Vi anlitade ett företag att lägga marksten utanför vårt hus ca 130kvm och de gjorde ett snyggt jobb tills det var dags för fogning. Vi hade valt hårdfog för att slippa ogräs och de som kom för att foga var inte samma personer som lagt stenarna och de verkar inte haft koll på vad de gjorde.
Nu är alla plattor täckta av ett grått lager som inte går bort.
De säger att det kommer att gå bort av sig själv efter vintern, om mer än ett halvår alltså.
Jag litar inte på det och vet inte riktigt hur vi ska reda ut det här.
Vad är det bästa vi kan göra nu? Går det att tvätta bort på något sätt? Speciellt rengöringsmedel, skrapa, högtryckstvätt, någon som vet?
Vi vill ju inte skada plattorna heller.
Fogen som använts är Murexin Steinfuge Trass SF50 och plattorna är Mosaiken Hedesunda marksten slät.
Bifogar lite bilder på resultatet.
 
  • Marksten lagd utanför ett hus med ett grått lager från fogningen täcker plattorna, vilket skapar fläckar och vita märken över ytan på den annars släta stenläggningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En yta med marksten där ett lager av grå fog täcker stenarna på flera platser. Grus ligger bredvid markstenen längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markstenar täckta med ett grått lager efter fogning, vilket inte går att rengöra och förväntas försvinna efter vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
M mnorin skrev:
Vi anlitade ett företag att lägga marksten utanför vårt hus ca 130kvm och de gjorde ett snyggt jobb tills det var dags för fogning. Vi hade valt hårdfog för att slippa ogräs och de som kom för att foga var inte samma personer som lagt stenarna och de verkar inte haft koll på vad de gjorde.
Nu är alla plattor täckta av ett grått lager som inte går bort.
De säger att det kommer att gå bort av sig själv efter vintern, om mer än ett halvår alltså.
Jag litar inte på det och vet inte riktigt hur vi ska reda ut det här.
Vad är det bästa vi kan göra nu? Går det att tvätta bort på något sätt? Speciellt rengöringsmedel, skrapa, högtryckstvätt, någon som vet?
Vi vill ju inte skada plattorna heller.
Fogen som använts är Murexin Steinfuge Trass SF50 och plattorna är Mosaiken Hedesunda marksten slät.
Bifogar lite bilder på resultatet.
Något jag använt vid plattläggning när kund velat ha hårdrog är detta medlet: Stenfix 30 fläckborttagning dock dyrt men det brukar fungera (oftast)
Lycka till


(Edit)
Hittade även det jag använt vid betong gjutningar Betonglösare

Som sagt lycka till
 
Redigerat:
Tack för tipset! Plattorna är betongplattor så frågan är hur de påverkas av dessa medel?

Hur skulle ni ställt er till jobbet som gjorts? Vilka krav kan man ställa på entreprenören i ett sånt här läge?

Skalan går från att acceptera som det blev till att de måste byta ut alla plattor och i princip göra om jobbet.

Jag är inte heller nöjd med att plattorna inte är jämnt lagda och det blir pölar på vissa ställen? Kan man be dem riva upp och göra om där eller vad kan man kräva?
Bifogar lite bilder.
 
  • Ojämnt lagda betongplattor med synliga pölar och smutsfläckar i dagsljus. Besökaren undrar om man kan ställa krav på att arbetet görs om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda betongplattor med ojämnt underlag som orsakar pölar när det regnar. Plattorna syns i direkt solljus med skuggor och fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongplattor med ojämn yta bredvid ett hus, med en pöl vatten som bildats på grund av dålig dränering. Två väggar och en ytterdörr syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gång bestående av betongplattor mellan två husväggar, med vattenpölar som bildats på ojämna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjar undra hur underarbetet är gjort om det blir såpass stora skillnader i ytan. Någon millimeter kanske jag skulle acceptera om jag gjorde jobbet själv på denna typ av yta, förutsätter att man har ordentliga bärlager under och paddat stenmjöl överst, avvägt noga osv.
__
PS. Det är inte rimligt att det är så stora nivåskillnader att man riskerar att snubbla på cementplattorna. Dessutom har du ju vintern också, det ska gå att köra snöskyffeln utan att den kör fast ideligen i bucklig plattsättning.
 
Redigerat:
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Börjar undra hur underarbetet är gjort om det blir såpass stora skillnader i ytan. Någon millimeter kanske jag skulle acceptera om jag gjorde jobbet själv på denna typ av yta, förutsätter att man har ordentliga bärlager under och paddat stenmjöl överst, avvägt noga osv.
__
PS. Det är inte rimligt att det är så stora nivåskillnader att man riskerar att snubbla på cementplattorna. Dessutom har du ju vintern också, det ska gå att köra snöskyffeln utan att den kör fast ideligen i bucklig plattsättning.
Bra poänger! Ska ta upp det med dem.
 
Vet att det finns riktigt proffsiga plattsättare och stenläggare här på forumet.

Jag skulle vilja att dessa ger ett utlåtande, jag är endast en amatör: men som sådan hade jag inte känt mig nöjd över det arbete du visar.

Slarvet med att tvätta stenarna efter fogen satts är kanske det lilla i sammanhanget, detta står ju klart och tydligt i anvisningarna för fogmaterialet. Vet att detta är mycket noga när man fogar kakel och klinker och är sannolikt lika noga på dessa stenar.

Inte ens inne i vårt nya växthus skulle dessa buckligheter i plattsättningen accepteras varken av mig eller frugan, det ser verkligen knepigt ut.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Börjar undra hur underarbetet är gjort om det blir såpass stora skillnader i ytan. Någon millimeter kanske jag skulle acceptera om jag gjorde jobbet själv på denna typ av yta, förutsätter att man har ordentliga bärlager under och paddat stenmjöl överst, avvägt noga osv.
__
PS. Det är inte rimligt att det är så stora nivåskillnader att man riskerar att snubbla på cementplattorna. Dessutom har du ju vintern också, det ska gå att köra snöskyffeln utan att den kör fast ideligen i bucklig plattsättning.
Jag vet inte vad som är fackmannamässigt i en sådan här situation men om jag hade beställt jobbet och plattorna varit såpass ojämna så hade jag varit besviken.
Att de är så skitiga efter fogen är ju också väldigt tråkigt.

Om jag hade varit er så hade jag hållt inne skäligt belopp tills saken är utredd. Förutsatt att ni inte har betalat fakturor redan dvs.
Besiktningsman och jurist hade varit mitt nästa steg.
 
Det är lite svårt att se på bilderna men plattorna verkar ligga väldigt nära varandra på vissa ställen, brukar ju säga att det ska vara några mm mellan dom så att fogen får plats. Hur ser de ut i verkligheten har de fått ner fog mellan alla plattor tror ni?
 
trenchcoat trenchcoat skrev:
Det är lite svårt att se på bilderna men plattorna verkar ligga väldigt nära varandra på vissa ställen, brukar ju säga att det ska vara några mm mellan dom så att fogen får plats. Hur ser de ut i verkligheten har de fått ner fog mellan alla plattor tror ni?
Jag skulle säga att det är fog mellan alla plattor.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Liten uppdatering: de är här och river upp plattorna nu där det var dåligt fall och försöker tvätta resterande. Återkommer med hur det blir.
Idag gick det bättre att kommunicera med dem.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
M mnorin skrev:
Liten uppdatering: de är här och river upp plattorna nu där det var dåligt fall och försöker tvätta resterande. Återkommer med hur det blir.
Idag gick det bättre att kommunicera med dem.
Det är ju lovande att ni har samma syn på situationen och att de tar ansvar.
Denna gången kanske du kan smyga ut och ta lite kort under arbetets gång också så får vi se förarbetet? :)
 
Fotat från balkongen
 
  • Stapel av murstenar och ouppfärdig markyta framför en husvägg med dörr. Fotograferat från ovan, från balkongen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mnorin skrev:
Fotat från balkongen
Lägger de stenen direkt på makadam? Har de skalat bort avjämningslagret redan?
 
Vi har brukat köra ett lager stenmjöl överst, detta vägs av och paddas innan plattorna läggs. Blir en stenhård yta som gör att plattorna sätter sig mycket bra i djupled med några klubbslag gummihammare e dyl. Kanske det finns andra lösningar jag inte känner till, är bara amatör.
 
  • Gilla
trenchcoat och 1 till
  • Laddar…
Det där verkar vara översta lagret. De fördelar om underlaget med en murslev och bankar dit stenarna igen med en gummihammare.
 
  • Wow
trenchcoat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.