Hej

Har fått mycket hjälp med min vedpanna som nu fungerar mycket bättre än tidigare.

Men... Gick ner till pannan och kollade till den.
Det står på 96 grader och alla acc.tabkar ligger på samma temperatur, vilket är för mycket.

Jag misstänker att det är pumpen som har för lite flöde, kan det stämma?
Vi ställde om flödet för vi aldrig fick upp temperaturen på ena acc.tabken men det löste sig och med alla fix och Trix med avluftare.


Se bild, blått är lägst flöde.

La även till en bild på laddomaten, så ser ni temperatur
 
  • Vedpannans cirkulationspump i källare med inställningsratt och blå indikatorljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Laddomat för vedpanna med tre temperaturmätare som visar 96 grader, använd för att monitorera värmeöverföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lita inte allt för mycket på dessa termometrar , de stämmer mycket sällan med verkligheten. Om du tycker pannan går för varm är det bara att höja hastigheten på laddpumpen.
 
Går inte få mer fart på pumpen , den är på 3 , det blir till att strypa luften på pannan så tempen går ner lite, är nog nu nästan kokpunkten på topp
 
Ja det kan stämma men alla mina termostater på acc tankar och pannans egna visar 96 och den slår av vid 98 så blev lite orolig.

Då testar jag imorgon och köra på andra läget
 
J jonaserik skrev:
Går inte få mer fart på pumpen , den är på 3 , det blir till att strypa luften på pannan så tempen går ner lite, är nog nu nästan kokpunkten på topp
Nja, menar att blå läge är lägsta hastigheten ?
Rött är störst flöde.
 
B
Ser ut som du helt enkelt stoppat in för mycket ved? Eller vad är tempen I botten av acktankarna?
 
Samma som alla andra typ 90 grader.
Ja, pannan kanske har blivit för effektiv, jag laddade fullt, vilket jag alltid gjort.

Hade acc.tankatna som kallast på 25 grader så då brukar vi köra fullt.
 
Du har 2 bilder , den första med blå , vad är den för, den andra bilden är pumpen på laddomaten och den står på max och kan inte ge mer flöde. för att kyla ner pannan.
 
Vad är felet? Det är klart att pannan blir varm om tankarna är varma. Det är som det ska vara.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Håller med Daniel 109. om acctankarna redan har så hög temperatur så blir ju pannan samma temp om hela tanken har samma höga temperatur.
 
S Sven Börje skrev:
Håller med Daniel 109. om acctankarna redan har så hög temperatur så blir ju pannan samma temp om hela tanken har samma höga temperatur.
Förstår det, men frågan är då, om jag ökar hastigheten på cirkulationspumpen kommer detta hjälpa mig få ner temperaturen?
Läst någonstans att lågt flöde på vedpanna men det var på någon tråd


J jonaserik skrev:
Du har 2 bilder , den första med blå , vad är den för, den andra bilden är pumpen på laddomaten och den står på max och kan inte ge mer flöde. för att kyla ner pannan.
Ja det var otydligt från mig. Det är cirkulationspump en jag kör på lägsta flöde.
 
Hastigheten på pumpen har inget med temperaturen i tankarna att göra.

Du får lägga i lite mindre ved om du är orolig för kok.

Eftersom systemet antagligen är trycksatt så kommer det inte börja koka vid 100 grader utan kokpunkten blir högre.
 
B bergquist skrev:
Läst någonstans att lågt flöde på vedpanna men det var på någon tråd
En vedpanna är typisk konstruerad för att höja temperaturen med 10-15c.
Nu har jag ingen koll på hur stor effekt din panna har (står säkert nånstans i tråden), men formeln är effekten i kW/1,16/15 så får du flödet i m3/h.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.