K
Hej.
Håller på att hårdlöda värmerör då jag ska köra värme på övervåningen.
Har satt in min panna själv och hårdlött alla rören. Tänkte mig en smidigare variant än att ha en hels
svets när jag ska hårdlöda, för det har jag bestämt mig för att fortsätta med, och skaffade mig en gasolbrännare. Man blir ju bara förbannad, det tar ju huuur lång tid som helst innan jag får värme nog att smälta lodet med. Nu undrar jag vad ni andra som lött rören använder er av, ska det inte räcka med en gasolbrännare, vad behöver jag?
Tacksam för alla svar innan jag åker och handlar en gassvets ;)
 
Gassvets.
Har för mig jag sett speciella lödmunstycken som bara kräver acetylen, dvs man slipper släpa på syret?
 
Hårdlöda går nog inte så bra med gasol men varför inte mjuklöda ?
 
kulle
Mjuklöda räcker , och blir bra
 
Håller med! Varför hårdlöda när mjuklödning räcker? Bara man putsar och rengör noga så blir det starkt. Rems eller Ridgid har fina mjuklod. Hela min vedpanne-anläggning är mjuklödd.
 
K
Jag började hårdlöda när jag bytte pannan för det var vad man rekommenderade om man inte skulle "klämma" med den utrustningen som också då måste införskaffas. "kläm"-varianten känns inte heller kvalitet känner jag men jag har säkert fel där. Hårdlöda blir det. Så vad säker ni, gassvets eller gasol och i så fall några rekommendationer?
 
Självklart ska du hårdlöda, och med gassvets. Du har ju gjort det förut så det är väl inte mycket att fundera över.
 
  • Gilla
injonil
  • Laddar…
Ska du hårdlöda är det gas som gäller och den är ju bra till annat också.
 
Ok, offtopic eftersom TS redan bestämt sig, men väl lite kuriosa:

Jag såg ett test för några år sedan som visade att mjuklödning av kopparrör blir starkare än hårdlödning.
Själva hårdlodet är förvisso starkare än mjuklodet, men för att få hårdlodet att flyta ut så behövs så hög värme att kopparrören mjukglödgas och därmed blir själva kopparröret den svagaste punkten. Vid provtryckning av två olika kopplingar så sprack alltså den hårdlödda först. Men då pratar vi säkert om uppemot 100 bar tryck.
 
Hårdlöda rör på övervåningen med gassvets? Det var den dummaste rekommendation jag sett?
 
Jannez69 skrev:
Hårdlöda rör på övervåningen med gassvets? Det var den dummaste rekommendation jag sett?
Nu skrev ju TS att det var hårdlödning som gällde och då faller sig gassvets naturligt, så inte dumt alls. Dessutom är det inte många metoder som matchar fosforkoppar och gassvets varken i enkelhet, säkerhet på lång sikt.
 
Jag kör med gassvets för Gasol och Syre.
 
K
Gabbe1 skrev:
Ok, offtopic eftersom TS redan bestämt sig, men väl lite kuriosa:

Jag såg ett test för några år sedan som visade att mjuklödning av kopparrör blir starkare än hårdlödning.
Själva hårdlodet är förvisso starkare än mjuklodet, men för att få hårdlodet att flyta ut så behövs så hög värme att kopparrören mjukglödgas och därmed blir själva kopparröret den svagaste punkten. Vid provtryckning av två olika kopplingar så sprack alltså den hårdlödda först. Men då pratar vi säkert om uppemot 100 bar tryck.
Intressant!
Man kanske hårdlöder bara pga gammal hävd då så att säga då.
Men det är ju så när erfarenheten inte finns, man vill göra rätt från början så att säga :)
Jag missade helt den här konversationen och beställde en sådan här:
http://www.fogas.se/shop/1585---braennarset-pro-86-7.7-kw/
Då kan jag köra med P10 till grillen. Jag testar och återkommer om det funkar men jag är lite skeptisk till gasol.
Rycktes nog med här bara för att jag redan har gasen så att säga.
 
K
Jannez69 skrev:
Hårdlöda rör på övervåningen med gassvets? Det var den dummaste rekommendation jag sett?
...varför då??
 
Skeptisk att den där gasolbrännaren orkar med. Jag har både mjuk- och hårdlött en hel del i pannrummet, testade att hårdlöda med en Sievert powerjet-någonting-brännare, denna ger betydligt mer värme än en vanlig gasolbrännare men den orkade ändå knappt värma tillräckligt på 15mm rör...

Tröttnade och köpte en riktig gassvets sedan. :)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.