Jag tänkte köpa en hårdmetallklinga till min Faxe kap, 700mm.
Nån som har nåt bra tips på ett bra ställer att köpa den på ?
Eller kanske var jag INTE ska köpa den :thumbdown:
 
Där ser man. Undrar om man törs prova ?
 
Vad är fördelen med hårdmetall till en vedkap ?
 
smurfen72 skrev:
Vad är fördelen med hårdmetall till en vedkap ?
Samma som fördelen med hårdmetall till andra cirkelsågar.
 
Fördelen är väl bland annat att du slipper fila på klingan (skärpa den ) hårdmetall håller skärpan längre.
Oftast brukar väl även varvtalet vara högre på klingan med hårdmetall.
 
fahlis skrev:
Samma som fördelen med hårdmetall till andra cirkelsågar.
Och det är ?
 
Har kört med hårdmetallklinga till vår vedkap i några år, syns nu att några tänder har gått sönder och farsan tycker sig ana något slöare snitt, men det går 120-130kbm genom kapen varje år så vi är helt klart nöjd.
 
  • Gilla
micke_t
  • Laddar…
Jag har köpt mina på Jula...

Ang varför så räcker det att prova en såg med och en utan... ;)
 
fastmoving? skrev:
Har kört med hårdmetallklinga till vår vedkap i några år, syns nu att några tänder har gått sönder och farsan tycker sig ana något slöare snitt, men det går 120-130kbm genom kapen varje år så vi är helt klart nöjd.
Vi kapar nog ungefär lika mycket ev lite till men har vanlig klinga och det brukar inte märkas att den är slöare i slutet än i början men klingan slipas varje år av en granne som betalning för att han lånar kapen hade inte han lämnat in den på slipning hade vi säkert klarat oss med slipning varannat år. Skulle varit kul att prova en hårdmetall klinga för när det gäller tex skärande verktyg till tex en järnsvarv har jag för mig att hårdmetall varit betydligt mycket slöare men räcker naturligtvis bra mycket längre.
 
Har kört Julas hårdmetallklinga i +3 säsonger och den rockar fortfarande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.