Hej,

Igår upptäckte jag vad jag är ganska säker på är nya hårfina sprickor i kaklet i badrummet. Det ska nämnas att det under hela hösten och vintern har sprängts en tunnel i närområdet. Dock inte så nära att vårat hus fått vibrationsmätare. Men klart kännbart vid explotionerna.

Sprickorna är i plattorna som sitter längst mot ett hörn, tyvärr samma hörn som duschen sitter i.

De är horisontella och går snett uppåt och in mot hörnet på varje platta. Det är kanske 5-6 plattor som är påverkade. Jag misstänkte att det är huset som satt sig av någon anledning (sprängningarna?). Jag bor högst upp (våning 3) och huset är byggt -36 (och borde alltså inte sätta sig av sig självt längre). Om det var en sättspricka borde alla lägenheter under mig ha samma fel. Så jag gick ner och knackade på hos grannen under, som mycket riktigt också hade sprickor i sitt kakel på samma ställe.

Hur går man vidare nu? Sprickorna är alltså verkligen hårfina (jag trodde först det var hårstrån som fastnat på kaklet). Det verkar som plattorna sitter bra. Hur stor är risken att tätskiktet bakom är påverkat? Vems försäkring skulle täcka det här? Min? Bostadsrättsföreningens? För jag antar att det är svårt att bevisa att det är sprängningarna?

/A
 
T
När är badrummet senast renoverat?
 
Evigheter sedan, -87. Men sprickorna är nya. I övrigt i bra skick.
 
Om det är murat/puts bakom så finns det säkert ingen fuktspärr, (gjorde det inte i mitt badrum iaf när jag rev ner det och det var renoverat typ samtidigt som ditt, så isf har det ju ingen betydelse eftersom fogarna släpper igenom fukten ändå, men jag är ingen expert :p

RIng och kolla med ditt försäkringsbolag och kolla vad dom tycker att du ska göra åt saken :)
 
I princip är det sprängaren som har bevisbördan att dessa sprickor redan fanns före sprängningen. Om han inte har besiktigat före sprängning och inte satt dit några vibrationsmätare så får han svårt att värja sig mot skadeståndsskyldighet, Men som sagt utnyttja ert försäkringsbolag för att driva skadeståndsanspråken mot sprängaren. Men hur ansvaret slutligen hamnar beror naturligtvis också på avståndet till sprängningen och hur en domstol slutligen bedömer sannolikheten för att sprängningen kan ha varit orsaken.
Skadans värde beror också på badrummets ålder och en betande värdesänkning lär nog bli fallet om det är från 1987.
 
Jo, antagligen =)

Tack för svaret!

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.