Har precis inhandlat en Honda, stora mulchermodellen HRS 536. Allting andas kvalitet, bra klippresultat osv, men efter första klippningen är jag inte nöjd och vill byta. Varför? Den är så fruktansvärt långsam! Har man några tusen kvadrat att klippa måste det gå undan lite. Hade en McCulloch med hondamotor tidigare som hade två hastigheter, varav den snabba gav riktigt bra sprutt. McCullochen höll bara i 3 säsonger så nu satsade jag på kvalitet istället. Hade dock inte räknat med att en ren Honda skulle vara så långsam...

Någon som har koll på vilka hastigheter de vanligaste märkena har? Honda redovisar inte hastighet på sin hemsida, anger bara om klipparen har variabel eller en hastighet.

Några klippare jag hittar hastighet på är Klippo Pro 21 SH som har 4,8 km/h, samma gäller för Husqvarna M53S Pro. Är det fort eller långsamt? Var ligger Honda i förhållande till Klippon?
 
peternicklas
Klippo hade samma problem, där kunde man byta 2 drev.
 
Toro recycler 55 ad är det bra fart i, upp till 6.4 km/h.
 
Vid 9 km/h känns det bättre att springa!
6 km/h är ungefär vad många går, för att få upp konditionen lite.
 
Trhuster skrev:
Toro recycler 55 ad är det bra fart i, upp till 6.4 km/h.
Ja, det kanske vore något för mig! Toro - är det ett nytt märke?
 
thomas33 skrev:
Vid 9 km/h känns det bättre att springa!
6 km/h är ungefär vad många går, för att få upp konditionen lite.
Jag menade alltså vad som är normal klipparhastighet. Är det Klippo som är normen?
 
Redigerat:
peternicklas
dengroth skrev:
Ja, det kanske vore något för mig! Toro - är det ett nytt märke?
Toro har funnits i Sverige i många år. har bl.a. sålt klippare för fotbollsplaner mm.
 
Toro är ett väldigt vanligt märke inom golf, kommun och förvaltning men har även ett väldigt kompetent sortiment inom gåklippare och framförallt spakmaskiner.
 
Kikade lite snabbt på Toros hemsida. Det där anpassningsbara drivsystemet verkar ju super! Tyvärr går Toro nog bort ändå då de har briggsmotorer.

Men tillbaka till grundfrågan - vad är snabbt och långsamt i gräsklipparvärlden? 3 km/h långsamt, 6 snabbt?
 
Nu ska jag inte dryga mig, men vilken motor vill du ha? Honda tex? Toros recycler 53:a har Honda...

Edit : Är väl själv lite toro - fanboy då det egentligen är det jag sysslat mest med och har själv en toro 55 sedan 2006 (står väl mest och samlar damm nu sedan det blev robot men ändå)
 
Redigerat:
Aha! Jo, jag vill ha hondamotor - missade den modellen.
 
Kollar vidare på Klippos hemsida. Det visar sig att alla självgående klippare förutom Pro 21 SH går med 3,5 km/h. Det låter inte så fort. Ni som har Klippo - upplever ni att de går långsamt?
 
Min Toro går i 6km tror jag, eller 6,2... en jävla skillnad från min gamla Partner som "bara" gick i 3 eller 3.5.

Går mycket snabbare att klippa och det faktum att man kan reglera hastigheten gör det hur smidigt som helst.

Har en briggs i min Toro med men känns nycket bättre ön Partnerns briggs. Går lugnare och "tyngre" troligen för att det är en större volym ;)
 
Har en honda 536 ,tycker inte den går sakta . Men det gjorde den ny . Kolla vajern från hastighetsreglaget på handtaget , var mycket frigång på min . Sträck så att den tjuvdrar , slaka lite . Hur fort den går har jag ingen aning om .
Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.