvan vid behov direkt på värmepumpen, dvs alla ventilerna är fullt öppna (och löper bra, jag kan trycka in knopparna med fingret).

Dock så är en slinga kall så jag funderar på att strypa alla slingor med hattar man kan skruva på fördelaren så att bara den kalla slingan är i bruk. Hoppas kunna sparka igång den på det sättet.

Finns det att köpa någonstans?

När alla slingor funkar så är planen att köpa ett Smatrix styrsystem.
 

Bästa svaret

Prova att knacka/slå på fördelare, då kan ventilkäglan släppa så att den börjar fungera igen.

För att tillfälligt strypa så kan man använda stripes för att trycka ner stiftet.
Man kan även lägga ca 5 mm tjock plastbit på stiftet och sen skruva på styrdonet.
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
Varför köpa en massa dyra grejer, det fungerar ju nu och VP ställer om tempen ut efter vad utetempen är. Inget smart som kan larva sig och framför allt säga upp sig och dyrt kan det bli, när det blir dags att byta ut något.
 
Jag lyckades få igång alla slingor nu verkar det som, ska se hur temperaturerna är imorgon. Om man kör utan styrdon som jag, slår systemet av då om jag eldar i kaminen? Det är därför jag vill ha termostater per rum, så att jag sparar lite på elen när jag eldar. Jag kollade på betygen för Uponors app, det verkar ju inte vara någon höjdare precis. Finns det inget mer pålitligt än Uponor?
 
Utan ställdon/termostater så fortsätter golvvärmen/radiatorer att ge värme.

Men golvvärme är ett trögt system, främst om slingorna är ingjutna/inspacklade. Så om det är lönande att strypa golvvärmen med termostater/ställdon beror bl.a. på hur länge det eldas samt om slingorna är ingjutna eller inte.
 
Jepp VP kommer att fortsätta värma på, eldar man i kamin så blir det bra varmt i det rummet. I andra rum så kommer inte eldvärmen att öka något stort. Då kan det var ide att ha termostat för just det rummet och kanskenågot mer i anslutning till det. Men i övrigt så tillgodoser inte GV sig något om man eldar, den är i golvet. Har man radiatorer så kommer dom att dra ner tempen på dom om dom har termostater. Så det blir att välja pest eller kolera lite, Men som sagts att strypa in är bäst och ha tex termostat som är för rum med stor solinstrålning. eller eldas i. Oavsett vd som väljs med s.k smart styrning, så kostar det skjortan att köpa in, kanske 10 kkr och det är många kW för det. För min egen del så har jag bara stryp in GV , men har ingen kamin. Fungerat nu om jg inte har fel i 20 år nu och inte krona i reparation. Det med piggarna, troligtvis går dom inte röra 1 mm efter så lång tid, men jag bryr mig inte, för det fungera bra, då en shunt ställer ut tempen när minusgrader är igång
 
Hittills har jag gjort så att när det blivit snorkallt ute så har jag eldat friskt istället för att höja värmen, kanske ska fortsätta med det. Verkar enklast! Det är rätt öppen planlösning så hela övervåningen blir varm direkt när jag eldar och där är det radiatorer som slår av. Golvvärmen är bara på markplan.
 
Då har du tur att övre delen blir varm, radiatorerna stryper ner och då är det bara GV som vill ha något, det är då mindre än om radiatorerna är med. VP kommer då att dra ner på effekten från den, som kompensation på lägre temp ut. Tycker ni ska prova nu i vinter om det enligt er fungerar bra. kanske till sommaren att tänka något på. Som sagt det är inga billiga saker. Är ni nöjda nu, så ta ut familjen på en god söndagsmiddag, kostar inte mer kanske 600 - 700 kr mot kanske 10 kkr för något som kanske inte behövs.
Trevlig helg och God Jul på er.
 
pilotski pilotski skrev:
Jag har en fördelare med styrdon från Uponor men dessa verkar inte fungera så jag har tagit av samtliga och ökar bara värmekurvan vid behov direkt på värmepumpen, dvs alla ventilerna är fullt öppna (och löper bra, jag kan trycka in knopparna med fingret).

Dock så är en slinga kall så jag funderar på att strypa alla slingor med hattar man kan skruva på fördelaren så att bara den kalla slingan är i bruk. Hoppas kunna sparka igång den på det sättet.

Finns det att köpa någonstans?

När alla slingor funkar så är planen att köpa ett Smatrix styrsystem.
Ta lite foto och lägg upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.