Jag tänkte börja hårdlöda kopparrören till laddkretsen kring ackumulatortankarna snart. Eftersom jag räknar med eventuella läckage och ändringar vill jag ha kulventiler på alla tankarnas sido-anslutningar och funderar nu på rördragningen. Antar att man börjar med att gänga i ventilerna i tankarna och sedan gängar på en lödövergång. Men hur nära vågar man hårdlöda vid en kulventil? Bör jag ha en längre bit kopparrör mellan kulventil och T-kors?

Samma fundering har jag angående rören med presskopplingar som finns kvar efter pannans förra installation. Avstånd vid hårdlödning till närmsta presskoppling?

Jag tar tacksamt emot tips och bilder på hur andra har löst det vid anslutning till acktank med kulventil.
I mitt fall är det R25 i tanken mot 35mm kopparrör.
 
Går väl bra att löda med tenn-silver så blir det också snyggare.
 
kan man så torrbygger man och sen löder man ihop sektioner på arbetsbänken eller liknande. Man måste ju inte löda precis allt på plats.
 
Man kan ju alltid linda blöta trasor om det som inte skall bli för varmt, t.ex. kulventiler. Ofta har de packningar som inte skall överhettas. Tätningen mot själva kulan alltså. Dessutom tror kag att man kan ta isär kulkopplingar och ta ut packningarna före lödning, men det blir nog en hel del jobb.
 
Bättre att planera rördragningen så man slipper dylika upplägg. Man sätter ju normalt inte en gängad lödnippel in i nånting som sen omöjliggör att man kan ta isär sakerna sen. Då ä'r det väl bättre med en kulventil med klämkoppling isåfall.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Då verkar lösningen vara att sätta klämringsövergång istället för lödövergång intill kulventilerna?

Det bästa hade varit en övergång med hoppdimension, 35 x 25R, för att slippa ha en extra övergångsnippel (25R x 32R). Övergång med hoppdimension verkar endast finnas som presskoppling tyvärr.

Hur känslig är tätningen i en befintlig presskoppling om man hårdlödar, låt säga, en decimeter ifrån?
 
Den lär smälta om du löder så nära koppar leder värme bra sätt en klämring där det är nära ömtåliga saker.
 
Ja, jag tänkte testa hårdlöda 1m från närmsta presskoppling, med våta trasor över den. Bör gå?

Jag hittade tidigare nämnda klämrings-övergångsnippel på Ahlsell. Dock heter den 35 x G25. Det bör vara samma som R25 men ej konisk?
 
Går bra om du är lite van och har rejält munstycke så det inte tar för lång tid, >3 dm så brukar det gå fint mot kulventiler eller lintätade gängnipplar även för mig som amatör. G och R behöver du inte skilja på men det finns ju gamla "äkta" koniska rörgängor KR då bör man nog se till att delarna är av samma typ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.