En vitpigmenterad ytbehandling ska det bli, men vilken?

Obehandlat trägolv i ett rum med en vedspis och slipmaskin, planeras för vitpigmentering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat trägolv i ett rum med vit kamin och ett fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat trägolv med synliga kvistar inför vitpigmentering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Du kallar dig för byggnadsvårdare i profilen och då är väl det självklara valet såpskurning ;)
 
Jag minns inte att jag själv har valt den titeln
 
Men jag kanske kan få några pluspoäng för att ha återanvänt de gamla golven? ;-)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Hej,

Vi har ett, förvisso helt nytt, hårdvaxat furugolv som vi är väldigt nöjda med. Något mer underhållsfritt mot såpat golv sägs det...
 
Det blev linoljevax till slut :).
 
  • Gilla
craig_karr
  • Laddar…
osiris osiris skrev:
Det blev linoljevax till slut :).
Uppföljning nu ett par år senare, hur har det gått? Jag står i begrepp att behandla ca 80 m2 obehandlade, nya grangolv och det lutar starkt mot Allbäck linoljevax.
 
  • Gilla
Mariaekstrand
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Uppföljning nu ett par år senare, hur har det gått? Jag står i begrepp att behandla ca 80 m2 obehandlade, nya grangolv och det lutar starkt mot Allbäck linoljevax.
Fortfarande fantastisk yta! Skulle det bli något kan man handslipa en liten bit och lägga på vax igen, men det har inte behövt hittills. Kommer göra behandla golv i två rum till med linoljevax inom kort.
 
  • Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
Är du fortfarande nöjd? Inget slitaf
ge?
 
  • Gilla
FMagnus
  • Laddar…
Mariaekstrand Mariaekstrand skrev:
Är du fortfarande nöjd? Inget slitaf
ge?
Slitage blir det oavsett golvbehandling, den riktiga frågan är - hur lätt är det att reparera och ersätta? Det som tilltalar mig så med detta är just enkelheten i att bara slipa där det blivit som mest utslitet och lägga på lite nytt, till skillnad från t.ex lack där man måste slipa och lacka om hela golvet för att få det jämnt, eller olja som ogärna ser jämnt ut.

Jag kommer förhoppningsvis lägga ett första lager linoljevax på obehandlat grangolv imorgon, kan lägga upp en bild.
 
  • Gilla
Mariaekstrand
  • Laddar…
torparavgrund torparavgrund skrev:
Slitage blir det oavsett golvbehandling, den riktiga frågan är - hur lätt är det att reparera och ersätta? Det som tilltalar mig så med detta är just enkelheten i att bara slipa där det blivit som mest utslitet och lägga på lite nytt, till skillnad från t.ex lack där man måste slipa och lacka om hela golvet för att få det jämnt, eller olja som ogärna ser jämnt ut.

Jag kommer förhoppningsvis lägga ett första lager linoljevax på obehandlat grangolv imorgon, kan lägga upp en bild.
Tack
 
osiris osiris skrev:
Fortfarande fantastisk yta! Skulle det bli något kan man handslipa en liten bit och lägga på vax igen, men det har inte behövt hittills. Kommer göra behandla golv i två rum till med linoljevax inom kort.
Har du bilder sen det har gått ett par år? Tog du med pigment?
 
Mariaekstrand Mariaekstrand skrev:
Har du bilder sen det har gått ett par år? Tog du med pigment?
Ja, med vitt pigment. Kan fota lite senare.
 
Här kommer lite bilder. Vaxet hade lite oväntade effekter, men på det hela är jag nöjd. Det var lite tidspress, så jag fick knäskura på hela golvet (ca 13m²) med en grov svamp. Nästa gång måste det bli skurnylon på någon slags skaft, fy fan vad mina armbågar inte förlät mig för detta på flera dagar. Detta var alltså Allbäck Linoljevax gråpigmenterad på ett obehandlat grangolv som rengjorts med linoljesåpa innan applicering.

1. Allbäcks linoljevax har en mycket mer täckande lasyreffekt än de knapphändiga bilderna på hemsidan visar.
Gråpigmenterat linoljevaxat grangolv med synliga kvistar och vågmönster, nära en radiator och grå skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Oväntad mindre nackdel: vaxet framhävde tidigare osynliga ränder/vågmönster i vissa bräder som måste vara från hyvleriet. Detta är dock nästan osynligt om man inte hukar sig så jag störs inte nämnvärt av detta.
Ett obehandlat grangolv med gråpigmenterat linoljevax som framhäver träets naturliga struktur och kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Oväntad fördel: ett obehandlat grangolv är ju mycket mjukt, och detta har varit en byggarbetsplats i över ett år. Det var i synnerhet ett ställe där jag ofta slagit i med bräder och verktyg och golvet såg rent ut sagt förjävligt ut, men vaxet gjorde oväntat mycket för att jämna ut utseendet på detta och göra det nästan osynligt. På liknande sätt var det många små hack och repor som nu smälter in så bra att de knappt syns. Vaxet täcker även rätt bra på kvistar, som blir klart mindre framträdande.
Gråpigmenterat linoljevaxat grangolv som visar tidigare osynliga hyvlerimönster och kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är på det hela taget mycket nöjd! Resultatet kunde blivit jämnare, men så hade jag inte rätt verktyg denna gång heller. Härnäst blir det att oljevaxa golven i ingångarna där det blir grus och väta, övriga golv kommer såpskuras.

Vaxet är väldigt drygt, de säger att 1kg ska räcka till ca 40 m², och här tror jag kanske 150-200g gott och väl räckte till ett golv på ca 13 m².
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.