Nu är beslutångesten verkligen stor och hoppas på att få lite hjälp!

Ett slipat gran(?)golv ska bli lite mörkare med en grå nyans, men kan inte bestämma mig om vi ska betsa och sen lacka med mattlack eller använda pigmenterad hårdvaxolja. Vad är enklast att utföra med ett bra slutresultat för en glad hobbyfixare? Golvet är genomgående i kök/matsal/vardagsrum.

Helst vill jag ha hårdvaxolja då jag inte gillar den kalla och "döda" ytan man får av lack, men har fått för mig att det lätt blir flammigt med pigmenterad hårdvaxolja.. Eller har jag fel? (hoppas på det)
Skulle man annars kunna betsa golvet först för att sedan använda en opigmenterad hårdvaxolja? Eller vad blir bäst egentligen? Svåra val detta...

Som det ser ut nu så lutar det åt hårdvaxoljan iaf.

Om vi nu väljer att köra på hårdvaxolja hur bör appliceringen göras för bästa resultatet? Kan man tex använda en "handpoleringsmaskin" eller räcker det med en trasa?

här är en bild på golvet dock är inte kanterna slipade än på bilden men nu e dom det :)
golv_slipat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är liknande detta vi vill uppnå

golv_grå.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
golv_grå2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om ni har tips på bra produkter för att uppnå detta resultat tas det gärna emot :)
 
Olja.
Är ej expert men har egen erfarenhet av ett gammalt spontat undergolv som lackats. Istället för olja som trängde in och skyddade/underhöll träet fick jag ett sprött golv inkapslat i lack. Det såg fint ut men var hopplöst opraktiskt, minsta smäll gjorde märken och avtryck i det torra träet.
 
Våra grangolv lät vi vitpigmentera och hårdvaxolja. Det blev kalas. De var lackade innan, och det är verkligen natt och dag. Värt att tänka på är att bara pigmenterad olja inte gör att det blir så vitt, utan då får man köra med pigment först och sedan ofärgad olja.

Huruvida det är enkelt att göra själv kan jag inte uttala mig om, vi hade en firma som gjorde rubbet. Tips är att gå till colorama på folkkungagatan, där finns det prover på resultatet med olika varianter och mitt intryck är att personalen är rätt kunnig.
 
Ja av mina tidigare erfarenheter så är ju hårdvaxolja att föredra men hur svårt är det att fixa själv är ju det stora frågan då :)

är det nån som provat att lägga på hårdvaxolja med polermaskin som i denna länk? http://www.henkesmalartips.se/sv/mala-inne_oljade-golv-med-osmo-oljor.html
Skulle man kunna använda en "handpolermaskin" istället för det har vi hemma så slipper vi hyra :)

Och nått tips på om man ska betsa och sen köra hårdvaxolja eller pigmenterad hårdvaxolja? Vi har tänkt att använda oss av osmo hårdvaxolja då jag fattat det som att den är den bästa :)
 
Hur lång hållbarhet önskar du dig? Alla golv (framförallt kök) får slitstråk och oljade golv med pigmeterad olja är svåra att snygga till. Det bör du ha i åtanke när du väljer.
 
Jo det har du rätt i men eftersom det är en liten stuga på landet behöver det ju inte vara perfekt heller. Jag har gamla trasmattor min farmor har vävt så de kommer ligga där det slits mest dvs köket och ingången. Men en 5-10år skulle vi ju vilja att det håller innan vi behöver slipa om golvet iaf. Att "bättra på" under tiden kommer vi ju säkert få göra men det ha ju sin lilla charm att det är lite slitet oxå :)
 
Så vitt jag förstår är en av fördelarna med hårdvaxolja att man just kan göra lokala insatser, medan man med lack bör slipa om hela skiten. Kan dock tänka mig att om pigmentet försvunnit kan det bli svårare att få snyggt när man bara bättrar på...
 
hårdvaxoljan rollar eller penslar man väl ut?
kolla på Bonas nya sortiment med infärgning
 
nino skrev:
hårdvaxoljan rollar eller penslar man väl ut?
kolla på Bonas nya sortiment med infärgning
Jo du har helt rätt men som jag fattat det kan man även använda polermaskin om man vill. Osmo har ju tom en egen maskin http://www.welinoco.com/osmo-golvmaskin--p-107-c-442.aspx
Så därför tänkte jag att man kanske kunde använda en handhållen polermaskin eftersom vi redan har en hemma. Jag tänkte att det kanske va lättare att få en jämnt resultat om man använder polermaskin :)

Har tittat på Bonas hemsida och det ser intressant ut :) Tack för tipset ska läsa lite mer om detta "system" nu!
 
jonmo skrev:
Så vitt jag förstår är en av fördelarna med hårdvaxolja att man just kan göra lokala insatser, medan man med lack bör slipa om hela skiten. Kan dock tänka mig att om pigmentet försvunnit kan det bli svårare att få snyggt när man bara bättrar på...
Jo det blir nog lite patchwork tillslut om man behöver fixa om pigmentet försvunnit och så men jag kan tycka att det är lite av charmen oxå.. Och ser det förjävligt ut är det ju bara att slipa om :) så detta ser jag inte som ett hinder! Men ett lackat golv med sprickor och repor däremot hua...;)
 
jonmo jonmo skrev:
Våra grangolv lät vi vitpigmentera och hårdvaxolja. Det blev kalas. De var lackade innan, och det är verkligen natt och dag. Värt att tänka på är att bara pigmenterad olja inte gör att det blir så vitt, utan då får man köra med pigment först och sedan ofärgad olja.

Huruvida det är enkelt att göra själv kan jag inte uttala mig om, vi hade en firma som gjorde rubbet. Tips är att gå till colorama på folkkungagatan, där finns det prover på resultatet med olika varianter och mitt intryck är att personalen är rätt kunnig.
Hur ser golvet ut idag? Har ni behövt göra något efter de år som gått?
 
Mari Andersson Mari Andersson skrev:
Hur ser golvet ut idag? Har ni behövt göra något efter de år som gått?
Svår fråga, flyttade från lgh 2013... Vi gjorde samma sak i lgh vi flyttade till, dock var det ekparkett från 60-talet i den. Därifrån flyttade vi för ett drygt år sen, då såg golven fortfarande fina ut.
 
  • Gilla
Mari Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.