Börjat planera bänkskiva, vi ska gjuta en bänkskiva i betong. För att det ska bli enhetligt och hålla sig fräscht vill jag undvika silikon mellan bänkskiva och kakel och köra på hårdfog. Jag antar att fogen inte kommer bita i glasyren på kakelplattan så den kommer enbart bita i betongskivan. Funkar detta?
 
Du lämnar samma avstånd mellan bänkskiva och kakel som mellan kakelplattorna och fogar när du fogar kaklet, den behöver inte bita i glasyren. Eller har jag missförstått problemet?
Däremot finns det nog stor risk att fogen spricker pga rörelser mellan skivan och väggen.
 
Det kommer ju troligen att spricka. Din bänkskiva vilar (antagligen?) på en möbel av trämaterial, trä rör sig.
 
hempularen skrev:
Det kommer ju troligen att spricka. Din bänkskiva vilar (antagligen?) på en möbel av trämaterial, trä rör sig.
Tänkte förankra den stabilt i väggen, tror inte kommoden är byggd för att hålla en 40mm tjock och 2000x500 skiva i betong
 
Mellanbarn skrev:
Du lämnar samma avstånd mellan bänkskiva och kakel som mellan kakelplattorna och fogar när du fogar kaklet, den behöver inte bita i glasyren. Eller har jag missförstått problemet?
Däremot finns det nog stor risk att fogen spricker pga rörelser mellan skivan och väggen.
Tänkte sätta skivan någon centimeter ovan fogen i plattan pga att plattan är rundad vid fogen, tror inte det blir snyggt att sätta den på samma höjd som fogen pga detta
 
För att förtydliga, jag tänkte mao inte, göra (Fasningen/rundningen i bilden inte skalenlig)
kakel_fog.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utan
kakel_fog_2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror det är så mycket plast att det fäster iaf, bara skrapa ur och bättra annars
 
Tack för svar, vilken fog tänker du på då, generellt eller en viss? Det lutar åt PCI Nanofog just nu

Du som är plattsättare, visst tänker vi rätt ovan att inte sätta skivan på samma nivå som en fog i kaklet?
 
Nja jag har aldrig varit med om att sätta kaklet innan man monterat bänkskivan, men jag förstår hur du tänker
Du kan inte fylla rundningen med hårding? Eller är det stor radie på den?

Även en hårdfog blir ju skitig speciellt i köksmiljö där det är mycket vatten fett medel osv
Men det är ju kanske lättare att byta ut, fast i ett kök så har man ju inget tätskikt som man måste vara rädd om när man ska skära bort silikonet
 
Nej i ett kök där kaklet enbart utgör stänkskydd, men i ett helkaklat badrum som detta? Vi fundera på att gjuta och montera bänkskiva först direkt mot tätskitet och sedan kakla runt den men det verkade inte vara någon bra ide
 
AndersMalmgren skrev:
Tänkte förankra den stabilt i väggen, tror inte kommoden är byggd för att hålla en 40mm tjock och 2000x500 skiva i betong
Kommoden tål säkert en lasten, det blir ju ungefär samma last som från en normal granitskiva. Men eftersom det är trä så kommer den att röra sig någon halv mm av värme fukt osv.
 
jag var nog trött igår för jag trodde det var ett kök det handlade om.... sorry

Om det är badrum så skulle jag absolut kakla allt först och sen montera skiva (om det går för vikten, det vet jag inget om) Men då är det ju inte heller nåt problem att skära bort mjukfogen, om du har kakel bakom.

Jag använder alltid Ardex mjukfog och deras glättningsmedel som inte innehåller samma saker som diskmedel, diskmedel (sägs det) förstör antimögel grejerna i siliconet så den möglar fortare
 
:D Jo, hehe, köket gör jag 2016 när badrummet är klart :p

Kanske får köra mjukfog här ändå, fogen utsätts ju inte för lika mycket fukt som i duschhörnet. Ni tror även om jag monterar skivan i väggen och inte i kommoden så kommer en hårdfog att spricka? Vi kommer ändå få montera den i väggen då skivan är större än kommod. (Just på denna ritning har jag låtit fogen på kaklet och ovansidan på skivan gå i liv men detta tror jag inte blir bra av skälen nämnda ovan)
kommod.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag var också helt inställd på ett kök där bänkskivan vilar köks-stommarna. sitter skivan i väggen ökar ju chansen att det håller.
Men lyssna på plattsättarens råd, min erfarenhet begränsas till ett bänkskivebyte i ett kök. :)
 
Såg att du tänkte på PCI Nanofug, jag efterfrågade detta till mitt kök, men kakelfirman hade slutat sälja detta på grund av för många reklamationer, jag fick ett medel man penslade på i efterhand, men jag kan inte säga att jag tyckte det funkade jättebra (fogen är missfärgad ovanför "stekpanneplattan")
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.